מכירה 24 /
פריט 90

90 מ-

256

90

קופסת סומק אשר הצילה ממוות ממחנה הנשים ראוונסבריק 1943

מחיר פתיחה: $1,000

עמלת בית המכירות: 23%

נמכר: $2,200
00
ימים
00
שעות
00
דקות
00
שניות
ימים
שעות
דקות
שניות
29.01.2024, 07:00

קופסת סומק צלולאיד ובה פס סומק, בה השתמשו שתי אחיות במחנה הנשים ראוונסבריק שבגרמניה, לפני כל מסדר, ובשעת הסלקציה במחנה לצביעת הלחיים, על מנת להיראות בריאות וכשירות לעבודה - פעולה שהצילה אותן ממוות בתקופה של למעלה משנה במחנה מחודש יולי 1943 עד ספטמבר 1944. רוונסבירק. נדיר ביותר.

עובדה ידועה היא כי היהודים במחנות המוות (ואף בגטאות) השתמשו באודם כסומק ללחיים כדי להיראות בריאים יותר וכשירים לעבודה לבל יופנו על ידי הנאצים למוות בשעת המסדר או הסלקציה שנערכו כמעט מדי יום. (גם גברים הסתירו את חולשתם באמצעות צביעת הלחיים). לפנינו קופסת סומק בה השתמשו שתי אחיות במחנה הנשים ראוונסבריק לצביעת הלחיים - פעולה שלמעשה הצילה את חייהן. את הקופסה החביאו במקום מסתור ליד מטבח המחנה והיא הוסוותה כקופסת גפרורים. במפתח הקופסה מונחים גפרורים, ובחלקה העליון פס הסומק. הסומק כמובן התקשה ברבות השנים, אך גם כיום ניתן להבחין בפס הסומק. קיבלנו את הקופסה מבתה של אחת האחיות לבית משפחת ארקין. שתי האחיות שרדו את השואה, עלו לארץ ישראל אחרי המלחמה והתגוררו במשך השנים בנס ציונה.

במוזאון יד ושם התקבלו כמה עדויות על שימושם של היהודים בסומק על מנת להראות חזקים, פעולה שהצילה את חייהם. כך למשל: "כשהיתה אקציה או כשהיו מלבישים אותי כמבוגרת יותר ונותנים לי נעליים גבוהות, שמו לי קצת אודם על הלחיים, כדי שאיראה טוב, ושלא יוציאו אותי להורג" (מתוך עדותה של פנינה סנדומירסקי ביד ושם). וכן בעדות שמסרה ביד ושם מרים ניק ניצולת מחנה אושוויץ אמרה: "בפלשוב מצאנו ליפסטיק משומש, גמור, אבל תמיד בתחתית נשאר, אז גירדנו את זה משום. לא היה ניילון אבל לקחנו חתיכת צלולואיד ומרחנו עליה מה שנשאר וקילפנו. בכל פעם שעברנו ממחנה למחנה, שבעה מחנות בסך הכל - בכל איום סלקציה או בסלקציה למעשה... לקחנו קצת מתוך הצלולואיד הקטן, ובעדינות רבה מרחנו על הלחיים. שמנו מעט מאד שלא יחשבו שאנו חולות עם חום, אם זה אדום מדי...".
בעדות אחרת שמסרה ביד ושם נחמה גל מפי אמה ששולחה לאושוויץ-בירקנאו: "פעם אחת, כשאמי שרה חלפה בחצר על פני ערמת חפצים (של יהודים שנשלחו לקרימטוריום), היא עלתה עליה בחטף, אגב סיכון חייה, ועיניה צדו סידור קרבן מנחה קטן, ומכל האוצרות שהיו שם בחרה בסידור, חטפה אותו וברחה חיש מהר... מרוב שימוש התפרק הסידור, על כריכתו הפנימית התגלה מטמון יקר מפז - חומר בצבע אדום, שנוצל חיש מהר להעלות סומק בלחייה החיוורות בבוקר לפני המסדר, וכך נראתה בריאה וכשירה לעבודה".

קופסה:6.5x4.5 ס"מ. מצב טוב.

פריטים נוספים

שאל על פריט