מכירה 24 /
פריט 158

158 מ-

256

158

ראיתי אלף יהודים שעברו אל האין - האסיר ברונו מרכוס מתעד את זועות מחנה טרזינשטט. גרמניה, 1945

מחיר פתיחה: $200

עמלת בית המכירות: 23%

נמכר: $260
00
ימים
00
שעות
00
דקות
00
שניות
ימים
שעות
דקות
שניות
29.01.2024, 07:00

Erlebnisse im K.Z. Theresienstadt - "חוויות במחנה הריכוז טרזינשטט" מאת אסיר המחנה ברונו מרכוס. הוצאת J. Ebner, Ulm 1945. גרמנית.

ברונו מרכוס נלקח לטרזינשטט בהיותו בגיל 66. בפרקי המבוא מספר מרכוס כי שהה במחנה מינואר 1944 עד יולי 1945. כשהגיע למחנה הוא לא חשב שישרוד וכתב לדורות הבאים את המשפט: "בין הרים אלו בהם שוכנים כל כך הרבה מתים, גם אני הזקן והעייף אשן את שנתי האחרונה". בזמן שהיה במחנה אוכסנו 30 אסירים בכל חדר שהיה מיועד לשלשה בלבד. ברונו מתאר באופן מחריד את שטח 'המבצר הקטן' במחנה אליו נשלחו יהודים, ובו מתו מדי שנה כ 10,000 איש, תוך תיאור של תהליך ההשמדה, אכסון הגופות, שריפתן, והובלת כדי האפר אל מחוץ למחנה. מרכוס מתאר את מה שעבר עליו ועל האסירים סביבו, בתמציתיות על מנת להביא לקורא את עיקרן של הזוועות באופן החד ביותר.
גוף הספר בנוי משלשים וארבעה קטעים קצרים שכל אחד נכתב בזמן אחר במחנה. בסיומו של כל קטע מופיע התאריך בו כתב את הדברים במחנה, וכן התאריך של העדויות שהוא מביא אשר התקבלו מאסירים ששהו באושוויץ ובמחנות אחרים, עוד לפני 1944. כך למשל תחת הכותרת "הרעב" מתאר הוא כיצד אכל קליפות תפוחי אדמה - שאריות ממאכל של אסיר אחר, וכיצד אכל חתיכת לחם מלוכלכת שמצא בקרקע: "אני מגרד את השאריות מהצלחות והקערות של האחרים, אתה לא חושב על הגיינה כשרעב פוקד אותך יום-יום, שעה-שעה, וכשאתה יורד 20 קילו במשקלך ומרגיש את החולשה בכל איבריך...". בין היתר הוא מתאר הוצאה להורג של 25 אסירים כשהצעיר מהם הינו בגיל 16, והצנזורה העלימה מכתבים שכתב לאמו. במקום אחר הוא מתאר סצינה קשה בה נלקח בחור צעיר להריגה, ואביו ביקש למות במקומו, אך הנאצים התעקשו לקחת את הבן. עוד הוא מתאר כיצד נראו היהודים שהובאו למחנה ברכבות לאחר ארבעה שבועות של נסיעה ברכבות בתת תנאים, בצפיפות נוראה, וללא מזון ומים, בתוך שרצים לכלוך וצואה.

מרכוס שרד בדרך נס. הוא מספר שכאשר נודע לו שהצלב האדום הבינלאומי פועל לשחרר את המחנה הוא היה על סף מוות משום שסבל מהסוג האלים של נגיף הדיזנטריה הנקרא אננדריטיס, אך הוא חידש כוחותיו לאור השמועה שהמחנה עומד להשתחרר, והצליח למרות גילו המבוגר, לשרוד. מרכוס מודה באופן אישי למפקד הכוחות הרוסים מייג'ור קוזמין אשר דאג בראש ובראשונה למזון עבור האסירים הכחושים, ולמעשה הציל בכך את חייו.

מהעדויות המוקדמות על אשר התרחש במחנה המוות טרזינשטט.

47 עמ'. 21 ס"מ. מצב טוב.

פריטים נוספים

שאל על פריט