מכירה 17 /
פריט 79

79 מ-

266

79

רומקובסקי מחלק לילדי גטו לודז' לחם וסוכריות לכבוד ראש השנה, וברכת 'שנה טובה' אישית לילדי הגטו. גטו לודז' 1941

מחיר פתיחה: $600

עמלת בית המכירות: 22%

00
ימים
00
שעות
00
דקות
00
שניות
ימים
שעות
דקות
שניות
14.09.2022, 19:00

מתנה אישית מרומקובסקי לילדי הגטו - ברכת 'שנה טובה' אישית מראש היודנראט בגטו לודז' מרדכי חיים רומקובסקי, בו הוא מבשר לילדי הגטו על חלוקה של שלש פרוסות לחם וחמש סוכריות לכבוד ראש השנה תש"ב [1941].

בהודעה המרגשת שהודפסה על גבי השובר עצמו נכתב ביידיש: "טאטע און מאמע! [אבא ואמא!] למבוגרים של יהודי גטו לודז'. אני שולח לכם פה שובר תזונה לארוחת ערב חמה, במיוחד לילדכם הקטנים שבין גילאי 2-7 שנים. (מועד אחרון לקבלת הלחם יפורסם בהודעה מיוחדת), כמו"כ אני גם שולח לכל אחד מכם שובר מיוחד עבור 5 סוכריות טעימות ומתוקות מהמפעל שלי. תנו אותם לילדכם המתוקים. ושיאכלו לבריאות. אני מברך אתכם בכתיבה וחתימה טובה. מרדכי חיים רומקאווסקי" בצד ימין מופיע בנפרד התלוש המאשר כי הילדים קיבלו את המתנה ובו נכתב: "הבן הבכור חותם בזאת כי קיבל את הכרטיס עבור הילד...ל 5 סוכריות... ואת כרטיס הלחם...".

רומקובסקי עצמו ניהל בית יתומים לפני המלחמה, וטען רבות כי ילדים היו חלק משמעותי בחייו, ובחודשים הראשונים בהם פעל הגטו אכן עשה היודנראט מאמצים לדאוג לצרכיהם של ילדים. ידוע התצלום המרגש בו נראה נחמן זונאבנד - עובד הדואר, והאחראי לחלוקת המזון לילדי הגטו, מחלק סוכריות לילדי גטו לודז' בחנוכה 1941, ראה כאן

כמה מחרידה וכואבת העובדה שבדיוק שנה לאחר מכן בערב ראש השנה של שנת תש"ג [1942] קרא רומקובסקי להורים למסור את ילדיהם להשמדה בנאומו המפורסם "תנו לי את הילדים": "מכה חמורה פגעה בגטו. הם מבקשים מאתנו לוותר על היקרים ביותר שיש לנו - הילדים והקשישים. הייתי צריך שיהיה לי ילד משלי, אז נתתי את השנים הכי טובות בחיים שלי לילדים. אני כבר חייתי ונשמתי עם ילדים, אך אף פעם לא תיארתי לעצמי שאאלץ לספק את הקורבן הזה למזבח בידיים שלי. בגילי המבוגר, אני חייב להושיט את ידי ולהתחנן: אחים ואחיות, מסרו לי אותם! -אבות ואמהות, תנו לי את ילדיכם". באקציה המפורסמת אשר כונתה "השפרה" (קיצור המילה הגרמנית שמשמעותה "עוצר") רצחו הגרמנים מאות בני אדם וגרשו לחלמנו 15,685 בני אדם, כשליש מהם ילדים עד גיל 15.

ידוע על תלושים בודדים מסוג זה בלבד הקיימים בעולם! הם נמצאו במחסן עם ממצאים נוספים מהגטו שמרביתם נפגעו בשריפה.

20x10 ס"מ. כתמים משמאל. מצב טוב.

פריטים נוספים

שאל על פריט