מכירה 26 /
פריט 110

110 מ-

254

110

שניים מתוך שלושה גיליונות בסה"כ שיצאו על ידי המחתרת הדנית לפני שנתפסה בידי הגסטפו. אפריל ואוקטובר 1944

מחיר פתיחה: $250

עמלת בית המכירות: 23%

נמכר: $320
00
ימים
00
שעות
00
דקות
00
שניות
ימים
שעות
דקות
שניות
02.07.2024, 19:00

שני גיליונות נדירים - גיליונות 1 ו 3 (לא יצאו גיליונות נוספים) של כתב העת הדני הבלתי חוקי I KONTAKT med verden - "אני יוצר קשר עם העולם" - בסה"כ יצאו שלושה גיליונות עד שמשטרת הגסטפו הגיעה למערכת ועצרה את העורכים ושלחה חלק מהם למחנה ריכוז. לפנינו שניים מהם - הגיליון הראשון והגיליון האחרון. דנמרק אפריל ואוקטובר 1944. דנית. נדיר ביותר.

גיליון מס' 1: אפריל 1944.
גיליון מס' 3: אוקטובר 1944.

כתב עת נדיר של ההתנגדות הדנית שפורסם בעילום שם במהלך הכיבוש הגרמני הנאצי של דנמרק והציג עצמו באופן רשמי כ"מגזין הבלתי חוקי". במאמר המערכת בגיליון מס' 1 שלפנינו נכתב כי מטרת הגיליון היא להביא לציבור את האמת באשר לשמועות על "אנשים שנעלמים בידי הגסטפו", ולהסביר מה באמת נעשה עם האנשים הללו. גיליון מס' 3 שלפנינו אשר על גביו קריקטורה של אדולף היטלר היה למעשה הגיליון האחרון שראה אור. בית הדפוס המחתרתי נפתח בתחילת שנת 1944. קבוצת ההתנגדות הספיקה להדפיס מספר קטן של ספרים וכתבי עת לפני שנתפסה בידי הגסטפו. בחודש יוני 1944 נאלץ העורך לברוח לשבדיה, בעוד שעובד שלישי הוציא לאור את הגיליון המתוכנן שהופיע באוקטובר (גיליון מס' 3 שלפנינו). בעודם עובדים על מלאכת הדפסת הגיליון השלישי הגיע הגסטפו למשרדי ההדפסה, השתלט על מכונות הדפוס ועצר חמישה מהמדפיסים באשמת פעילות נגד החוק. הגיליונות היחידים שנשמרו היו אלה שיצאו מבית הדפוס לפני שאנשי הגסטפו הגיעו ומכאן נדירותם. במהלך הפשיטה אחד העובדים נעצר ונשלח למחנה ריכוז בגרמניה. לאחר מכן חדל המגזין מלהופיע.
במאמר המערכת בגיליון מס' 3 שלפנינו נכתב: "הלחם על מה שיקר לך, אם כך הוא הדבר, הרי שהחיים לא כל כך קשים, גם לא המוות". העורכים שעבדו בתנאי מחתרת וידעו שבכל יום הם עלולים להיתפס כותבים: "מאז הגיליון האחרון, עבדנו כדי להוציא אחד חדש, אבל בכל פעם שנראה שזה הצליח, אדם עם מכונית גסטפו עבר, מה שגרם לכך שרוב העורכים המקוריים ישבו בפרוסלב או בשוודיה. אנו מקווים שנוכל להוכיח בסוגיה זו כי עבודת ההקרבה העצמית שלהם לא הייתה לשווא. כי בלעדיהם לעולם לא היינו מגיעים רחוק כמו שהגענו... כך גם לגבי כל מאות הצעירים שנאלצו למסור את נפשם על אדמת מולדתם, או להישלח אל אחד מה Frøslev או ל- גרמניה. אף אחד מהם לא סבל לשווא. כולם תרמו ליום שכל דני יזכור בגאווה...". העורכים כותבים כי הם מעדיפים שהציבור יפיץ 10 מהחוברות האלה מאשר שישלחו תרומה צנועה למו"ל.

כתב העת מלא בקריקטורות נגד היטלר הגסטפו והצבא הגרמני, ומדווח באופן שוטף על ההתנגדות, על פשעי הגסטפו (מופיע שיר: "קורא הקשב למוסר שלנו: להיות לא חוקי זה לא כייף בכלל, זו עבודה לגברים קשוחים"), התקדמות בעלות הברית, טכניקות מעניינות בהן משתמשים צבאות בעלות הברית נגד האויב הנאצי, תבוסת הצבא הנאצי בחזיתות השונות, ועוד. כמו"כ מופיעות כתבות על גיבורים בצבא ארצות הברית ומעשה גבורתם במהלך המלחמה.

שני הגיליונות שלמים. כתמים קלים בשער גיליון מס' 3. מצב כללי טוב.

פריטים נוספים

שאל על פריט