מכירה 17 /
פריט 226

226 מ-

266

226

שני תצלומים נדירים של הרבנים הגאונים רבי יוסף משאש ורבי ברוך טולדנו בפגישתם עם מלך מרוקו. מרוקו, 1941

מחיר פתיחה: $150

עמלת בית המכירות: 22%

00
ימים
00
שעות
00
דקות
00
שניות
ימים
שעות
דקות
שניות
14.09.2022, 19:00

שני תצלומים נדירים של רבני מקנס בפגישתם עם מלך מרוקו מוחמד החמישי. צולם באירוע בו הזמין המלך את גדולי מרוקו לחג הכס בשנת 1941. באמצע על גבי במה עומד המלך. מימין: הגאון רבי יוסף משאש - רבה של מקנס במרוקו (חובש כובע שחור), משמאל הגאון רבי ברוך טולדנו - דיין מקנס, ולצדם ראש הקהילה במקנס - יוסף מרג'ן, ורבי ברוך טולדנו - דיין מקנס. (תצלומים אלו מופיעים גם בספר "כנף רננים" על התורה לרב המשבי"ר רבי משה בירדוגו).

בתצלום אחד הרבנים והמלך ופניהם למצלמה, בשני, הרבנים עם גבם למצלמה פונים בברכה למלך.
קיימת מחלוקת האם מוחמד החמישי הגן בפועל על היהודים אל מול משטר וישי במהלך מלחמת העולם השנייה או, לחלופין, האם היה חותמת גומי של השלטון הצרפתי. לאחר תבוסת צרפת לגרמניה הנאצית וייסוד משטר וישי ביולי 1940, גברו חששותיהם של היהודים במרוקו מפני הבאות. למרות שעמד בראש מדינת חסות שנשלטה על ידי הממשלה הצרפתית, בפגישה שנערכה בין המלך למנהיגים היהודים באותה תקופה הוא הצהיר שהוא מחויב לדאוג לשלום נתיניו היהודים. למרות הצהרותיו, בשנים 1940-1941 החקיקה האנטי-יהודית שיושמה בצרפת נאכפה גם במרוקו, על ידי צווים מלכותיים עם חותמת המלך עליהם. משטר וישי תכנן לנקוט בהמשך צעדים חמורים אף יותר נגד יהודי צפון אפריקה, אך מבצע לפיד ושחרור מערב צפון אפריקה על ידי האימפריה הבריטית בשלב מוקדם יחסית של המלחמה מנע את המשך התדרדרות המצב.
לימים מנהיגי הקהילה היהודית הקטנה החיה במרוקו כיום, סרז' ברדוגו ואנדריי אזולאי, פנו למוזאון יד ושם בבקשה שמוחמד החמישי יירשם כחסיד אומות העולם עבור מה שהם הגדירו כ"הערכה על פועלו בהצלת יהודי מרוקו בזמן השואה". עמדת יד ושם היתה כי המלך מוחמד החמישי אינו עומד בקריטוריונים משום שבהצהרותיו ומעשיו המלך לא העמיד עצמו בסכנת חיים בשנות המלחמה.

גודל זהה: 22x16 ס"מ. מסגרת עץ ישנה לשני התצלומים. מצב כללי טוב.

פריטים נוספים

שאל על פריט