מכירה 20 /
פריט 61

61 מ-

236

61

אוסף תעודות ומסמכי הצלה אישיים מתקופת השואה - בודפשט, 1944 - 1945

מחיר פתיחה: $1,200

עמלת בית המכירות: 22%

נמכר: $1,300
00
ימים
00
שעות
00
דקות
00
שניות
ימים
שעות
דקות
שניות
19.04.2023, 19:00

אוסף נדיר של 13 תעודות ומסמכים אישיים של סלומון (שלמה) מיקלוש ורעייתו אורנה מיקלוש. הונגריה (מרביתם מבודפשט), המחצית הראשונה של שנות ה-40. מסמכי הגנה, כתבי חסות, תעודות פטור מענידת טלאי צהוב, תעודות המאשרות כי השניים הם עובדים בשגרירות השוויצרית וזכאים להגנה, ועוד. הונגרית ומעט רוסית.

* שני "כתבי חסות" - שתי תעודות רשמיות מטעם המחלקה לאינטרסים זרים של שגרירות שווייץ בבודפשט, אשר ניתנו לשלמה מיקלוש, האחת ב ב 23 באוקטובר 1944, והשנייה ב 1 בנובמבר 1944, המאשרות כי שמותיו מופיעים בדרכון קולקטיבי שוויצרי וכי יש לראות בו בעלי דרכון בר תוקף. חתומה בחותמת "Legation de Suisse, Budapest" [צירות שוויץ, בודפשט]. תעודות אלו הונפקו בידי חסיד אומות העולם קרל לוץ, באמצעותם הציל אלפי יהודים במסגרת עבודתו בשגרירות שוויץ בבודפשט.

* Igazolvány megkülönböztető jelzés viselésére kötelezett zsidó személy részére - "תעודת זהות לאדם יהודי המחויב לענוד סימן היכר" - שתי תעודות זהות הונגריות של שלמה מיקלוש ורעייתו (מספרים עוקבים: 7985, 7986) הפוטרות כל אחד מהם מלענוד טלאי צהוב בצאתם לרחוב - בשתיהן חותמות נאציות. שתיהן הונפקו באותו תאריך - 5 בספטמבר 1944. בתעודות תצלומי פספורט של שלמה ורעייתו אורנה, וספח מיוחד המצורף לכל אחת מהתעודות בו נכתב כי נושא תעודת זהות זו שהונפקה על ידי מפקד המשטרה בבודפשט הינו פטור מהחובה לענוד את הטלאי הצהוב, וחתימת ידו של המזכיר. (הונגרית).

תעודה נדירה מטעם השגרירות השוויצרית בבודפשט המאשרת כי שלמה מיקלוש ורעייתו מופיעים ברשימת האנשים המורשים להגר לארץ ישראל. 2 באוגוסט 1944.

תעודת "פטור מעבודות ציבוריות" שניתנה על ידי השגרירות השוויצרית לשלמה מיקלוש ב 4 במרץ 1945, ובה נכתב כי הינו פקיד בשגרירות השוויצרית, ונחשב לאזרח שוויצרי, ולפיכך הוא פטור מכל עבודות ציבוריות. (הכוונה היא לעבודות כפייה).

תעודה נדירה מטעם איגוד הצלב האדום ההונגרי הקובעת כי שלמה מיקלוש הינו עובד בשירות הצלב האדום הבינלאומי, ותפקידו הוא סיוע ליתומים אשר הוריהם נהרגו או נחטפו על ידי פשיסטים, וכי יש לסייע לו בעבודתו. בודפשט 13 בפברואר 1945.

תעודת זהות מטעם המועצה המרכזית של יהודי הונגריה המאשרת כי שלמה מיקלוש הינו תושב רובע ז' בבודפשט, וכי הוא פעיל במועצה המרכזית של יהודי הונגריה. 31 במאי 1944.

שתי תעודות הגנה מטעם הצלב האדום - מחלקת ההגירה השוויצרית, אשר ניתנה לסלומון מיקלוש ולרעייתו אורנה מיקלוש המאשרות כי הם פקידים ב"מחלקה השוויצרית לאינטרסים זרים". שתי התעודות מאותו תאריך - 16 בנובמבר 1944.

שתי תעודות מטעם הצלב האדום הבינלאומי האחת ניתנה לשלמה מיקלוש, והשניה לרעייתו אורנה מיקלוש, ומאשרת כי השניים הינם עובדים של הצלב האדום הבינלאומי, וכי שירותם במסגרת הצלב האדום כולל את כל שעות היום. 1 במרץ 1945.

תעודה אישית המהווה כרטיס כניסה קבוע למשרדי שגרירות שוויץ בבודפשט אשר ניתן לשלמה מיקלוש.

שלמה מיקלוש הינו אחיו של הפעיל הציוני מיהאי מיקלוש, בשנות השואה הוא היה פקיד בשגרירות השווצרית בהונגריה ומכח תפקידו הוא זכה לכתבי ההגנה ולמסמכים הנדירים. מבחינה היסטורית ידוע על אנשים בודדים אשר זכו לתעודות מסוג זה, שכן הן הונפקו אך ורק לפקידים ועובדים ישירים של השגרירות, ולא ליהודים מבקשי ההגנה שלא זכו למשרות כאלה.

גדלים שונים. מצב כללי טוב.

פריטים נוספים

שאל על פריט