מכירה 21 /
פריט 13

13 מ-

250

13

אלברט איינשטיין - פורטרט ביוגרפי. ניו יורק - 1930 - מהדורה ראשונה

מחיר פתיחה: $200

עמלת בית המכירות: 22%

נמכר: $220
00
ימים
00
שעות
00
דקות
00
שניות
ימים
שעות
דקות
שניות
08.05.2023, 19:00

Albert Einstein: A Biographical Portrait אלברט איינשטיין פורטרט ביוגרפי, מאת Reiser Anton הוצאת Albert & Charles Boni ניו יורק 1930 - מהדורה ראשונה. אנגלית.

ביוגרפיית חייו של אלברט איינשטיין מאת אנטון רייזר, שם העט של רודולף קייזר - היסטוריון ואיש ספרות גרמני, בעלה של בתו החורגת של איינשטיין. מהביוגרפיות הראשונות שעסקו בחייו של המדען הגדול מההיבט האישי, עוד בהיותו בגרמניה, אשר איינשטיין בעצמו נתן את "הסכמתו" עליה. בפתח הספר כותב איינשטיין אודות המחבר: "המחבר של הספר הזה הוא אחד שמכיר אותי מקרוב בעשייה, במחשבות, באמונותיי, בנעלי הבית בחדר השינה" ומעיד על עצמו שקרא את הספר שנכתב עליו: "קראתי אותו כדי לספק את הסקרנות שלי. מה שמעניין אותי לא היה הרצון לדעת איך אני נראה, אלא מבט מן הצד על איך אני נראה. מצאתי את העובדות של הספר מדויקות כראוי...".

קייזר, נותן בפעם הראשונה תיאור אינטימי על חייו של אחד מגדולי הפיזיקאים שחיו אי פעם. הספר מחולק לשישה פרקים: ילדות ונעורים, תמיכה עצמית, ניסוח תורת היחסות, בזמן מלחמת העולם הראשונה ואחריה, תהילה, ואיינשטיין היום. בספר שבעה לוחות תצלומים משלבים שונים בחייו של איינשטיין, החל מנעוריו.

בהקדמה עומד המחבר על אחת מנקודות הפלא באישיותו של איינשטיין - הפער הבלתי נתפס בין אישיותו הצנועה, ואורח חייו השלו לבין הפרסום והאהדה העולמית לה זכה בשלב כה מוקדם בקריירה שלו בעקבות פריצת הדרך שהביא לעולם המדע והפיסיקה. "אישיותו והמוניטין העולמי לו זכה הינם בגדר נס... אצל איינשטיין כמעט שום דבר מלבד ענווה בא לידי ביטוי" הוא כותב. הוא מציין את העובדה שאיינשטיין בכלל לא ראה את עצמו כ"מדען" בעל שם עולמי, וכי יחסו למדע היה כיחס האומן למלאכתו. ומוסיף: "איינשטיין הוא ללא ספק האדם השלם... אין תחום אנושי ואינטלקטואלי שלא מעניין אותו. הוא מתעניין בכל הערכים וההתרחשויות הנוגעות בשכל". את איינשטיין הילד והנער מתאר המחבר כאדם מופנם ביישן וסגור, שרוב הזמן העדיף את הבדידות על פני החברה, בעל רגש "דתי" עמוק, אשר לא ממש התעניין בלימודי בית הספר, אשר רק בגיל 13 החל להתעניין במתימטיקה בעקבות ספר שקיבל מדודו. וכבר בגיל 14 נחשב בסביבתו כגאון במתימטיקה ובגיאומטריה. עם זאת באותן שנים התעניין איינשטיין יותר במוסיקה גרמנית קלסית מאשר במתימטיקה. כל זאת עד לפריצת הדרך עם קבלתו אזרחות שווייצרית בשנת 1901, אז החל איינשטיין לעבוד במשרד הפטנטים הממשלתי בברן הבירה כמומחה טכני מדרג שלישי. אז החל לחקור את מהירות האור, ושמו הפך לשם דבר תוך תקופה קצרה בעקבות ארבעה מאמרים שפרסם בשנתון הפיזיקה Annalen der Physik, כתב העת המדעי החשוב ביותר לפיזיקה באותו זמן. מאמרים אלה נחשבים לאבני יסוד בפיזיקה המודרנית, ששינו את התפיסות המקובלות עד אז לגבי הקשרים שבין מרחב, זמן וחומר, והם שהביאו לאיינשטיין את פרסומו הראשוני בעולם המדע. עם זאת ייחודיותה של הביוגרפיה שלפנינו, שהיא עוסקת בעיקר באישיותו של איינשטיין ופחות בעבודתו המדעית, כפי שמאריך המחבר להסביר בפתח הפרק השלישי.

ביוגרפיה זו פורסמה בשנת 1930, שלוש שנים לפני שאיינשטיין נאלץ לברוח מגרמניה, עקב עלייתו של אדולף היטלר לשלטון וחוקים חדשים האוסרים על יהודים להחזיק בתפקידים רשמיים. זמן קצר לאחר שנמלט, ספריו של איינשטיין הועלו על המוקד בשריפת ספרי היהודי הפומבית שביצעו הנאצים, פרס של 5,000 רייכסמרק הונח על ראשו, והממשלה הנאצית גנבה את ביתו ואת סירת המפרש שלו (המצולמת בספר). רודולף קייזר, המחבר, נאלץ גם הוא לעזוב את גרמניה ב-1935 בגלל מורשתו היהודית.

225 עמ'. כריכה קשה עם עטיפת הבד המקורית. כתמים קלים בדפים האחרונים. שדרה דהויה מעט. מצב טוב.

פריטים נוספים

שאל על פריט