מכירה 24 /
פריט 145

145 מ-

256

145

אסיר נורווגי מס' 62948 במחנה אורניינבורג - תיאור זוועות המחנה הראשון שהקימו הנאצים בגרמניה, מהדורה ראשונה

מחיר פתיחה: $200

עמלת בית המכירות: 23%

נמכר: $440
00
ימים
00
שעות
00
דקות
00
שניות
ימים
שעות
דקות
שניות
29.01.2024, 07:00

Fange nr. 62948 I Oranienburg -"אסיר מס. 62948 באורניינבורג", מאת Viktor Staerfelt הוצאת Eget Forlag, אוסלו 1945 - מהדורה ראשונה. סיפורו המחריד של אסיר נורווגי אשר שהה במחנה אורניינבורג במשך למעלה משנתיים - מעדויות האסיר היחידות הקיימות על מחנה אורניינבורג. נורווגית. כריכה מקורית עם איור צבעוני בו נראה חייל אס אס על רקע מחנה אורניינבורג. הספר תורגם גם לדנית ולאנגלית בשנת 1946.

עדות נדירה ומיוחדת של אסיר נורווגי במחנה אורניינבורג, מהעדויות הבודדות שפורסמו אי פעם באשר לזוועות המחנה הראשון שהוקם בגרמניה עם עליית היטלר לשלטון ב 1933. ויקטור נעצר על ידי האס אס כמתנגד פוליטי למשטר הנאצי. עם הגיעו למחנה במרץ 1943 נתלתה גופה של אחד האסירים במרכזו שעל חזהו נקשר תג שעליו נכתב: "נמלט וחזר", והאסירים החדשים הוכרחו לצעוד סביבה במשך יום שלם על מנת להטיל בהם את אימת המחנה. "מיד בהתחלה הנאצים עשו הכל על מנת לצמצם ככל האפשר את האדם שבנו" הוא כותב. המשימה הראשונה שהוא וחבריו האסירים קיבלו היתה בניית קרימטוריום חדש במחנה לכל המוצאים להורג ביריה ובאופנים אחרים אשר גופותיהם הוטלו ב"הסגר" - שטח סטרילי במחנה. ויקטור מתאר את סבלם הנורא של היהודים במחנה - בין היתר הוא מספר על התעללות הנאצים ביהודי המחנה בשטח סטרילי אשר לשאר האומות אסור היה להיכנס אליו, ועל הנספים היהודים הרבים במחנה. כמו כן הוא מתעד את סבלם של האוקראינים והרוסים. מרביתם נשלחו להכאה מיד בהגיעם, וכמעט לא היה אסיר שנשאר בחיים לאחר יותר ממאה מלקות. המלקות נעשו על ידי שני גברים עם שוט עור קלוע, האסירים הוכו, נתלו, וגופותיהם הושלכו לקרימטוריום. עוד הוא מתאר את העינויים הקשים שעברו אלפי אסירים בבית החולים שבמחנה, הנאצים הביאו חולים במחלות שונות על מנת להדביק אסירים אחרים באותן מחלות בשעה שחשבו שהם נלקחים לטיפול מפצעיהם בבית החולים. לאחר כמה חודשים של עבודות כפייה הועבר ויקטור לעבודה של תחזוקת החשמל במחנה ובכך למעשה ניצלו חייו. בחודש מרץ 1945 הודיעו הנאצים שהם משחררים את כל האסירים הנורווגים, האסירים וויקטור ביניהם נשלחו להמבורג שם המתינו להם אנשי הצלב האדום, וכעבור חודשיים הסתיימה המלחמה.

מחנה הריכוז הנאצי אורניינבורג (Konzentrationslager Oranienburg) שכן בעיר אורניינבורג שבקרבת ברלין. היה זה אחד ממתקני המעצר הראשונים שהוקמו על ידי הנאצים בגרמניה שבועות אחדים לאחר עלייתם לשלטון בשנת 1933. נכלאו בו יריבים פוליטיים של הנאצים מאזור ברלין, מרביתם חברי המפלגה הקומוניסטית של גרמניה וסוציאל-דמוקרטים, כמו גם הומוסקסואלים. אורניינבורג שימש כמחנה בעיקר עבור אסירים מברלין ומברנדנבורג. האסירים הראשונים שהגיעו אליו היו 40 צעירים יהודים בגילאי 13- 20, שהגיעו מפנימיית וולציג (Wolzig) והואשמו בהסתה קומוניסטית. המחנה מילא תפקיד חשוב במסע הטרור של המשטר הנאצי כנגד האופוזיציה בתקופה הראשונה להתבססותו בברלין. מתנגדים פוליטיים שהצליחו להימלט מגרמניה הפיצו ידיעות על הזוועות המתחוללות במחנה אורניינבורג, ומכונת התעמולה הנאצית גויסה להזמתם. לאחר חיסולו המעשי של האס אה בליל הסכינים הארוכות, עבר מחנה אורניינבורג לידי האס אס, שהחליט על סגירתו ב-13 ביולי 1934 והחליפו במחנה הריכוז זקסנהאוזן.

נדיר ביותר המהדורה הנורווגית שיצאה ב 1945 איננה מופיעה בקטלוג הספריות העולמי world cat. (מופיע עותק אחד של המהדורה הנורווגית שיצאה ב 1946 בספריית האוניברסיטה של שיקגו).

63 עמ'. מצב טוב מאד.

פריטים נוספים

שאל על פריט