מכירה 24 /
פריט 141

141 מ-

256

141

בתוך פולין המשוחררת. ניו יורק 1945 - מהדורה ראשונה - עותק עם הקדשת המחברת

מחיר פתיחה: $250

עמלת בית המכירות: 23%

נמכר: $260
00
ימים
00
שעות
00
דקות
00
שניות
ימים
שעות
דקות
שניות
29.01.2024, 07:00

Inside liberated Poland - "בתוך פולין המשוחררת" - דיווח ראשון על ערי פולין ההרוסות אשר יצא עוד לפני תום המלחמה מאת העיתונאית Anna Louise Strong אשר סיירה בערי פולין המשוחררות בחודשים נובמבר - דצמבר 1944 והיתה עדה הן להרס העצום, והן לתחילת השיקום של האזור שספג את ההרס הגדול ביותר בתולדות ההיסטוריה. אנה היתה העיתונאית האמריקאית הראשונה לשמוע עדויות מיהודים ניצולי שואה אשר שרדו את התופת הנאצית. הוצאת National Council of American-Soviet Friendship. ניו יורק - 1945, מהדורה ראשונה. אנגלית. עותק עם הקדשת המחברת.

"הרושם הראשוני של פולין של היום הוא הכאוס המדהים שהותירו הגרמנים. חורבה הרוסה לחלוטין של חיי אדם שאינם". הסופרת והמרצה אנה לואיס סטורנג היתה האמריקאית הראשונה שנפגשה ושוחחה עם אנשי הצבא הפולני שסייעו לצבא האדום בניקוי פולין מהכובש הגרמני במסע שערכה בחודשים נובמבר - דצמבר 1944 באזורים המשוחררים של פולין עוד לפני סוף המלחמה.
אנה היתה בין הראשונות שפגשה את ספיישלסקי - ראש תכנון הערים בורשה לפני המלחמה אשר סייע בארגון ההתנגדות בורשה ב 1939 והיה מהראשונים שארגן את צבא הפרטיזנים. היא פגשה אף את הנערה הצעירה הלן יאוורסקה שהיתה אז בת 22, מהלוחמות במרד גטו ורשה אשר היתה הראשונה להעביר את הידיעות על מרד הגטו לצבא האדום באמצעות דרך מילוט מתעלות הביוב - פעולה שאפשרה סיוע של הצבא האדום למורדים. עוד היא פגשה, כמה מדינאים בממשלה הזמנית של פולין. בספרה היא מדווחת על הקף ההרס העצום שהשאירו הגרמנים בפולין, "בורשה למשל לא קיימת היום עיר" היא כותבת "בעיר, ערימת ההריסות הגדולה ביותר מכל מקום על פני כדור הארץ... שום בית לא השתמר במלואו...". היא מדווחת על המצב בערים לודז', צ'נסטוחובה, וקרקוב. בראדזין היא פגשה את מריאן פוטפצ'יק אשר הנהיג קבוצת פרטיזנים שמנתה 54 איש, ועליו הוטל לארגן מחדש את מחוז ראדה בסוף המלחמה. תפקידו היה לארגן את ניקוי הרחובות, קבורת הגופות, מניעת ביזה ושריפות, ואיסוף חומרים מסווגים של הגסטפו ממנו למדו על גורלם של רבים שנספו. המצב בערי פולין היה כל כך קשה שהוועדה הפולנית לשחרור לאומי נאלצה למעשה ליצור מחדש את פולין. אנה מתארת לפרטים את פעולותיה של ועדת השחרור בשיקום ההריסות בחלוקת תפקידים מסודרת לאנשים שהגיעו מכל מקום בעולם. בעיר לודז' היא פגשה רופא יהודי בשם אלברט מזור - אחד מ 800 הניצולים של האוכלוסייה היהודית שמנתה רבע מיליון איש לפני המלחמה, שאמר לה שכאשר הגיע הצבא האדום: "נישקנו את רגליהם של אנשי הצבא האדום, ולא רק את רגליהם, אלא גם את פרסות סוסיהם". מזור התחבא במנהרה סודית שנחפרה בגטו וכך ניצלו חייו. בלודז' היא נחשפה למראה המזעזע ביותר שראתה בחייה - כפי שהיא מתארת זאת - ליד בית הכלא הסמוך לעיר אלפי גופות שרופות שכובות בתנוחות מעוותות, ולידן המוני אזרחים בוכים ומחפשים את יקיריהם בין הגופות. שם פגשה גם את פרנק זרנסקי שהצליח להינצל בדרך נס כאשר נורה ביחד עם קבוצת יהודים, והעמיד פני מת.
אנה אף הצליחה להגיע לחזית הפולנית ובילתה שלושה ימים עם הצבא הפולני בעיצומם של הקרבות האחרונים מול הגרמנים, אותם היא מתעדת בספרה.

אנה לואיס סטרונג [1885-1970] - סופרת, מרצה, עיתונאית, לוחמת אקטיביסטית הידועה בעיקר בזכות דיווחיה ותמיכתה בתנועות קומוניסטיות בברית המועצות וברפובליקה העממית של סין. פרסמה אינספור ספרים על ברית המועצות. בחודשים נובמבר ודצמבר 1944 היא ערכה מסע בן שמונה שבועות באזורים המשוחררים של פולין, והיתה האמריקאית הראשונה שנפגשה ושוחחה עם אנשי הצבא הפולני שסייעו לצבא האדום בניקוי פולין מהכובש הגרמני.

47 [1] עמ'. מצב טוב מאד.

פריטים נוספים

שאל על פריט