מכירה 15 /
פריט 75

75 מ-

241

75

גיליון מיוחד של עיתון 'הצפה' המודיע לראשונה על השמדה המונית של יהודי אירופה

מחיר פתיחה: $150

עמלת בית המכירות: 22%

00
ימים
00
שעות
00
דקות
00
שניות
ימים
שעות
דקות
שניות
04.04.2022, 19:00

מסע השמד של הצוררים הנאצים נגד יהודי אירופה' - גיליון מיוחד של עיתון הצפה המוקף במסגרת שחורה, ומודיע לראשונה באופן רשמי על השמדה שיטתית של יהודי אירופה: "ילדים וזקנים מוצאים להורג בהמוניהם. יהודים נקברים ונשרפים חיים. ערי פולין מתרוקנות מיהודים". י"ד כסליו תש"ג, 23 בנובמבר 1942.

הכתבות הקשות מדווחות על: "פעולת השמדה שיטתית של האוכלוסייה היהודית בערי פולין ובעיירותיה" , לאחר ביקורו של הימלר בורשה, וכן על כך ש "ילדים יהודים עד גיל 12 הוצאו להורג בהמונים וללא רחם. גם זקנים הוצאו להורג" . כמו כן מופיעים בכתבה הראשית נתונים מספריים מחרידים על יהודים שהוצאו להורג בגיטו קילץ, בבריסק, בפיוטרקוב, בטשנסטוכוב, בגטו ראדום, ובמקומות נוספים. כמו"כ מדווח הגיליון על החלטות לנקוט בשורה של פעולות מצד הסוכנות היהודית "בקשר למצבם של יהודי אירופה", ועוד.

הידיעה הדרמטית ביותר, שהציגה למעשה את התוכנית הגרמנית ואת דרך ביצועה, התפרסמה בגיליון שלפנינו בנובמבר 1942, כשלוש שנים לאחר פרוץ המלחמה. בחודש זה, בעקבות עדויות שהגיעו מאירופה, פרסמה הסוכנות היהודית הודעה רשמית שנועדה לחשוף לעולם את העובדה שאין מדובר עוד במעשי רצח נקודתיים, אלא ב"פעולת השמדה שיטתית" בכל רחבי פולין, המיועדת להתרחב לכל השטחים שבשליטת גרמניה. באותם ימים פעלה בירושלים "הוועדה לענייני פולין", אך בהגיע הידיעות החדשות הוחלט להקים את "ועד ההצלה המאוחד שליד הסוכנות היהודית". בראש "ועד ההצלה" עמד יצחק גרינבוים, אשר היה כבר בארץ ישראל באותה העת. בארץ הוכרז על שלושה ימי אבל ועל שורה של אירועים לזכר הקורבנות באירופה, והוגברו הדיונים על פעולות הצלה שונות. העיתונים הזניקו לראשונה, את הקריאות הללו לעמודים הראשונים ולכותרות הראשיות כמעט יום אחרי יום בנובמבר ובדצמבר אותה שנה. נובמבר 1942 היה, ללא ספק, רגע ההתעוררות, שבו הבין לראשונה הציבור בארץ ישראל שאין מדובר הפעם בגל של פוגרומים, אכזריים ככל שיהיו, אלא בשואה של ממש. בתוכנית המתבצעת יום יום ושעה שעה להשמדת יהודי אירופה.

[4] עמודים. גיליון שלם. חיזוקים בהדבקות נייר. מצב כללי טוב.

פריטים נוספים

שאל על פריט