מכירה 14 /
פריט 79

79 מ-

260

79

דו"ח ועדת החקירה האנגלו-אמריקאית לענייני יהודי אירופה ופלשתינה - אפריל 1946

מחיר פתיחה: $120

נמכר: $160
00
ימים
00
שעות
00
דקות
00
שניות
ימים
שעות
דקות
שניות
10.01.2022, 19:00

Report of the Anglo-American committee of enquiry regarding the problems of European Jewry and Palestine – דו"ח ועדת החקירה האנגלו-אמריקאית לענייני ארץ ישראל אודות בעיית יהודי אירופה - פליטי השואה, ויהודי פלשתינה. His Majesty's stationery office, לונדון, 20 באפריל 1946.

ועדה מיוחדת אשר הוקמה לאחר השואה ומטרתה היתה לבחון את בעיית ההגירה של מאות אלפי העקורים במחנות הפליטים - ניצולי השואה שעדין שהו בארצות אירופה לאחר השואה, ואת האפשרות של סיוע בהעלאתם לארץ ישראל. ממשלת ארצות הברית ובריטניה מינתה ועדה זו במשותף במטרה להגעה להמלצת מסקנות מעשיות תוך 120 יום בלבד. הועדה החלה את פעולתה ב 4 בינואר 1946. במסגרת עבודתה היא סיירה בארצות אירופה השונות: גרמניה, פולין, צ'כיה, אוסטריה, איטליה, ויוון, וכעבור הזמן האמור שבה לירושלים ב 6 במרץ. שלוחים של הועדה ביקרו בבירות, סוריה, לבנון, ועיראק. הועדה מסרה את תוצאותיה בשוויץ, כאשר הסיכום הוגש בדו"ח הנדיר שלפנינו.

חלק ממסקנות הועדה היו כי מרבית היהודים ימשיכו לחיות בארצות אירופה, וכי בעתיד הקרוב על המדינות לפתור את בעיית הפליטים במדינות עצמן. לשם כך פנתה הועדה למספר אפיקים בניסיון להשיב ליהודים את רכושם שנגנב בשנות השואה, וכן מתן פיצויים למשפחות הניצולים ממדינות שנשלטו בידי הנאצים או שיתפו עימם פעולה, אשר יסייע להם לבנות את חייהם מחדש בארצות פזוריהם. כמו"כ המליצה הועדה על מתן גורף של 100,000 רישיונות עלייה לארץ ישראל ליהודים במחנות העקורים, על פי דברים שסיכמה עם הסוכנות היהודית במסגרת עבודתה. עם זאת מדהים לקרוא כיצד הועדה חורצת דין כי בארץ ישראל לא יתכן שתוקם מדינה יהודית (שנתיים בלבד לפני שהוקמה בפועל) בשל המיעוט הערבי המתנגד לכך, והיא ממליצה כי פלשתינה תמשיך להיות נשלטת תחת המנדט הבריטי על לביצוע 'הסכם נאמנות בידי האו"ם', והולכת ומפרטת את פרטי התוכנית.

[2], 80 עמ'. 25 ס"מ. כתמים בכריכה. ובארבעת העמודים הראשונים, מצב כללי טוב.

פריטים נוספים

שאל על פריט