מכירה 18 /
פריט 97

97 מ-

255

97

דוח רשמי ומוקדם על זוועת טבח לידיציה. פראג, 1946

מחיר פתיחה: $200

עמלת בית המכירות: 22%

נמכר: $360
00
ימים
00
שעות
00
דקות
00
שניות
ימים
שעות
דקות
שניות
05.12.2022, 19:00

LIDICE CIN KRVAVEHO TERORU A PORUSENI ZAKONU I ZAKLADNICH LIDSKYCH PRAV - לידיציה - "ביצוע מעשי טרור עקובים מדם והפרות של החוק וזכויות האדם הבסיסיות ביותר". הוצאת MINISTERSTVO VNITRA - משרד הפנים של הרפובליקה הצ'כוסלובקית, המחלקה למודיעין פוליטי, פראג 1946. הדיווח המוקדם והרחב ביותר שפורסם אי פעם על אודות "טבח לידיציה" המזעזע. צ'כית.

לפנינו הדוח הרשמי המפורט ביותר אודות הטבח של כפר לידיצה (Lidice) אשר בצ'כוסלובקיה, שהוחרב עד היסוד על ידי הנאצים ב־1942, כעונש קולקטיבי ראוותני על חיסולו של ריינהרד היידריך. מלווה במסמכים ותצלומים נדירים מההרס שהותירו הנאצים בכפר, רשימה שמית של הנרצחים ומקום הולדתם, מעשה הטבח עצמו, הנטבחים בני הכפר, תצלומים של ילדים נעדרים שלא נמצאו עד מועד הוצאת הדוח לאור, ועוד.

בפתח החוברת נכתב: "מוקדש לזיכרון האלמותי מהקדושים שנרצחו בלידיציה, לנשים ולבנות שהיו במחנות ריכוז, מחנה רוונסבירק, לילדים שנלקחו מאמותיהם, נלקחו למקומות לא ידועים ועדין לא חזרו, לנשים והנערות הגיבורות ששרדו את הטרגדיה הקשה של משפחותיהן ושבו לארץ מולדת..."

הדוח פותח ברקע על רדיפת הנאצים את האומה הצ'כית עוד לפני הטבח בלידיציה. בהמשך, סקירה נרחבת אודות הטבח הנורא, ומעשי הגסטפו שקדמו לו, משתפי פעולה מהכפר עצמו שמסרו פרטים למפקדי הגסטפו לרבות מעשיו של הסוכן הנאצי ק. ה. פרנק 'סוכן מדינת החסות' של הגרמנים הסודאטים, אשר המליץ לנאצים לטבוח גם בילדים ובנערות צעירים וצעירות מתחת לגיל 16 והיה מעורב בכל מעשי הטבח, "חשודים" ברצח היידריך שנלקחו לחקירה והומתו בעינויים, המשאיות הנאציות העמוסות בחביות הבנזין אשר הגיעו לכפר והציתו מבנה אחר מבנה, השימוש של הגרמנים בכלבים גם במטרה להרוג, רציחתם של תושבי הכפר בגרזנים, לא רק ברובים, הביזה שערכו הגרמנים בכפר, בפרט אצל הנשים בשדידת תכשיטיהן, דיווח אודות נשקים גרמנים שנמצאו בכפר לאחר הטבח, סימני התעללות בנפטרים לפני שנטבחו, ועוד.

חלקו הראשון של הדוח מבוסס על מקורות רשמיים של המודיעין הצ'כי. בחלקו השני מובאות עדויות של אנשים שהיו עדים למעשי המאסר, העינויים, והטבח בלשונן בפירוט נרחב. בחלק השלישי רשימת שמות של הנרצחים אשר נורו ב 10 ביוני 1942 בחצר הבארוק, המקום והשנה בה נולדו, וכן רשימה שמית של נשים שנשלחו מלדיציה למחנות השמדה.
בחלקו השלישי של הדוח מופיעים קטעי פרוטוקולים של חקירת פושעי המלחמה הנאצים שביצעו את הטבח ביוני 1945. וכן קטעים מהעיתונות והתקשורת אל האופן בו דווח הטבח הנורא בארצות השונות. בהמשך רשימה מפורטת של ילדים 'נעדרים' מקום ושנת לידתם.

החלק האחרון מוקדש לכ 70 תצלומים, כולם עוסקים בטבח לידיציה, בנרצחים, וברוצחים: בהם, מקום הטבח בחצר כנסיית הבארוק, מפות אויר של הכפר, תצלומים קבוצתיים של ילדי הכפר כפי שצולמו בפעם האחרונה לפני הטבח, ערימה של 173 גופות הנרצחים ב 10 ביוני 1942, וחיילים נאצים עומדים ליד הגופות, וכן תצלומים נוספים של הנטבחים במקומות נוספים בכפר. הדוח הרשמי של ראש הגסטפו קלדנו וייסמן בו הוא מדווח על ההרס הגמור של הכפר, צילום של הסקיצה המקורית של התכנית להשמדת הכפר ומסמכים נוספים מארכיונים גרמנים שהוחרמו, בתי הכפר עולים באש, קצינים גרמנים לצד צלמים אשר תיעדו את הטבח, בתי הכפר ההרוסים, 27 תצלומים של ילדים נעדרים שלא נמצאו כבר 4 שנים לאחר הטבח, תצלומים של היידריך, פראנק, ופושעי מלחמה נאצים הקשורים בטבח, ועוד.

רקע: היידריך, ראש המשרד הראשי לביטחון הרייך (RSHA) זכה בכינוי "מגן בוהמיה", על שום חלקו בהשתלטות הגרמנית והסיפוח הגרמני של החבל הצ'כי בוהמיה בשנת 1939. בתאריך 29 במאי 1942 ארבו לוחמי המחתרת הצ'כית יוזף גבצ'יק ויאן קוביש למכוניתו של היידריך באזור הולשוביצה, בעת שהיה בדרכו לפראג, בירת צ'כיה. הם זרקו רימון יד על מכוניתו של היידריך ופצעו אותו קשות. כעבור מספר ימים, ב-4 ביוני 1942, הוא מת כתוצאה מזיהום בפצעיו. בעקבות ההתנקשות הורה קורט דליגה, שנתמנה ליורשו של היידריך כ"סגן הפרוטקטור", על פעולת עונשין נגד תושבי הכפר - הריסתו והוצאת תושביו להורג. ב-10 ביוני 1942 הגיעו עשר משאיות עם חיילים גרמנים אל הכפר, אשר היה ידוע בהתנגדות תושביו לכיבוש הנאצי ונחשד כמקום מסתור לפרטיזנים מקומיים. החיילים כיתרו את הכפר והטילו עליו סגר מוחלט. לאחר מכן הם הוליכו את כל הגברים (מעל גיל 15), 173 במספר (ועוד 11 בימים הבאים), אל מאחורי אסם וירו בהם בקבוצות של עשרה בכל פעם. הנשים, 190 במספר, נשלחו אל מחנה הריכוז וההשמדה רבנסברוק. חלקן נרצחו בגזים וחלקן נספו בשל תנאי המחנה הקשים. רק בודדות שרדו. 82 מילדי לידיצה נשלחו למחנה השמדה חלמנו שם נרצחו בגז. מספר ילדים אחרים אשר נמצאו "מתאימים מבחינה אתנית", נשלחו לתוכנית להשבחת הגזע (לבנסבורן), שנועדה לחנכם על פי עקרונות תורת הגזע כדי שיוכלו לתפקד כארים. לאחר שהכפר רוקן מבני אדם, כל בתיו פוצצו, ואדמתו יושרה ונזרעה. שם הכפר נמחק מכל המפות הגרמניות.

123, 30, [6] עמ'. 30 ס"מ. מצב טוב.

פריטים נוספים

שאל על פריט