מכירה 19 /
פריט 102

102 מ-

275

102

הגטו בוער. מאבקם של היהודים בנאצים. פריז, 1945 - מהדורה ראשונה - עותק עם הקדשת המחבר ללוחם ההתנגדות טריסטן צארה

מחיר פתיחה: $200

עמלת בית המכירות: 22%

נמכר: $420
00
ימים
00
שעות
00
דקות
00
שניות
ימים
שעות
דקות
שניות
15.02.2023, 19:00

Le ghetto en flammes. La lutte des juifs contre les nazis - הגטו בוער - מאבקם של היהודים בנאצים מאת O. Grégoire, הוצאת O. Zelluck. פריז, 1945 - מהדורה ראשונה. פרסום ראשוני מיד בתום המלחמה על הגבורה היהודית בשנות מלחמת העולם השנייה. עותק עם הקדשת המחבר למשורר היהודי לוחם ההתנגדות טריסטן צארה (Tristan Tzara).

פרסום מוקדם וחשוב על גילוייה הרבים של ההתנגדות היהודית במהלך מלחמת העולם השנייה בשנות השיא של העריצות הנאצית, דוח מפורט המבוסס על מכתבים, מסמכים, עדויות, ופרסומי עיתונות מזמן המלחמה. הכותב מתאר את המאבק לחיים בגטו ורשה ובגטאות נוספים, חיי התרבות בגטו למרות הסבל הנורא, גילויי גבורה של יהודים תוך כדי האקציות מהגטו עוד לפני המרד, והגבורה היהודית במרד גטו ורשה. כמו"כ מתאר המחבר את הגבורה היהודית בצבאות בעלות הברית - מעשי גבורה של יהודים שלחמו בצבאות הברית, בצבאות צרפת ובלגיה, מעשי הגבורה של הפרטיזנים היהודיים ביוגוסלביה, יוון והונגריה, ההברחות של יהודים לארץ ישראל תחת השלטון הנאצי, מעשי גבורה של גניבת נשק ממפקדות הנאצים, פעילות מחתרתית של יהודים בזיוף מסמכים להצלת אחיהם, יהודים שהתחזו לאריים ובכך ניצלו חייהם בשנות המלחמה, או כאלה שהשתמשו במסמכים נאצים מזויפים, מעשי חבלה של יהודים במסילות הברזל אשר הובילו אל המחנות, תעשיית התרופות הענפה בגטאות אשר הצילה רבים ממוות, העזרה הכספית של יהודי ארץ ישראל באמצעות מגביות שנערכו בזמן המלחמה, פעילות ארגון "החלוץ" בגטו ביאליסטוק ובגטאות נוספים, עדויות מאלפות על יהודים ששהו בזמן המלחמה במרתפים תת קרקעיים ובכך ניצלו חייהם, עדויות מאלפות על יהודים מבוקשים בידי הנאצים שעמדו בראש קבוצות מחתרתיות והצליחו להימלט, ועוד רבים. המחבר מצטט בין היתר עדויות של יהודים שנכתבו בגוף ראשון ומתארים לפרטי פרטים את התרחשויות הגבורה היהודית. בין דפי הספר הראשונים מופיעה מפת גטו ורשה עם סימון הגבולות של הגטו הגדול, והגטו הקטן לאחר שצומצם בידי הנאצים.

מקבל הספר טריסטן צארה [Tristan Tzara; 16 באפריל 1896 – 25 בדצמבר 1963) יהודי יליד מוינשטי, שברומניה, משורר בשפות צרפתית ורומנית ואחד ממייסדי תנועת הדאדא. נולד ברומניה וחי את מרבית חייו המקצועיים בצרפת. השתתף בתנועת ההתנגדות הצרפתית (הרזיסטנס) במהלך מלחמת העולם השנייה והצטרף למפלגה הקומוניסטית בשנת 1947. בנובמבר 1942 נכלל ברשימת הסופרים היהודים שנאסרו לפרסום ברומניה תחת משטר אנטונסקו.

205 [2] עמ'. 20 ס"מ. מצב טוב.

פריטים נוספים

שאל על פריט