מכירה 20 /
פריט 83

83 מ-

236

83

הדם של בוכנוולד - עדויות מוקדמות ותצלומים קשים לצפייה ממחנה בוכנוולד, הולנד [1945] - מהדורה ראשונה

מחיר פתיחה: $250

עמלת בית המכירות: 22%

נמכר: $650
00
ימים
00
שעות
00
דקות
00
שניות
ימים
שעות
דקות
שניות
19.04.2023, 19:00

Het Bloed van Buchenwald - הדם של בוכנוולד מאת ALFONS RYSERHOVE, הוצאת Gadton Scherrens, הולנד [1945] - מהדורה ראשונה. עדויות ראשוניות נדירות על הזוועות שביצעו הנאצים במחנה המוות בוכנוואלד מפי אסירים ששרדו במחנה, מלוות בתצלומים קשים לצפייה של אסירים ששרדו לצד גופות במחנה, כפי שנמצאו על ידי בעלות הברית בזמן שחרור המחנה. הולנדית.

חוברת נדירה שיצאה בתום המלחמה במטרה לחשוף את פשעי הנאצים ולהציג בפני העולם את הזוועות שבוצעו על ידם. העדויות המופיעות בחוברת הן קצרות בדרך כלל, שכן נלקחו בחופזה בתום המלחמה עוד לפני שכלל הזוועות שהתרחשו במחנה נודעו ממספר רב של אסירים ששרדו, בשנים שלאחר מכן. על גבי הכריכה תצלום של אסיר שניצל והכיתוב: "משוחרר! המסכן הזה ברח מהגיהנום בחיים, אך תביט טוב על מצבו הגופני. בני ארצו...". ההקדמה פותחת בהסבר מפורט על האופן בו פעל מחנה המוות בוכנוואלד ועל שיטות העינויים והרצח שביצעו בו הנאצים, וכן על המימדים הבלתי נתפסים של תעשיית המוות שמעולם לא התרחשה קודם לכן בהיסטוריה האנושית: "דכאו, ברנדונק, בלזן, מיידנק, מאוטהאוזן!... השמות האלה לימדו אותנו לאילו גבולות מפלצתיים האדם יכול להגיע, והחיות הנאציות אכן הגיעו..." .

בחוברת מובאות עדויות של אסירי בוכנוואלד שנלקחו מיד בתום המלחמה, כשכל אסיר או אסירה מספרים את סיפורים האישי, ומתארים אירועים נוראים שהתרחשו במחנה. כך למשל אסיר בשם קארל ספיפאן שנתפס בידי הגסטאפו ב 30 ביוני 1944 באנטוורפן מתאר: "כשהגענו למחנה קידמו את פנינו כלבי זאב גדולים עם ניבים חשופים שהוכשרו במיוחד לנשוך אסירים במקומות מסויימים... מד החום מראה 25 מעלות מתחת לאפס. קבוצת יהודים הוכנסה למחנה. הם נאלצים להתפשט ונדחפים עירומים... לאחר מספר שעות כמה מהקורבנות כבר שוכבים על האדמה הקפואה, מתים או מחוסרי הכרה... כל מי שנשאר בחיים לאחר חצי שעה ירוצצו את מוחו... כך ביקשו הנאצים להציל את התרבות האירופאית...".

אסיר אחר בשם ברט ואן הוריק מתאר כיצד חייל אס אס זכה בארבעה ימי חופשה לאחר שירה למוות באסיר שהתכופף להרים את כובעו. כמו"כ הוא מתאר כיצד הנאצים הכריחו אסירים לטפס על עץ גבוה ולנסר את הענף עליו ישבו, ואת נפילתם אל המוות. הוא גם מתאר את התמותה היומיומית של הילדים היהודים שהגיעו למחנה. אסיר בשם לוסיין והרהל מתאר כיצד הנאצים הכריחו ארבעה יהודים שכבלו אותם אחד לשני להסתובב במשך יום שלם סביב עץ תוך כדי שהקלגס הנאצי מצליף בהם בשוט, לקראת ערב כל הארבעה כבר נמצאו מתים. כמו"כ מופיעים תיאורים קשים מפיהם של האסירים על הניסויים הנוראיים שביצעו הנאצים בגופם של האסירים. כמו"כ מופיעות עדויות קשות על אכזריותה והתנהגותה הסדיסטית של אילזה קוך אשתו של מפקד המחנה קארל קוך אשר עשתה שימוש בעורות של האסירים לכריכת ספרים ולחפצים שונים, ועוד.

לקראת סוף החוברת מתוארת תגובתם של עיתונאים שנחשפו לזוועות בוכנוולד בסוף המלחמה: "אני עיתונאי" דיווח כתב מלחמה אמריקאי, "אבל עם כל רצוני הטוב איני יכול לתאר לכם מה ראיתי בבוכנוולד. אני מצטער, אבל יש דברים שאי אפשר לתאר... במחנה בוכנוולד לבדו שהוא רק אחד מני רבים נרשמו 48,000 הוצאות להורג בחמש שנים...", ועוד.

החוברת מלווה בתצלומים קשים מבוכנוולד שצילמו בעלות הברית והתפרסמו כאן לראשונה. ביניהם: תצלומים שונים של גופות אסירים שנרצחו בידי הנאצים בזמן שהכוחות האמריקאים מהדווזיה המשוריינת התקרבו למחנה, והיו פזורות כמעט בכל פינה במחנה, תצלום מחריד של גופות שנמצאו במחנה נורדהאוזן, קבר אחים במחנה נורדהאוזן, אזרחים גרמנים שהוכרחו על ידי בעלות הברית לבקר במשרפות של בוכנוולד בתום המלחמה על מנת להציב מולם את פשעי בני עמם, הקרימטוריום, אסירים תשושים ששרדו שוכבים לצד גופות חבריהם שלא שרדו... ועוד.

נדיר ביותר. שלושה עותקים בלבד מופיעים בקטלוג הספריות העולמי world cat.

31 עמ'. 20 ס"מ. מצב טוב מאד.

פריטים נוספים

שאל על פריט