מכירה 23 /
פריט 146

146 מ-

250

146

הזוועות של גיהנום דכאו - עדות אסיר מוקדמת. לייז' (בלגיה), 1945

מחיר פתיחה: $200

עמלת בית המכירות: 23%

נמכר: $240
00
ימים
00
שעות
00
דקות
00
שניות
ימים
שעות
דקות
שניות
02.12.2023, 19:00

Les atrocités de l'enfer de Dachau - "הזוועות של גיהנום דכאו" - עדות מוקדמת ומפורטת על הזוועות הקשות שביצעו הנאצים באסירים במחנה דכאו, הוצאת Jos. Jullien לייז' (בלגיה), 1945 - מהדורה ראשונה. צרפתית. נדיר.

סיפורו של פרטיזן בלגי אשר עסק בזמן המלחמה בחבלה בקווי הרכבת ושיבוש נתיבי התקשורת אשר שימשו את הגרמנים, נתפס בלייז' בידי הגסטפו כשהוא משאיר בביתו את אשתו ושלושת ילדיו הקטנים. הנאצים אותם הוא מכנה "האינקוויזיציה הנאצית" טפלו עליו כל האשמה אפשרית - "מנהיג של שביתות", "חבלן", "שליח של הבונים החופשיים", "פועל בשירות הביון האנגלי", ועוד. במהלך החקירה גופו עבר עינויים במכות חשמל קשות אך לא גילה דבר על חבריו. מאוקטובר 1943 ועד פברואר 1944 הוא שהה במחנה Esterwegen, שם היו התנאים נוחים יחסית, לאחר כמה מחנות מעבר הועבר ב 15 בפברואר 1945 לדכאו, בהיותו בגיל 33. בספר הוא מתעד את העינויים הקשים שעברו הוא וחבריו בדכאו. יציאה למסדרים בקור מקפיא, הכאות, רעב, כשהוא מעיד שלא היה יום שלא הועברו מול עיניו גופות אסירים אשר כוחם לא עמד להם והונחו בערימות. "שירות הובלת גופות יומי זה היה מאורגן באותו אופן כמו שירות הדרכים בערים הגדולות שלנו" הוא כותב. עוד הוא כותב בתארו את מצבם הגופני והנפשי שלו ושל חבריו במחנה: "מול כל כך הרבה עליבות ונטישות כבר לא היתה לנו שום תגובה... הסבל הפיסי שנמשך והסבל המוסרי שנמשך הגיעו לנקודה כה חריפה שמצאנו את עצמנו מחויבים לא לחשוב, כי "חשיבה" מהווה עינויים". בחלקו השני של הספר הוא מתעד אחת לאחת בכותרות נפרדות את מגוון שיטות העינויים בהם השתמשו הנאצים במחנה כאשר הוא מספר לפרטים את ההתרחשות המזוויעה שקרתה במחנה בכל אחד מהאירועים הללו, וכיצד בכל פעם חיפשו הנאצים סוג אחר של התעללות סאדיסטית שמטרתה היתה לצד גרימת הסבל והמוות העלמת צלם אנוש מהאסירים - מדובר בעינויים נוראים שהם מפשעי המלחמה הגדולים אשר בוצעו משחר ההיסטוריה אשר קשה להעלות על הדעת שנעשו בידי בני אדם.

ב 29 באפריל נכנסו טנקים אמריקאים למחנה: "לתאר לך את השמחה שלנו זה דבר בלתי אפשרי" הוא כותב, ומתאר את שלבי השחרור, ואת הכרת הטוב הגדולה שהיתה לאסירים כלפי משחרריהם. ומביע משאלה כי במשך הזמן כולם ידעו ויבינו מה שעוללו הנאצים לאסירים חסרי הגנה אשר חוו על בשרם את הזוועות הקשות ביותר מראשית ההיסטוריה האנושית.

ארבע רשומות בלבד בקטלוג הספריות העולמי world cat.

72 עמ'. מצב טוב מאד.

פריטים נוספים

שאל על פריט