מכירה 24 /
פריט 164

164 מ-

256

164

היה צריך לרדוף אחרי העדים בכל רחבי המדינה - גיליון העיתון "המבשר היומי" הבריטי - פתיחת "משפטי בלזן"

מחיר פתיחה: $150

עמלת בית המכירות: 23%

נמכר: $440
00
ימים
00
שעות
00
דקות
00
שניות
ימים
שעות
דקות
שניות
29.01.2024, 07:00

גיליון העיתון ה DAILY HERALD הבריטי מיום 18 בספטמבר 1945 - סיקור נרחב של התרחישים בפתיחת "משפט בלזן" יום קודם בגימנסיה שבלינבורג ב-17 בספטמבר 1945 - המשפט הראשון אשר נקרא באופן רשמי "המשפט של יוזף קרמר ו-44 אחרים" - מפקדי מחנה ברגן בלזן.

כותרת העיתון: Belsen Prisoners Hear the full Horror Indictment "DELIBERATE SLAUGHTER OF THOUSANDS" - "אסירי בלזן שומעים את כתב האישום המלא "שחיטה מכוונת של אלפים". כתבת עמוד השער פותחת במלים: "האם יש מישהו בעולם ששמע את השם בלזן ועדיין מטיל ספק בסיפורים המסופרים על המחנה?", הכותב מתאר את התרחישים באולם בית המשפט עם פתיחתו: "החיה" - העומד למשפט בראש הפושעים מפקד המחנה ג'וזף קרמר, וכן את שומרת המחנה הסדיסטית אירמה גרזה אשר נכנסה לאולם בפנים אדישות עם 45 הנאשמים אשר הוצעדו אל אולם בית המשפט. כל אחד מהנאשמים ענה "לא" כאשר הוקרא בפניו סעיף האישום. אסירה לשעבר בשם הרטה אהלר עמדה להתעלף וצריך היה לאחוז בה שלא תפול. בעמוד 2 מופיע תיעוד של הזוועות שבוצעו במחנה ברגן בלזן, ועל מצבם הקשה של ניצולי בלזן. הכותבת Mea Allan מדווחת כי נעשים מאמצים קשים להחזיר את אסירי בלזן לשעבר שניצלו לחיי שגרה ולהחזיר להם את סך הקלוריות שאבדו בזמן המלחמה, וכי נעשה ניסיון כזה במחנה העקורים בלזן להעסיקם בבתי המלאכה בשכר. עוד היא מדווחת על העובדה הכואבת - ניצולי בלזן כלל לא מתעניינים במשפט בלזן "דיברתי עם כמה מהם הם אמרו לי כל מה שאנחנו רוצים זה לשכוח את בלזן". אחרים אמרו: "למה אתה צריך לשפוט את האנשים האלה? למה לא פשוט ירית בהם?". עוד נכתב כי פקידי המחנה נאלצים "לצוד" את הניצולים ולשכנעם לבוא ולהעיד במשפט "היה צריך לרדוף אחריהם בכל רחבי המדינה. בלזן הוא פצע במוחם, הם שונאים להיזכר בזוועות שהם סבלו". וכי הצלב האדום מפעיל לשכת חיפוש במחנה כדי לאתר חברים וקרובים של הניצולים. ליד כתבה זו מופיע איור-קריקטורה של פושע המלחמה מפקד המחנה יוז'ף קרמר בבית המשפט.

משפטי בֶּלזֶן (Belsen) אשר נערכו בלינבורג - גרמניה, היו סדרת משפטים שיזמו שלטונות הכיבוש של בעלות הברית נגד בכירים ובעלי תפקיד בשלטון גרמניה הנאצית לאחר סוף מלחמת העולם השנייה. הנאשמים היו גברים ונשים מיחידות האס אס ופקידים שעבדו במחנות ריכוז שונים, בייחוד באושוויץ ובברגן-בלזן. המשפט הראשון בו נידון קרמר למוות עורר עניין רב בעולם. היתה זו הפעם הראשונה בה שמע הציבור הרחב עדות ישירה מהאחראים לרצח ההמוני שהתרחש במחנות ההשמדה שבמזרח אירופה. המשפט ארך 54 ימים. כל הנאשמים טענו כי אינם אשמים. ב-17 בנובמבר 1945 בית המשפט דן 11 מן האשמים למוות בתלייה, 18 למאסר של 15 שנה בכלא, ו-14 זוכו בחנינה בעקבות ערעורים.

4 עמודים. גיליון שלם. סימני קיפול. מצב טוב.

פריטים נוספים

שאל על פריט