מכירה 15 /
פריט 65

65 מ-

241

65

הייתי הרופא הפתולוג של דר מנגלה במשרפה באושוויץ" - הונגריה, 1946 - מהדורה ראשונה

מחיר פתיחה: $150

עמלת בית המכירות: 22%

נמכר: $380
00
ימים
00
שעות
00
דקות
00
שניות
ימים
שעות
דקות
שניות
04.04.2022, 19:00

Dr. Mengele boncoló orvosa voltam az auschwitzi krematóriumban - "הייתי הרופא הפתולוג של ד"ר מנגלה במשרפה באושוויץ" - ספרו הנודע של מיקלוש ניסלי. הונגריה, 1946 - המהדורה הראשונה והנדירה של אחד הספרים המזעזעים שנכתבו אי פעם.

עשרות אלפי עדויות נכתבו על השואה ועל אושוויץ בירקנאו בפרט. אולם ספרו של מיקלוש ניסלי "הייתי עוזרו של מנגלה באושוויץ", הוא אחד מהקשים והמזעזעים מביניהם. זהו למעשה הדיווח המפורט הראשון שנכתב אי פעם על מעשי הזוועה הנוראים של ד"ר מנגלה "מלאך המוות" מאושוויץ על בסיס כמעט יומיומי, ועל משימות הכפייה הטרגיות של חברי הזונדרקומנדו היהודים במשרפות באושוויץ-בירקנאו.

המחבר מיקלוש ניסלי [1901-1956] רופא וסופר יהודי, יליד הונגריה השתלם בלימודי רפואה פתולוגית בברסלאו, ובשנים מועטות זכה לשם עולמי. הוא שב למולדתו ב 1930 ועבד כרופא כללי באוראדיה. בעת הסיפוח מחדש של אזור מגוריו להונגריה, נשלח יחד עם אשתו ועם בתו בת ה-15 לאושוויץ-בירקנאו. בסוף יוני 1944 הגיע לאושוויץ. מנגלה אשר היה 'רופא המחנה' התעניין במיוחד בבעלי מקצוע על מנת שיסייעו בניסויים המחרידים אותם ביצע, וניסלי ענה על הקריטריונים. הוא הופרד מבני משפחתו, והוצב בזונדרקומדו - היחידה שהייתה אחראית על ביצוע הפתרון הסופי. קשה לתאר במילים את הזוועות שדוקטור ניסלי מתאר בספרו. הוא הוכרח לעבוד כרופא במתקן לאסירים חולים - ביתן 12 - באושוויץ בירקנאו, תפקידו היה לבצע נתיחות שלאחר המוות באסירים ואנליזה משווה של אברים פנימיים נבחרים ואף ניתח את הממצאים. תחת ניהולו של הרופא הראשי של המחנה, יוזף מנגלה, הועבד ניסלי כפתולוג במחלקה החדשה לנתיחות ולניתוחים שהוקמה בתוך משרפה 2 (שם ביצע מנגלה את הניסויים המחרידים בילדים, ובפרט בזוגות תאומים כחלק מ'מחקריו' אודות קבוצות הגזע, בניסיון להוכיח את עליונות הגזע הנורדי, כמתואר באופן מחריד בספר שלפנינו).

באמצע ינואר 1945 פונה המחנה והאסירים ששרדו הוצעדו בצעדת מוות אל מאוטהאוזן. ניסלי אשר היה עד לכל הפשעים והניסויים שביצעו הנאצים במשך תקופה ארוכה ורציפה נשאר בחיים באורח פלא, למרות ההרג השיטתי שבצעו הנאצים בבעלי תפקידים כמותו, ובתחילת מאי 1945 נמצא על ידי חיילים אמריקאים במחנה אבנזה הסמוך ושוחרר. זאת לאחר שכפי שהוא מספר בעדותו, הוא וחבריו הצליחו להרוג מספר גרמנים ולפוצץ קרמטוריום.

כעבור כשנה בשנת 1946, באומץ רב, פרסם באוראדיה בהונגרית את הספר שלפנינו תחת הכותרת: "הייתי הרופא הפתולוג של ד"ר מנגלה במשרפה באושוויץ" (Dr. Mengele boncoló orvosa voltam az auschwitzi krematóriumban). באוקטובר 1947 העיד במשפטי הפושעים הנאצים בבית הדין הבינלאומי בנירנברג, על ימיו בזונדרקומנדו באושוויץ. הספר שהיה לאחת העדויות החשובות והמשמעותיות ביותר אודות אכזריותו של מנגלה, והדילמה הקשה היומיומית שאותה חי המחבר, תורגם לאינספור שפות. בשנים 1964 ו-1968 הופיעו אחרי מות המחבר, מהדורות חדשות של ספרו בהונגרית, תחת הכותרת "הייתי רופא באושוויץ". הן תורגמו לרומנית בשנים 1965 ו-1971 וכללו עדויותיו בנירנברג. קטעים מספרו הופיעו בעיתונות הגרמנית והצרפתית והספר בשלמותו יצא לאור בניו-יורק באנגלית. הספר תורגם גם לפולנית, צרפתית (1975), ספרדית (1975), סרבו-קרואטית (1982) וב-1982 הוצא לאור בלונדון. בשנת 1985 הופיע בתרגום לעברית בתל אביב.

171 עמ'. 20 ס"מ. כריכת קרטון ישנה. שדרה פגומה. כתמים. מצב טוב - בינוני.

פריטים נוספים

שאל על פריט