מכירה 24 /
פריט 117

117 מ-

256

117

המגזין הצרפתי - פשעי הנאצים. יוני, 1945- תצלומים ראשונים של הזוועות שביצעו הנאצים במחנות המוות

מחיר פתיחה: $150

עמלת בית המכירות: 23%

נמכר: $340
00
ימים
00
שעות
00
דקות
00
שניות
ימים
שעות
דקות
שניות
29.01.2024, 07:00

LE MAGAZINE DE LA FRANCE-CRIMES NAZIS - המגזין הצרפתי - פשעי הנאצים. חוברת עדויות מחרידה שיצאה בצרפת בחודש יוני 1945, כחודש לאחר סיומה של מלחמת העולם השנייה, וחשפה לציבור בפעם הראשונה בסקירה נרחבת ובאמצעות תצלומים לא מצונזרים ממחנות ההשמדה את פשעי הנאצים כפי שהתגלו לעיניהם של בעלות הברית משחררי המחנות.

החוברת פותחת במכתבים שכתבו ראשי ההתנגדות הצרפתית פייר אנרי טייגן, אוגוסטין בידו, ז'אק סוסטל, ואנרי פרניי סנדובל, ואחרים מיד בתום המלחמה על החשיבות של ניצחון בעלות הברית, ההלם בו הוכה העולם כאשר נודע סדר הגודל המחריד של זוועות הנאצים ודרישה לעשיית דין בפושעי המלחמה שעדין היו בחיים באותה העת. בהמשך, סקירה נרחבת על האופן בו עלתה המפלגה הנאצית לשלטון, ורדיפת היהודים בגרמניה הנאצית, הגסטפו ואכזריותו, ההוצאות להורג ביערות, הקמת מחנות המוות וכיבושה של צרפת בידי הנאצים. החוברת חושפת לראשונה את פשעי הנאצים במחנה בוכנוואלד - חיי היומיום הנוראים של האסירים במחנות המוות, תיעוד של הניסויים המחרידים שביצעו הנאצים בגופם של האסירים, ועוד. בין היתר מופיעה מפה המתארת את מספר ההרוגים בידי הנאצים ביבשת אירופה על פי חלוקה לארצות, וכן רשימה של הסעיפים בחוזה ורסאי עליו חתמה גרמניה, וכיצד עברה על כולם בזמן המלחמה. מופיע מאמר נרחב על דיוקנם של פושעי המלחמה הנאצים- האופן בו פעלו במטרה להסתיר את פשעיהם, והשיטתיות בה ביצעו רצח עם.
החוברת מלאה בתצלומים רבים קשים לצפייה, ביניהם תצלום של כינוס המפלגה הנאצית בנירנברג ולצדו תוצאות העריצות הנאצית בדמות גופות הרוגים, גופות הנספים במחנות המוות, האופן המחריד בו מצאו חיילי בעלות הברית את האנשים שהובלו ברכבות מסע לבוכנוואלד ומצאו את מותם בדרך, הקרימטוריום במחנה, אסירים כחושי גוף שהצליחו לשרוד את התופת בכוחות אחרונים, מתקני העינויים והענישה של הגסטפו, ועוד.

על גבי כריכת החוברת תצלום של אסיר כחוש גוף אשר נפטר כ 10 דקות לאחר שהתמונה צולמה בידי צלם העיתונות וכתב המלחמה היהודי צרפתי אריק שוואב [1910-1977]. שוואב היה בין הצלמים הראשונים שהצטרפו ב-1944 לסוכנות הידיעות הצרפתית (AFP). יחד עם העיתונאי והסופר האמריקאי מאיר לוין נסע לגרמניה באפריל 1945, מיד לאחר השחרור מהמשטר הנאצי. שוואב צילם במחנות הריכוז בוכנוולד, ודכאו. התצלום המפורסם ביותר של שוואב הוא צילום האסיר המופיע בשער החוברת, צילום המכונה "דיזנטריק גוסס מבוכנוולד". למרות ששרד, האיש מת דקות ספורות לאחר צילום התצלום שלו. זמר הפופ המפורסם דיוויד בואי בחר בתמונה זו כתצלום המאה של המגזין הגרמני Die Zeit ("הזמן") ב-1998, אז אמר "בעיניי התצלום הזה הוא הביטוי של אלימות והרס ששלטו בחלקים נרחבים של המאה ה-20. הטרגדיה הנוראה של אדם שמת לאחר שהחזיר לעצמו את חירותו שובר את הלב".

48 [1] עמ'. 30 ס"מ. מצב טוב מאד.

פריטים נוספים

שאל על פריט