מכירה 07 /
פריט 306

306 מ-

368

306

המלחמה על קיום מצוות המילה - מכתבים מגדולי אשכנז בעד קיום ברית מילה נגד מגמות הרפורמים - פרנקפורט דמיין, תר"ד

מחיר פתיחה: $100

עמלת בית המכירות: 22%

נמכר: $120
00
ימים
00
שעות
00
דקות
00
שניות
ימים
שעות
דקות
שניות
17.08.2020, 19:00

"Rabbinische Gutachten über die Beschneidung" - [חוות דעת רבנית על ברית המילה] מכתבי גדולי אשכנז במלחמה נגד מגמות הרפורמים שבקשו לבטל את קיום ברית המילה, מאת רבי שלמה זלמן בן אברהם טריר. פרנקפורט דמיין, תר"ד [1844], בעקבות 'שערוריית פרנקפורט'. גרמנית ועברית.

פרסום חשוב שיצא לאור בעיצומה של מלחמתם של גדולי הדור על קיום מצוות המילה, נגד מגמות הרפורמים שקראו לבטלה ולהחליפה בטקס אחר. כחלק מהמאבק, ליקט רבה של פרנקפורט רבי שלמה זלמן טריר (תקי"ח-תר"ז 1758-1847) אשר עמד בראש הלוחמים במגמה המחודשת, את מכתביהם של כל גדולי הדור [בסה"כ 28 מכתבים], בהם דעתם הברורה והנחרצת בענין. ביניהם: רבי שמשון רפאל הירש כשהיה עדיין רב בעמדן, רבי יעקב עטלינגר ה"ערוך לנר", רבי יעקב צבי מקלנבורג בעל ה"כתב והקבלה", רבי יצחק דוב הלוי במברגר מוירצבורג, ועוד עשרות רבנים. כמו"כ צירף את דעתם של מלומדים ידועי שם כדוגמת: ר' יום טוב ליפמן צונץ מברלין, יצחק נח מנהיימר מווינה, ושמואל דוד לוצאטו (שד"ל) מפדואה.

בשנת תר"ג 1843, פורסם ביומון בפרנקפורט מאמר מאת "ידידי הרפורמה" שבו הטיפו לביטול גמור של מצוות ברית המילה. אחד מן המורים הרפורמים בפרנקפורט יוסף יהלזון (תקל"ז-תרי"א 1777-1851) אף חיבר ספרון בו הוא הציע כי כל מוסד יהודי ימיר את המילה בטקס אחר. "ידידי הרפורמה" קבעו כי מצות 'ברית המילה' היא הסיבה לתמותת תינוקות באותה תקופה. הגדיל לעשות בנקאי יהודי מקומי שהותיר את בנו ערל ואף שכנע את ועד הקהילה להתעלם מהמגבלה אשר היתה נהוגה בכל אירופה לרשום בפנקס העדה אך ורק ילד יהודי שנימול כדת. בראותו את המגמה המסוכנת יצא רבי שלמה זלמן טריר עם גאוני פרנקפורט רבי יששכר בער אדלר, ורבי אהרן פולד בעל "בית אהרן", ללחום את מלחמת הקודש, הן בפנייה לועד הקהילה לחזור בה מההקלות החדשות, והן בחיבור שלפנינו בו הביא באופן הברור ביותר את דעתם הנחרצת של כל גדולי הדור בעניין.

בדף השער מופיע הכיתוב: "Als manuskript gedruckt" [נדפס ככתב-יד]. לדברי החוקר הרב ב"ש המבורגר (הישיבה הרמה בפיורדא, חלק ג', עמ' 521) הוגדר הספר ככתב-יד, כדי לחזק את סמכותו. לדבריו הספר נדפס במספר עותקים מוגבל מאוד ונמסר באופן פרטי לאישיים בעלי השפעה, ומעולם לא הוצע למכירה בחנויות הספרים. המבורגר גם כותב כי "
ספר זה כיום הינו מן הנדירים ביותר".

בכריכה פנימית חותמת בעלים של Rabbiner Dr. E. Munk

XXIV 240 עמ', 19.5 ס"מ. כריכה קדמית מנותקת. החלק החיצון של השדרה חסר. כתמים. מצב בינוני-טוב.

פריטים נוספים

שאל על פריט