מכירה 23 /
פריט 142

142 מ-

250

142

המרד בגטו ורשה בשנת 1943. אוסף מסמכים. ורשה, 1945 - מהדורה ראשונה

מחיר פתיחה: $200

עמלת בית המכירות: 23%

נמכר: $340
00
ימים
00
שעות
00
דקות
00
שניות
ימים
שעות
דקות
שניות
02.12.2023, 19:00

powstanie w getcie warszawskim 1943 r. ZBIOR DOKUMENTOW - המרד בגטו ורשה בשנת 1943. אוסף מסמכים, הוצאת Panstwowe Wydawnictwo Literatury Politycznej - הספרות הלאומית לפוליטיקה, ורשה 1945 - מהדורה ראשונה. פולנית.

"בפולין מתו 3,200,000 יהודים בידי גרמנים, בהם כמיליון ילדים ובני נוער. השמדת היהודים בוצעה באופן מתוכנן, מחושב, וקר... המפקד אנילביץ' במכתב שנכתב ביום הרביעי ללחימה לסגנו כותב: "חלום חיי התגשם. ההגנה העצמית של היהודים בגטו הפכה לעובדה..." (מתוך הספר). פרסום נדיר שיצא במלאת שנתיים למרד גטו ורשה ומתעד את מרד גטו ורשה על שלביו השונים, באמצעות עשרות מסמכים היסטוריים חשובים העוסקים במרד שנתיים אחרי שהתרחש, ופורסם עוד בזמן המלחמה. ביניהם: מאמרים שהתפרסמו בעיתונות הפולנית העוסקים במלאת שנתיים למרד וחושפים פרטים שלא היו ידועים עד אז באשר להתרחשויות שונות בזמן המרד, מאמרים שנכתבו ב"קול העם" הפולני בחודש אפריל 1945 העוסקים במרד גטו ורשה, תיעוד מאלף תחת הכותרת: "איך הגטו נלחם מזכרונותיו של מורד יהודי" המתעד את הקרבות העקובים מדם שניהלו היהודים נגד הגרמנים בזמן המרד, מכתב ממפקד לסגנו בורשה ("את מה שחווינו אי אפשר לתאר במילים, מה שקרה עלה על החלומות הכי פרועים שלנו, הגרמנים ברחו מהגטו פעמיים..."), תגובת האומה הפולנית נוכח גלי האנטישמיות שהציפו את אירופה עוד לפני המלחמה, תיעוד גבורתם של הלוחמים בזמן המרד ותיעוד של מעשי גבורה הירואים שלא נכנעו לנאצים, הצהרת ראש הממשלה הזמנית של הרפובליקה של פולין ביום השנה השני להתקוממות יהודי פולין הקושר את המרד בגטו עם מאבקה של האומה הפולנית לשחרור מעול האויב הנאצי - וחלוקת עיטורי כבוד לגיבורי המרד, ועוד רבים.

בעמוד האחרון תחת הכותרת "יהודים פולנים" הצהרה היסטורית הקושרת את מדינת פולין בשיתוף גורל עם היהודים, אשר פורסמה עוד לפני תום המלחמה: "זה מה שחייב להיות חרוט כאבן בזיכרון הפולני: הבית המשותף שלנו נהרס, ודם אחינו נשפך, אנחנו מחוברים בחומת ההוצאה להורג, אנחנו מחוברים בדכאו, אושוויץ... יחד יזרחו לנו השמים מעל ורשה ההרוסה כשנסיים את עבודתנו רבת הדמים בניצחון...".

נדיר. איננו מופיע בקטלוג הספריות העולמי world cat.

50 [1] עמ'. כתמים קלים בשער המעטפת. מצב טוב.

פריטים נוספים

שאל על פריט