מכירה 22 /
פריט 99

99 מ-

255

99

הר האימים - פנסי צד ממחנה שטרוטהוף - עדות מוקדמת של אסיר מחנה שטרוטהוף. שטרסבורג 1945 - מהדורה ראשונה

מחיר פתיחה: $200

עמלת בית המכירות: 23%

00
ימים
00
שעות
00
דקות
00
שניות
ימים
שעות
דקות
שניות
04.09.2023, 19:00

Der Berg des Grauens : Streiflichter aus dem Lager Struthof - הר האימים - פנסי צד ממחנה שטרוטהוף - עדות מוקדמת מפורטת ומחרידה מאת Francois Kozlik - אסיר מחנה שטרוטהוף ששהה בו כשנתיים וחצי, הוצאת SEDAL Service de Diffusion, שטרסבורג, 1945 - מהדורה ראשונה. מלווה בתצלומים קשים מהמחנה. גרמנית.

דוח אסיר מוקדם, אשר שהה במחנה המוות שטרוטהוף בתקופה של שנתיים וחצי החל מאביב 1942. הוא הגיע לשטרוטהוף במשלוח שיצא מדכאו של 1000 אסירים שהובלו בקרונות בקר במסע שנמשך שלושה ימים. מיד בהגיעו למחנה הוא מתאר את עבודות הכפייה שהוכרחו לעבוד הוא וחבריו האסירים. בחודש אוקטובר 1942 הוא היה עד בפעם הראשונה להוצאה להורג הפומבית של אסיר בשם כריסטמן. פרנסיס מתאר את סוגי העונשים השונים בהם השתמשו הנאצים במחנה, את אכזריותו של מפקד המחנה קרמר, את הרעב הנורא והמחלות שהשתוללו במחנה, את המכות היומיומיות שחטפו האסירים תוך כדי העבודה, את אכזריותם של הקאפואים, תוך שהוא נוקט בשמות של כמה מהם שהיו אכזרים במיוחד ומתאר את פשעיהם. פרנסיס חושף בעדותו סיפורים מזעזעים שהתרחשו בשטרוטהוף - הוא מתאר הוצאות להורג שביצעו הנאצים בזמן שבעצמם היו שיכורים, הוצאות להורג של ילדים בצורה מחרידה, בתארו סצינות קשות אלה הוא כותב: "הסצינה המתוארת כאן חייבת להישמע לא אמינה לכל אדם נורמלי... אבל ראינו זאת במו עינינו, ושמענו זאת במו אוזנינו, ואני ערב לאמת, ואתי כל חברי מכל העמים שהיו בשטרוטהוף" . הוא מתאר מקרים של אסירים שהובטח להם שישוחררו, ובטרם הספיקו לשמוח לשמע הבשורה, הוצאו להורג עוד באותו היום, הוא מתאר הוצאה להורג מחרידה של אסיר שהצליח להימלט מהמחנה ונתפס כשהוא מסתתר ביער הסמוך, ועוד. בספר אינספור תיאורים קשים על מה שקרה לאסירים שהכיר, ושמצויינים בשמותם. הוא מתאר הוצאות להורג של משלוחי נשים שהגיעו למחנה, ואת שריפת הגופות בקרימטוריום. כמו"כ הוא מתאר לפרטים את האופן שבו פעל תא הגזים במחנה, ואת הזעזוע של האסירים כאשר הבינו שחדר האמבט הוא למעשה תא הריגה.
פרנסיס היה עדין במחנה בזמן השילוחים הגדולים שבוצעו בספטמבר 1944 בהם רוקנו הנאצים את המחנה ממרבית האסירים שהיו בו. הוא נותר במחנה ביחד עם עוד כ 500 אסירים בלבד. אסירים אלו הועסקו בפירוק מנועי מטוסים שהובאו למחנה. עד סוף אוקטובר נותרו במחנה 16 גברים אותם הוא מונה בשמותם, והוא ביניהם, עליהם שמרו כמאתיים איש. באחד הלילות הוא ביחד עם אסיר בשם רוברט ניצלו את האנדרלמוסיה שהיתה במחנה בשעה שהנאצים העמיסו ציוד להוצאה מהמחנה וחמקו דרך אחד השבילים הצדדיים אל מחוץ למחנה. השניים לקחו איתם כמות גדולה של רעל, כדי שאם יתפסו יספיקו לבלוע את הרעל לפי שיעונו בידי הנאצים. השניים הצליחו להתרחק מהמחנה מאות מטרים בלבד עד שתפסה אותם סופת שלגים - דבר שפעל לטובתם שכן הקשה על הנאצים לחפש אחריהם. השניים נמלטו אל חצר איכר בה מצאו נשק שהשאירו בה פרטיזנים. בביתו של האיכר הם שמעו בחדשות כי עד ה 26 בנובמבר האמריקאים מתכוונים לשחרר את אלזס, היה זה יומיים קודם ב 24 בנובמבר, והשניים הבינו שהחופש קרב מאי פעם. לאחר יומיים של הסתתרות הם הבחינו בטנקים האמריקאים בשבילים שליד המחנה, והשניים יצאו ממחבואם אל החופש.

בסוף הספר עשר עמודי תצלומים של מראות קשים ממחנה שטרוטהוף - מתקני העינויים, הגדר החשמלית, חדר נתיחת המתים, כדי האפר, קורבנות המחנה, מפקדי המחנה הנאצים קרמר ואחרים, ועוד.

53 עמ' + [10עמודי תצלומים]. 21 ס"מ. קרע בשוליים הפנימיים של כמה דפים ללא פגיעת טקסט. חיזוקים בהדבקות נייר. מצב טוב - בינוני.

פריטים נוספים

שאל על פריט