מכירה 25 /
פריט 70

70 מ-

271

70

חוברת קריקטורות אנטישמית המאשימה את היהודים בתבוסת גרמניה במלחמת העולם הראשונה וב"אסון ורסאי" (הסכם הכניעה)

מחיר פתיחה: $200

עמלת בית המכירות: 23%

נמכר: $650
00
ימים
00
שעות
00
דקות
00
שניות
ימים
שעות
דקות
שניות
08.04.2024, 19:00

Schwarz-Rot-Goldne Zeit. Humoristisch-satirische Zeit-Bilder und Reime - "זמן שחור-אדום-זהוב. דימויים וחרוזים עכשוויים הומוריסטים-סאטיריים" - מאת Otto Palmer הוצאת Herbert Ferber Verlag. שטוטגרט (שנות ה־20 המוקדמות). חוברת קריקטורות אנטישמית המאשימה את היהודים בתבוסתה של גרמניה במלחמת העולם הראשונה וב"אסון ורסאי" (חוזה הכניעה של גרמניה בתום המלחמה), ובכל התחלואים הכלכליים והתרבותיים שבאו על גרמניה לאחר מכן, וקוראת לגרמניה להקיא את היהודים מתוכה ולשוב לגדולתה - מפרסומי התעמולה שיצרו את האווירה האנטישמית המאשימה את היהודים בכל, אשר הביאה לעליית כוחה של המפלגה הנאצית בשנות ה־20 ולתפיסתה את השלטון בראשית שנות ה־30.

חוברת קריקטורות אנטישמיות הכתובה בלשון עממית - לאומנית בצורה של דו שיח המורכב מקטעים ארוכים בין כמה משחקי תפקידים. המסר העובר לכל אורכה הוא "הגרמני העני והמדוכא שנשלל מקנייניו הלאומיים והתרבותיים לאחר הסכם ורסאי, גוע ברעב והידרדר לקבצן בעוד האחרים - האשמים בתבוסת גרמניה - יהודי מזרח חיים בפאר על חשבון הגרמני המדוכא". הכותב מנסה "לעורר" את הגאווה הגרמנית על חשבון האשמת היהודים בכל מה שרע בגרמניה: "כגבר גרמני ישר לעולם לא אוכל לשתוק עוד... איך יתכן לעזאזל שצבא בלתי מובס מוותר בסופו של דבר על הנשק הטוב ביותר שלו על בסיס אמון ואמונה, איזה סוג של כוחות סודיים גרמו לזה?...במינכן איזנר (כינוי גנאי ליהודי) מגזע הידוע עובד קשה כדי להוכיח שגרמניה אשמה במלחמה... בקרוב היהודי יקבל את שכרו על כך... אלו נחילי ארבה שאוכלים אותנו עירומים... כשגרמניה ישנה יהודה ערה... מי שולט בארץ הרוסית? הרוסי? לא! היהודי!, כספו של היהודי הוא המממן ואין מה לעשות, הכסף ויהודה עדיין שולטים...". (לצד הקטע הזה מופיע איור אנטישמי בו נראים יהודים עם פאות וזקנים בצורה של נחילי ארבה השוטף את הארץ כשברקע שמש בצורת מגן דוד).
לכל אורך החוברת בלשון שנונה ולעתים בלשון סגי נהור המסר הזה עובר כחוט השני בכל "דיאלוגים" המופיעים בה. אחד הקטעים מאשים את היהודים בהשתלטות על העיתונות הגרמנית: "מגזין שבועי מלא בשטויות - גאונות יהודית אמיתית! בעיתון החברתי הווינאי Mauschein שלושים וששה סופרים יהודים!... הישות הגרמנית, את מערערת את אדמת המולדת שלך!...".
אחד הקטעים עושה שימוש כפול במלים "חמץ" ו"מצה" באנלוגיה ל"עם העבדים": "ניתן למצוא חמץ בכל מדינה עלי אדמות, האם אינך רואה בכל מקום את חמץ כנען? מצה בינלאומית שנאפתה עם מנות העמים, תהיה בסופו של דבר התוצאה - מדינת העולם של עמי העבדים" וציור של היהודי בדמות השטן חובק בזרועותיו את כדור הארץ.
הקטעים האחרונים בחוברת מבשרים את תקותה של גרמניה למרות אסון ורסאי, בהם קורא המחבר לגרמנים להתעורר: "הסכם הגזל של ורסאי הוא עדיין פיסת נייר, מסמך של בושה שקרנית שהרשע לקח מאתנו... יבוא יום רבותי, שבו גרמניה שוב תהיה גדולה וחזקה... התעורר גרמני! התעורר!... אם אתה באמת אוהב את מולדתך, אז אל תוותר על חרבך, אחרת ארצך תהפוך לעוני, ואתה תהפוך לעבד!".

מהפרסומים אשר סללו את הדרך לעלייתה של המפלגה הנאצית לשלטון בדמות האשמתם של היהודים בכל אסונות גרמניה, וסימון הפתרון בדמות חיזוק כוחה של המפלגה הנאצית אשר באה להחזיר את גרמניה לימי גדולתה, ולסגור חשבון עם היהודים.

נדיר ביותר. למהדורה זו שיצאה ללא ציון שנה מופיע עותק אחד בלבד בקטלוג הספריות העולמי world cat אשר רשום ב New York Public Library (לאחר מכן יצאה מהדורה עם ציון השנה: 1927 - אשר מופיעה בשלושה עותקים בלבד בקטלוג הספריות העולמי).

[42] עמ'. 24 ס"מ. מצב טוב מאד.

פריטים נוספים

מחיר פתיחה: $100

נמכר ב: $110

שאל על פריט