מכירה 08 /
פריט 66

66 מ-

339

66

יהדות ביאליסטק זועקת לעזרה 'המבצר האחרון של העם היהודי'- קול קורא מטעם הבד"ץ דביאליסטק [תש"ה]

מחיר פתיחה: $80

עמלת בית המכירות: 22%

00
ימים
00
שעות
00
דקות
00
שניות
ימים
שעות
דקות
שניות
04.11.2020, 19:00

קול קורא מבד"צ דביאליסטק! יצ"ו'. קריאה דחופה לעזרה מאחינו היהודים שבאמריקה. כרזה שהודפסה בביליסטוק בסיומה של מלחמת העולם השניה, ומתארת את מצבם הקשה של הבחורים שנותרו לפליטה שהגיעו כעת ממש על סף רעב בחודשים שלאחר המלחמה. יידיש.

בכרוז כותבים הרבנים: "אנו פונים אליכם ממרחק, היהודים האורתודוקסים באמריקה, אלו שהעם היהודי יקר להם... חמש שנות מלחמת העולם השמידו את כל החיים היהודיים כאן... המלחמה סילקה את צעירינו מתוככי הישיבות, מרכזי התורה הגדולים הושמדו, וקולו של יעקב הושתק... כעת מצבינו קריטי... הוצאות הקהילה מגיעות לארבעים אלף מארק... זכרו את חובתכם לתורת ישראל... זכרו את המבצר האחרון שנותר ומנע מהעם היהודי ללכת לאבדון... אנו מקווים כי קריאתנו זאת תהדהד אצל כל היהודים האורתודוקסים ובפרט יוצאי ביאליסטוק וליטא", ומבקשים כי ה'קול קורא' יודפס בכל העיתונים היהודים באמריקה". למטה מופיע הכתובת למשלוח התרומות.

המצב הקריטי המתואר בכרזה מתייחס למצבה המסויים של ביאליסטוק אשר היה גרוע מיתר הערים. זאת בשל העובדה שהמרד היהודי שפרץ בגטו ב 1943 דוכא, הנאצים הציתו את כל האזור, ומרבית תושביו (כ 60,000) נהרגו, או שהועברו בקרונות בקר למיידנק ולטרבלינקה ( "זכרו את המבצר האחרון שנותר ומנע מהעם היהודי ללכת לאבדון..." ). בעקבות הלחימה הכבדה שהתרחשה בגטו ומסביב לו אף בתוככי הגטו לא נותרו כמעט שרידים, עד כדי כך שנתיב הרחובות עצמן השתנה.

כרזה נדירה, איננה מופיעה באוסף האפמרה שבספריה הלאומית. בגב הכרזה כיתוב ארוך בכתב יד ביידיש.

גודל: 23x22 ס"מ. סימני קיפול. מעט קרעים בשולים. מצב טוב.

פריטים נוספים

שאל על פריט