מכירה 18 /
פריט 89

89 מ-

255

89

ילדי הגטו תחת הכיבוש הגרמני - סיפורם של הילדים עצמם - תצלומים מזעזעים של ילדים יהודים מורעבים להחריד בגטו. לונדון [1945]

מחיר פתיחה: $250

עמלת בית המכירות: 22%

נמכר: $480
00
ימים
00
שעות
00
דקות
00
שניות
ימים
שעות
דקות
שניות
05.12.2022, 19:00

Cinq Récits Des Enfants Du Ghetto avec 8 photographies de leur vie sous l'occupation allemande recueillis et traduits du polonais - "חמישה סיפורים מילדי הגטו עם 8 תצלומים מחייהם תחת הכיבוש הגרמני שנאספו ותורגמו מפולנית" בידי אלפרד גולדשטיין, הוצאת Alliance Press Limited, לונדון, [1945] - מהדורה ראשונה.

חוברת נדירה אודות הסבל, הרעב, והתלאות אשר עברו הילדים היהודים בגטו תחת השלטון הנאצי מפיהם של הילדים עצמם כפי שסיפרו את מה שעבר עליהם בשנות המלחמה. הילדים מספרים כיצד התנתקו מהוריהם, על שבועות וחודשים של ניסיונות להימלט במקומות מסתור, שבועות של רעב, מחלות, וקור מקפיא, הם מתעדים את הטרנספורטים שביצעו הנאצים, וכן את הרציחות של היהודים ברחובה של עיר, והכל תוך כדי סיפור הישרדותם האישי.
הקדמה מאת השר הצרפתי מוריס דיז'אן, וכן חבר הפרלמנט של קרקוב Ignacy schwarzbart בו נכתב הרקע בקצרה על הילדים המספרים כאן את סיפורם: "הסיפורים הנוראים של ילדים יהודים המובאים בחוברת זו מדברים בעד עצמם... אין לחשוד את הילדים הללו בהגזמה ובחוסר דיוק המקובל אצל בני הנוער. שנות הסכנה והחיים לצד המוות הבשילו את הילדים הללו טרם זמנם. הם למדו דיוק, וכי איחור של דקה אחת יכול להיות גם סוף החיים עבורם... הם ממעטים לדבר על מות הוריהם. הם אומרים משפט, ואז עוצרים, חושבים לרגע ומחדשים את הסיפור. אין דבר מרגש יותר עבור המאזין מאשר השתיקה הזו וכליאת הכאב הזו".

בין היתר מופיע סיפורו של מנחם פ. מאוטובוצק (פולין) אשר הגיע בכוחות עצמו לעיירה סטוצ'ק שם עבד כרועה פרות מהבוקר עד הערב אצל אלמנה שהעסיקה אותו עד שחששה לחייה מאימת הנאצים והוא נאלץ לעזוב ולחזור לאוטובוצק בחורף הקשה של 1941. שם ישן תקופה ארוכה ברפת, וגרונו התנפח עד שלא יכול היה לדבר. באחת הפעמים הוא פגש בגרמני ששאל אותו "אתה יהודי?" הילד השיב לו "כן". "הוא צעק שהוא מתכוון להרוג אותי במקום, אבל עניתי שבכלל לא אכפת לי מהחיים ושזה לא מפריע לי כלל אם הוא יורה בי. לאחר מכן הוא גיחך ואמר: "לחיות זה יותר גרוע בשבילך מאשר למות, אתה עדין צעיר, יש מספיק זמן להרוג אותך", והמשיך לאיים עליו באקדחו. הוא מאריך ומספר את תלאותיו, כיצד הגיע לצד הפולני של ורשה, וכיצד לבסוף הצליח לעבור את הגבול לבודפשט ולהינצל.
הילד נתן ק. היה בגיל 8 כשפרצה המלחמה. הוא מתאר בסיפורו כיצד האוקראינים השתתפו במעשי הטבח של הנאצים בלבוב, על ההגבלות על הקניות המותרות ליהודים בשעות מסוימות ביום, ועל הכאות יומיומיות של יהודים ברחובה של עיר. הוא מתאר את גירושם המחריד של 5000 מיהודי המקום, וכיצד נקרע מהוריו ששלחוהו לבדו לבית סבו. נתן הסתתר במרתף במשך ששה שבועות ולבסוף הצליח להימלט מהאזור באמצעות דרכונים מזוייפים, ועוד.

החוברת מלווה בתצלומים קשים של ילדים יהודים במצב של רעב מחריד ובמצב גופני קשה בגטאות.

אין ציון שנת הוצאה על גבי החוברת. בקטלוג הספריות העולמי world cat מופיע כי החוברת יצאה בשנת 1945. כמו"כ במבוא נכתב: "עכשיו מתקרב היום שבו העמים ששוחררו לבסוף יספרו את קורבנותיהם את גיבוריהם... חוברת זו מטרתה להזכיר לעולם את אחת האפיזודות הכואבות ביותר של תקופה שעומדת להסתיים...", מה שמביא למסקנה כי התיארוך הנכון הוא שנת 1945.

47 עמ'. 19 ס"מ. מצב טוב מאד.

פריטים נוספים

שאל על פריט