מכירה 23 /
פריט 133

133 מ-

250

133

מחנה ההשמדה - הדיווח הראשון על זוועות מיידנק. מוסקבה, 1944

מחיר פתיחה: $250

עמלת בית המכירות: 23%

נמכר: $260
00
ימים
00
שעות
00
דקות
00
שניות
ימים
שעות
דקות
שניות
02.12.2023, 19:00

Oboz zaglady - "מחנה ההשמדה", מאת Simonow, Konstanty הוצאת Wydawnictwo Literatury w Jezykach Obcych. מוסקבה 1944 - הדווח הראשון על פשעי הנאצים במחנה ההשמדה לובלין (מיידנק) - מהדורה ראשונה. פולנית.

הפרסום הראשון שיצא אי פעם החושף את זוועות מחנה מיידנק, מאת הסופר והעיתונאי הסובייטי קונסטנטין שמעונוב [Constantine Simonov] ששירת בצבא האדום והיה ממשחררי המחנה. המהדורה ראשונה והנדירה שפורסמה שלשה חודשים בלבד לאחר שחרור המחנה.

שמעונוב שהיה ממשחררי המחנה הזדרז לכתוב ולתעד כל אשר ראו עיניו והחל מיד במלאכת התיעוד. בשונה ממחנות אחרים בהם לא נמצאו ניצולים רבים, במיידנק מצא הצבא האדום אלפי אסירים שעדיין נותרו בחיים במחנה, ושפע של עדויות לרצח ההמוני אשר בוצע בו. במבוא הוא כותב: "אחרי שראו עיני את מה שראיתי איני יכול לשתוק, ואינני יכול לחכות, אני רוצה לפרסם מיד, היום, את הפשע הנוראי הזה שנחשף, הדברים ששמעתי בימים האחרונים, וכל מה שראו עיני... נחשפתי אולי לעשירית מהעקבות האמיתיים של הפשע הנורא הזה... ונכון לעכשיו רק חלק מן הנתונים והעדויות בידי...".

בשהותו במחנה הוא אסף עדויות מכמה אסירים שסיפקו לו מידע ראשוני על תעשיית המוות שהתרחשה במחנה. המספר הבלתי נתפס של הנרצחים מידי יום ניכר בעובדה שתושבי לובלין עצמה היו יוצאים החוצה עם מטפחת על פניהם מריח הצחנה של המתים. האסירים סיפקו לו פרטים מזעזעים על האופן בו פעל הקרימטוריום, על דרכי ההתעללות השונות שעברו האסירים - אותן הוא מפרט כאן, על האופן בו פעלו מתקני העינויים במחנה, על האופן בו עינו הנאצים את הנשים עד מוות, כיצד הנאצים הוציאו להורג אסירים, ועוד.

החוברת מלווה בתצלומים קשים מהיום בו נכנס הצבא האדום אל המחנה וגילה את הזוועות. 13 התצלומים המופיעים בו נחשבים לתצלומים הראשונים בהם ראה העולם לראשונה את הנעשה בתוככי המחנה. לראשונה נחשף לעולם מראה הקרימטוריום, גופות חרוכות של אסירים שנרצחו, האזור במחנה אשר יועד לשריפת הגופות, ערימות הנעליים של הנרצחים, קופסאות של גז הציקלון ששימש להמתה, ועוד. עבודה זו הינה הדיווח הראשון שיצא אי פעם והראה לעולם את זוועות המחנה. חלקים ממנו פורסמו על ידי שמעונוב בעיתון הפנימי של הצבא האדום "Krasnaia zvezda" (הכוכב האדום), על פני שלשה גיליונות באוגוסט 1944, ולגודל החשיפה והתדהמה מהדברים הנוראים שהתגלו בו הוא אף שודר ברדיו באותם ימים בשלשה ערבים רצופים.

מחנה הריכוז וההשמדה הנאצי מיידנק (Majdanek) שליד לובלין בפולין, הוקם ב-1 באוקטובר 1941 בפקודתו של היינריך הימלר. בשיא פעילותו, הוא הכיל 50,000 אסירים. בין אפריל 1942 ליולי 1944, התבצעה במיידנק השמדה בתאי גזים ובמשרפות. הקורבנות נרצחו עם הגעתם למחנה. מספר הנספים נאמד ב-200,000. מספר היהודים שנספו במחנה מוערך בכ-80,000. בהגיעם למחנה עברו המובלים להשמדה סלקציה. ימינה להשמדה (קודם עברו תהליך של מקלחת, בגדיהם חוטאו ולאחר מכן הוכנסו לתאי הגזים), ושמאלה לחיים. המחנה פוזר ביולי 1944 כחלק ממבצע 1005. המחנה נהרס בחלקו עד למועד הגעתו של הצבא האדום אליו. אף על פי ש-1,000 אסירים נלקחו ממנו בצעדת מוות, הצבא האדום מצא אלפי אסירים שעדיין נותרו במחנה ומיד החל באיסוף אינספור עדויות לרצח ההמוני שבוצע שם, בהן תאי גזים, משרפות וצריפי אחסון ומגורים. מבני המחנה שרדו את המלחמה ובשונה ממחנות אחרים, לא הושמדו על ידי הנאצים.

22, [2] עמ'. מצב טוב.

פריטים נוספים

שאל על פריט