מכירה 22 /
פריט 118

118 מ-

255

118

מחנה הריכוז בוכנוואלד. וינה, 1945 - מהדורה ראשונה - עדויות על זוועות הנאצים ביהודי אוסטריה שגורשו לבוכנוואלד

מחיר פתיחה: $200

עמלת בית המכירות: 23%

נמכר: $200
00
ימים
00
שעות
00
דקות
00
שניות
ימים
שעות
דקות
שניות
04.09.2023, 19:00

KZ Buchenwald. Konzentrationslager Buchenwald - מחנה הריכוז בוכנוואלד - Geschildert von Buchenwalder Häftlingen עדות מוקדמת מאסירים יהודים יוצאי אוסטריה על הזוועות שביצעו הנאצים בהם ובחבריהם - יהודי וינה ואוסטריה, במחנה המוות בוכנוואלד. הוצאת Stern. וינה, 1945 - מהדורה ראשונה. גרמנית. מלווה בתצלומים קשים מהמחנה.

"כל מה שידענו משמועות על מחנות הריכוז התגמד מול המציאות, הדמיון הפרוע ביותר שלנו לא התקרב לאמת. ראינו את הרצח ההמוני של אלפי פולנים, יהודים, רוסים, צרפתים, ובני אומות אחרות...". עדויות מוקדמות שנלקחו מאסירים אוסטרים מבוכנוואלד בתום המלחמה.
האסירים מספרים על המשלוח הראשון של 2010 יהודים אשר הגיעו לבוכנוואלד מדכאו בחודש ספטמבר 1938, וכן על מעצרם של מעל 1000 יהודים בין ה 9 ל 11 בספטמבר 1939 בוינה והבאתם לבוכנוואלד בקרונות בקר, ללא מזון ומים, כשרבים מהם מצאו את מותם בדרכם למחנה. ב9 בנובמבר 1938 הובאו לבוכנוואלד 12,000 יהודים מהמעמד הגבוה מכל רחבי גרמניה, לאחר שהוכו באלות בידי אנשי האס אס עוד בערי גרמניה עצמן, והגיעו למחנה חבולים.
האסירים מתארים את מנת האוכל היומית במחנה, ואת תנאי היהודים הקשים מכל - ליהודים לא ניתן אוכל במשך שלושה ימים רצופים, והיו אף שהורעבו במשך למעלה מעשרה ימים. הם מתארים את עבודות הכפייה בטמפרטורה של 20 מעלות מתחת לאפס במחצבה - ה"המחצבה" הם כותבים, "הוא אחד המונחים העקובים מדם... זה היה שם נרדף למוות, רצח, ויסורים סאדיסטים...", הם מתארים הוצאות להורג ביריה בצואר, הוצאות להורג בתלייה, הניסויים שביצעו אנשי האס אס באסירים, האופן בו פעל הקרימטוריום, עונש המלקות הכואב והמשפיל לעיניהם של כל אסירי המחנה, ועוד.
פרק מיוחד בספר מוקדש לילדים במחנה. "הם לא הכירו צעצועים... עשרות אלפי ילדים ותינוקות נרצחו. הם הושלכו חיים אל הקרימטוריום, צפופים בזרועות אמהותיהם, נאחזים...". הילדים שוכנו בבלוקים מיוחדים לילדים שהקימו האסירים הפוליטים. מפקד הבלוק היה אחראי עליהם. האסירים מספרים כי באחת הפעמים פנה אליהם מפקד הבלוק בשאלה על מה הם מדברים. הילדים השיבו: "אנחנו דנים מהי הדרך הטובה ביותר למות במחנה הריכוז, תלייה, גז, הרעלה, מכות, או ירי...".
בחלק האחרון מתארים האסירים בהתרגשות את ימי שחרור המחנה, ואת השבועות שקדמו להם. ומביעים תקוה לשיקום אוסטריה ממה שעולל לה הכובש הנאצי.

במהלך קיץ 1938 גורשו לבוכנוואלד כ-2,400 יהודים מאוסטריה; חלקם גורשו מווינה לאחר סיפוחה לגרמניה, האנשלוס, שאירע במרץ אותה שנה. הם גורשו בתחילה לדכאו, ומשם הועברו לבוכנוואלד. לאחר ליל הבדולח גורשו כ 10,000 יהודים לבוכנוואלד, שם שוכנו בתנאים קשים מאוד, ועונו. רבים מהם מתו בשל ההתעללויות ותנאי המחיה. מתוך כ-10,000 אסירים יהודים אוסטרים שנשלחו לבוכנוולד, רק כ-2,000 שרדו. רובם המכריע נרצחו על ידי הנאצים.

30 [1] עמ'. 21 ס"מ. מצב טוב מאד.

פריטים נוספים

שאל על פריט