מכירה 25 /
פריט 179

179 מ-

271

179

מיליונים מבני עמנו נרצחו באופן שיטתי במחנות המוות של היטלר - "לוח השחרור" לשנת 1945-46 - שארית הפליטה בצרפת

מחיר פתיחה: $150

עמלת בית המכירות: 23%

נמכר: $160
00
ימים
00
שעות
00
דקות
00
שניות
ימים
שעות
דקות
שניות
08.04.2024, 19:00

LE CALENDRIER pour l'annee de la Victoire et du Retour 1945-46 - "לוח שנה לשנת הניצחון והשיבה 1945-46 עם הודעה מאת רבי ישעיהו שוורץ רבה הראשי של צרפת", בעריכת N. Grunewwald, לימוז' 1945. לוח נדיר שיצא מיד בתום המלחמה עם איזכורים לסבל העם היהודי בשואה, ומידע אינפורמטיבי רב לחידוש החיים היהודיים בצרפת עם סיומה של מלחמת העולם השנייה. בחזית הכריכה מגן דוד וצבעי דגל צרפת. נדיר.

הלוח פותח ב"הודעה מאת רבי ישעיהו שוורץ רבה הראשי של צרפת" על גורלה המר של יהדות אירופה: "השנה האחרונה חשפה לעולם כולו את עוצמת הטרגדיה שעם ישראל נפל אליה. מיליונים מבני עמנו נרצחו באופן שיטתי במחנות המוות של היטלר. את הפשע הנורא הזה שאין לו דוגמא, אסור לנו לשכוח. ישראל סבל ממיתת הקדושים הנוראית ביותר בהיסטוריה שלו... נקווה שהשנה הבאה תביא לנו ריפוי לתחלואינו, ונחמה ממכאובינו...".

בחלקו השני של הלוח לאחר התאריכון המפורט לשנת 1945-1946 הכולל את פרשות השבוע והמועדים, מופיע מידע רב על חלקה של הקונסיסטוריה הצרפתית בהצלת יהודים בזמן המלחמה, בזמן כניסת הגסטפו לליון ופריצתו לבית הכנסת ב 13 ביוני לבצע מעצרים המוניים, כיצד נכבשו משרדי הקונסיסטוריה ב 15 ביוני, תיאור מעצרו של רבי הירשלר, ומעצרם של רבנים נוספים על ידי חמושים ושילוחם למחנות, ופעילותה הקונסיסטוריה להצלת מי שניתן היה באותם ימים. כמו"כ מתואר המצב החוקי בצרפת לאחר נסיגת הכוחות הגרמנים בתום המלחמה וחידוש פעילותה של הקונסיסטוריה בסיוע ליהודים בתום המלחמה. מתואר כיצד רבה הראשי של צרפת השתדל בממשלה לבטל את כל החוקים האנטי יהודים שחוקקה ממשלת וישי, הלוח מספק אינפורמציה על הסיוע לשארית הפליטה, סיוע ליהודים להגר לשוויץ וחזרה לחיים, ועוד.
בין היתר מובאת רשימה מפורטת של הארגונים הדתיים הבולטים הפועלים בצרפת - אגוד האגודות הדתיות היהודיות של צרפת ואלג'יריה ("מטרתו לדאוג לאינטרסים הכלליים של דת ישראל"), ועדת הארגונים היהודיים בצרפת (מייצגת את האינטרס היהודי מול מדינות אחרות), בית הספר הרבני של צרפת, הועד היהודי לפעולה חברתית ושיקום, הפדרציה של האגודות היהודיות של צרפת, ועוד. כמו"כ מובאת רשימה מפורטת של הגופים הרבניים בערי צרפת השונות, פרסומות לכתבי עת יהודיים, פרסומים יהודיים, פרסומות לבתי עסק יהודיים, ועוד. בסוף הלוח מופיע נוסח אמירת "קדיש" בעברית ובשפות נוספות וטבלת "יזכור" למילוי שמות הנספים, סדר ספירת העומר בעברית, תפילת הדרך, ועוד.

62 [2] עמ'. מצב טוב מאד.

פריטים נוספים

שאל על פריט