מכירה 19 /
פריט 76

76 מ-

275

76

מכתב חסות שהונפק בידי שגרירות שוויץ בבודפשט חתום בידי חסיד אומות העולם קרל לוץ. בודפשט 1944

מחיר פתיחה: $2,000

עמלת בית המכירות: 22%

00
ימים
00
שעות
00
דקות
00
שניות
ימים
שעות
דקות
שניות
15.02.2023, 19:00

מכתב חסות [Schutzbrief] שהונפק בידי שגרירות שוויץ בבודפשט חתום בידי חסיד אומות העולם קרל לוץ עבור היהודיה פראו ורה סאמק (Frau Vera Szamekiu) בתו של הרופא והדיפלומט הרומני אוסקר סאמק. בודפשט, 9 בדצמבר 1944. מסמך נדיר ביותר, שהודפס בנוסח מיוחד עבור הילדה ורה בשל קרבת אביהם היהודי לשגרירות, ובשל קשריו האישיים עם קרל לוץ עצמו! נדיר למצוא אישורים מסוג זה שניתנו עבור ילדים.

מכתב מודפס במכונת כתיבה, בגרמנית ובהונגרית, על גבי נייר מכתבים של המחלקה לאינטרסים זרים של השגרירות השוויצרית (Schweizerische Gesandtschaft, Abteilung für fremde Interessen), שנוהלה בידי הדיפלומט קרל לוץ; עם תמונת הדרכון של ורה ואמה. נכתב כי ורה סאמק בתו של אוסקר סאמק נמצאת תחת חסותה של שגרירות שוויץ. המכתב חתום בחתימת ידו של קרל לוץ, וכן בחותמת שגרירות שווייץ בבודפשט (בגרמנית ובצרפתית), ובחתימת ידו של מזכיר משרד החוץ ההונגרי בבודפשט, והוא נועד להגן על ורה מפני מעשים עוינים שעלולים היו להתרחש מצד השלטון ההונגרי שחבר למדינות הציר במלחמת העולם השנייה. מכתבי חסות עם חתימת ידו האישית של לוץ הינם נדירים ביותר.

עם כיבוש הונגריה בידי הנאצים בשנת 1944 החלה ההשמדה והגירוש השיטתיים של יהודי הונגריה. לוץ, שאהד את העניין היהודי עוד מתקופת שירותו בקונסוליה השווייצרית ביפו בין השנים 1941–1935, והיה מיודד מאוד עם משה קראוס, מנהל המשרד הארצישראלי בהונגריה, שארגן את העלייה לארץ מטעם הסוכנות היהודית, נענה לפנייתו לסייע לו להציל יהודים והחל לפעול עמו בנחרצות על-מנת להציל את יהודי בודפשט. בין היתר, ניפק "כתבי חסות" שוויצריים ליהודים בעלי סרטיפיקטים. לאחר משא ומתן עם פקידים נאצים בדרג גבוה, ובהסכמת השלטונות ההונגרים, ניפק כ-8000 כתבי חסות - אחד לכל בעל אשרת עלייה. בהמשך, העביר את כתבי החסות אל כל משפחתו של בעל הסרטיפיקט, וכך עשרות אלפי יהודים זכו להיכלל תחת הגנת כתבי החסות. בנוסף התנהלה עבודת זיוף של אלפי כתבי חסות על נייר שנגנב ממשרד האס-אס. במישור נוסף פעלו לוץ וקראוס כדי לוודא שהממשלות המערביות, ובהמשך, גם דעת הקהל במדינות אלו, יבינו את המתרחש במחנות ההשמדה. לוץ הציל מעל ל-60,000 יהודים באמצעות כתבי החסות שהעניק והבתים המוגנים שבהם שיכן את הניצולים. בשנת 1964 היה לוץ בין הראשונים לזכות בתואר "חסיד אומות העולם" על ידי "יד ושם". בשנת 1991 הוקמה לזכרו מצבת זיכרון בכניסה לגטו של בודפשט.

[1] דף. 30x21 ס"מ. סימני קיפול. קרעים קלים בשוליים. מעט כתמים. מצב טוב.

פריטים נוספים

שאל על פריט