מכירה 24 /
פריט 138

138 מ-

256

138

מסמכים - הפרסום הראשון לשואת יהודי בולגריה על פי מסמכי מדינה רשמיים. סופיה, 1945 - מהדורה ראשונה אשר נגנזה במשך השנים

מחיר פתיחה: $400

עמלת בית המכירות: 23%

00
ימים
00
שעות
00
דקות
00
שניות
ימים
שעות
דקות
שניות
29.01.2024, 07:00

Документи : Възлага се на Комисарството за еврейскитѣ въпроси да изсели за Полша 20,000 евреи ... / "מסמכים: על הקומיסריון לענייני יהודים מוטלת המשימה להגר לפולין 20,000 יהודים" - הפרסום הראשון של שואת יהודי בולגריה באמצעות מסמכי מדינה רשמיים, והתיעוד הראשון של גירוש יהודים מתרקיה, מקדוניה ופירוט מאת נתן גרינברג, הוצאת הקונסיסטוריה המרכזית של יהודי בולגריה, סופיה, 1945 - המהדורה הראשונה והנדירה.

פרסום נדיר המתעד את גירוש יהודי תרקיה מקדוניה ופירוט ושליחתם להשמדה על פי מקורות מדינה רשמיים. בספר, למעלה מ 80 מסמכים המתעדים פקודות, הוראות לביצוע מעצרים של יהודים וגירושם להשמדה, דוחות מפורטים על הפקודות שניתנו ובוצעו, מימון תכנית ההשמדה, מכתבים החושפים את נותני ההוראות ומבצעיהם, ועוד. מהמסמך שלפנינו עולה תמונה ברורה של האופן בו נלקחו היהודים להשמדה - גיוס מדיני מאורגן לזיהוי משפחות יהודיות, הוצאתם בחצות - "בבת אחת וללא אזהרה" - למקומות מבודדים, הובלה על חשבון האוצר ליעד ידוע (קטוביץ וטרבלינקה) ובזיזת רכושם לאחר מכן.
הספר נכתב במשך שלושת החודשים האחרונים של 1944. ב 30 לספטמבר מונה גרינברג לקומיסריון לענייני יהודים (KEV) והחל לחפש ולארגן את הארכיונים ששרדו של מחלקה זו, שביצעה ישירות את גירוש היהודים מ"ארצות בולגריה החדשות" למחנות הנאצים, ופרסם אותו בחיבור שלפנינו בין ינואר לתחילת מרץ 1945. זהו הפרסום הראשון אשר עשה שימוש במסמכי מדינה רישמיים על מנת לתעד את הזוועות. באותה העת פורסמו באירופה ובארצות הברית אינספור עדויות אשר נכתבו על ידי הניצולים ועדי הראיה מהגטאות והמחנות - כאן לראשונה מתפרסמות הזוועות על פי המסמכים הרישמיים שהשאירו הפושעים עצמם. במשך השנים מדינת בולגריה העדיפה לטשטש את העדויות הנוראות המופיעות כאן, הספר הושמד מיד לאחר פרסומו בשנת 1945, ובמשך עשרות שנים הוא לא צוטט בבולגריה, ושמו של המחבר לא עלה בביבליוגרפיה הבולגרית.

נדיר. עותק אחד בלבד בקטלוג הספריות העולמי world cat.

200 עמ'. קרע חסר עם פגיעת טקסט קלה בעמוד המבוא. מצב טוב.

פריטים נוספים

שאל על פריט