מכירה 22 /
פריט 113

113 מ-

255

113

מפעלי המוות הגרמנים - עדויות מוקדמות מארבעה ניצולים ששרדו את התופת. בודפשט 1945 - מהדורה ראשונה

מחיר פתיחה: $200

עמלת בית המכירות: 23%

נמכר: $200
00
ימים
00
שעות
00
דקות
00
שניות
ימים
שעות
דקות
שניות
04.09.2023, 19:00

A német halálgyárak - מפעלי המוות הגרמנים - סיפורם של ארבעה אסירים יהודים ששרדו ממחנות המוות, מאת Sz. Palkó Vilma הוצאת Áron Gábor Könyvkiadóvállalat. בודפשט, 1945 - מהדורה ראשונה. כריכה בצורת שם הספר על רקע גולגלות בעיצוב Endre Bano. הונגרית.

סיפורם המחריד של ארבעה אסירים יהודים שניצלו ממחנות המוות. אינספור תיאורים מצמררים על ההתרחשות היומיומית במחנות המוות, בעיקר באושוויץ. פרסום מוקדם וקשה לקריאה המתאר את תעשיית המוות ואת העינויים שעברו אסירי המחנות מיום שהגיעו למחנה ועד יום השחרור.
אחד האסירים נתפס בבודפשט כשעלה על רכבת ללא טלאי צהוב בבגדו, ואדם שהכיר זיהה אותו והלשין עליו. הוא נלקח לחקירה ומשם הובל בקרון בקר לאושוויץ ביחד עם קבוצה גדולה של יהודים. הוא מתאר כיצד בהגיעם לאושוויץ החלו להבין שכל ה"שמועות" ששמעו על הזוועות שמתרחשות במחנה, הן אכן אמיתיות. תוך זמן קצר הם הבינו שיש מקום במחנה שאליו נכנסים אנשים אך לא חוזרים משם, ובהבחינם בכמויות האנשים שלא מפסיקות להיכנס הם הבינו ששם מתבצעת ההמתה. בספר מובא גם תיעוד של אסירה יהודיה בשם מגדה שהובלה לאושוויץ המתארת את כל תהליך הכניסה למחנה, הסלקציה שנעשתה על ידי מנגלה אשר ידע הונגרית ודיבר עם היהודים ההונגרים שהגיעו למחנה בשפתם שלהם, ההשפלה, גילוח שיער ראשן של הנשים, החרמת הרכוש, לבישת בגדי אסיר ועבודות הכפייה, ועוד.
אסיר אחר המעיד בספר מספק תיאור מפורט של המבנה של משרפות הגז, הקצב והאופן המדויק בו עבדו יום יום. ההטעיה שחזרה על עצמה כשנאמר לקורבנות שהם נכנסים למרחץ בחדר הכניסה לתא הגז, מספר היהודים שהומתו בהם, ועוד. האסיר הרביעי בשם פיטר וג'דה ניצל לאחר שעבר 9 פעמים סלקציה! תשע פעמים הוא ניצל ממוות בטוח, בשל מבנה גופו החסון. פיטר נלקח לעבודה של סלילת כבישים בקרבת המחנה, והיה עד לאינספור מקרים של הוצאה להורג של חבריו. לבסוף הצליח לברוח יום לפני שבעלות הברית פרצו למחנה בחסות ההפצצות והאנדרלמוסיה ששררה במחנה.
כשנכתב הספר עדין לא היה ברור גורלו של היטלר. והעורך כותב במבוא: "ספר זה נותן תמונה נאמנה על המפעל הנורא של מפעלי המוות הגרמנים באושוויץ, גרוסרוזן, בפינפטייכן ובניקלסדורף... מה שהספר הזה מספר בחייהם של ארבעה אנשים הוא כתב אישום הקורא לנקום באדם הכי לא אנושי בכל הזמנים, רוצח המיליונים - היטלר".

93 [2] עמ'. 21 ס"מ. כתמים בחלק מדפי הספר. בלאי בכריכה. מצב בינוני - טוב.

פריטים נוספים

שאל על פריט