מכירה 25 /
פריט 212

212 מ-

271

212

מקום הקדושים והזיכרון - תכנית המתאר של אתר ההנצחה במחנה בוכנוואלד - מפות ותרשימים. ברלין, 1954 - מהדורה ראשונה

מחיר פתיחה: $150

עמלת בית המכירות: 23%

00
ימים
00
שעות
00
דקות
00
שניות
ימים
שעות
דקות
שניות
08.04.2024, 19:00

Buchenwald: Lieu De Martyre Et De Souvenir - בוכנוולד: מקום הקדושים והזיכרון, הוצאת Kongress-Verlag. ברלין, 1954 - מהדורה ראשונה. תכנית המתאר של אתר ההנצחה בבוכנוואלד במחנה - תרשימים ומפות. פורסם על ידי ועדת ההתנגדות האנטי פשיסטית של הרפובליקה הדמוקרטית גרמניה - ברלין.

חוברת התכנית והתכנון של הפיכת מחנה בוכנוואלד לאנדרטת זיכרון לנספים. החוברת כוללת שש מפות נפתחות המציגות תרשימים של מבני הזיכרון השונים שעתידים היו לקום על פני שטח מחנה בוכנוואלד, לצד השרידים האותנטיים מהמחנה.
התכנית פותחה על ידי אמנים ואדריכלים בהשתתפות פעילה של לוחמי התנגדות אנטיפשיסטים, והעבודה נוהלה על ידי שר המועצה אוטו גרוטוול. מטרת ההנצחה היתה לשקף את הסבל והאימה, המוות, וגם את האחווה, הסולידריות, האומץ והגבורה, הנאמנות והמאבק. המפות בחוברת מתארות את המתחמים השונים באתר הזיכרון, מגדל השחרור, המקום לטקסטים חגיגיים, המגדל - סמל החופש, העמודים, פסל קבוצת האסירים, המוזאון, אבן הזיכרון ליד מחנה העצירים היהודים, וחומת האבן שהוקמה סביב האורווה בה הוצאו להורג 7200 שבויי מלחמה סובייטים.

התכניות המפורטות בחוברת שלפנינו התקבלו וב-14 בספטמבר 1958 נחנך אתר ההנצחה הלאומי בבוכנוואלד. אתר הזיכרון עוצב בסגנון הריאליזם הסוציאליסטי, והדגיש את המאבק הקומוניסטי נגד הפאשיזם, את הסולידריות הבינלאומית נגדו, ואת הניצחון הסובייטי על הפאשיזם.

באמצע שנות ה-80 של החלו לעלות שאלות לגבי אופייה של ההנצחה באתר. הסתבר שהדור הצעיר אינו מתרשם מן המסרים שהועברו באתר. כמו כן הועלו טענות על כך שההנצחה באתר מתעלמת מאוכלוסיות אחדות שהיו במחנה, כמו היהודים והצוענים. טענות נוספות הועלו על התעלמות ההנצחה מנושאים שלא היו נוחים לקו הרשמי של גרמניה המזרחית, כמו הסכם ריבנטרופ–מולוטוב. טענות אלה לא הגיעו לכלל יישום או שינוי מעשי באתר. בספטמבר 1991 הוצגו קווי יסוד חדשים לעיצוב המקום, על ידי ועדה שמונתה בידי משרד המדע של ממשלת תורינגיה. התפיסה החדשה שהוצגה גרסה, שעל האתר להנציח את מחנה הריכוז הנאצי ואת מחנה המעצר הסובייטי, כאשר מחנה הריכוז הנאצי הוא הנושא העיקרי, והנצחת שני המחנות תהיה נפרדת. האתר החדש מתבסס על המחקר העדכני, ומציג גם את הרקע להקמת אתר הזיכרון הקומוניסטי שקדם לו.. באתר המחנה הוקמו אנדרטאות שונות לזכרם של אסירים שנרצחו בו, מוזיאון קבוע, הנמצא בצריפי המחנה, ומבנה לתצוגות מתחלפות, הנמצא במבנה ששימש לקנטינה בעבר. חלק ממסילת הרכבת למחנה שוחזר, כחלק ממצגי הזיכרון.

נדיר. ארבעה רשומות בלבד בקטלוג הספריות העולמי world cat.

14 [2] עמ' + [6] מפות מתקפלות. סימני חלודה בסיכות ההידוק של החוברת. מצב כללי טוב.

פריטים נוספים

שאל על פריט