מכירה 05 /
פריט 121

121 מ-

310

121

משה וורוביצ'יק (רביב) – ילדים יהודים בוילנה - תצלום מקורי - 1928

מחיר פתיחה: $500

נמכר: $900
00
ימים
00
שעות
00
דקות
00
שניות
ימים
שעות
דקות
שניות
01.04.2020, 19:00

תצלום בו נראים שני ילדים יהודים עניים בוילנה בשנת 1928, מאת הצלם משה וורוביצ'יק (רביב). חתום בגבו בחותמת הצלם, "Moshe Raviv, Tel-Aviv", מתואר ומתוארך בכתב ידו של רביב.

התצלום שלפנינו מופיע בספרו של רביב 'רחוב היהודים בוילנה'. שם, בחר רביב לחתוך את התצלום ולמעשה רק הילד המופיע מימין מוצג בו. לפנינו התצלום המקורי בשלימות בו נראים שני הילדים כפי שצולמו במקור.

משה וורוביצ'יק [רביב 1904-1995]: חלוץ הצלמים היהודים בתחום הפוטומונטאז' והניגוד. בצעירותו למד בגימנסיה העברית הראשונה בגולה בווילנה. והמשיך את לימודיו באוניברסיטת וילנה במחלקה לאמנויות ואדריכלות. בשנת 1928 נתקבל ל"באוהאוס" בדסאו, גרמניה, שם השתלם אצל יוזף אלברס ופאול קלה שלעקרונותיו נשאר נאמן לאורך כל שנות פעילותו. את פעילות הצילום החל בשנת 1929 עת רחש מצלמת 'לייקה' והחל לצלם. ספר הצילום הראשון שלו, "רחוב היהודים בווילנה" יצא לאור ב-1931, באותה שנה גיבש קונספט צילומי יחודי בשם "Ci-Contre" [מנגד - עימות של תצלומים לפי עיקרון של דומה ומנוגד]. רביב פרסם את ספרו "פאריס" שהכיל צילומים נדירים ופוטומונטז'ים, תחת השם Moi Ver (מוי=מוזס ור=וורוביצ'יק בשמו הצרפתי). כשנה לאחר מכן, נשלח רביב על ידי שבועון הצילום הצרפתי "וו" (Vu) לערוך כתבת סיקור מיוחדת בארץ ישראל והסתובב בארץ ישראל תוך שהוא מתעד את הפוגרום ביפו ועוד אירועים חשובים בהיסטוריה של ארץ ישראל. שנתיים אחר כך עלה רביב לארץ ישראל, ועד מהרה נתפרסם בתחומו בעיקר בזכות העיצוב המרשים של 'בנין התצוגה' של ההסתדרות ביריד המזרח. רביב עיטר ספרים מהוצאות רבות, ואף עיצב ואייר עבור עיתונים רבים. בשנת 1939 הציג תערוכת יחיד בגלריה לאמנות כ"ץ - הגלריה הראשונה בתל אביב. בראשית שנות ה־50 הצטרף לקריית האמנים צפת, שם קבע את משכנו ושם הקים מאוחר יותר גלריה. יצירותיו של רביב נחשבות לפסגת התהילה של עולם הצילום במאה ה־20, בעיקר בתחום הפוטומונטז' (למשל ביצירתו המפורסמת 'הטרקטור והפועל' ועוד רבים). ספריו שהופצו בפריז וברחבי אירופה משמשים כיום ספרי יסוד בתולדות הצילום.

30X20 ס"מ. מצב טוב מאד.

פריטים נוספים

שאל על פריט