מכירה 20 /
פריט 99

99 מ-

236

99

עדויות' - זוועות הנאצים במחנות המוות מפיהם של האסירים ששרדו. פריז, יוני 1945. מהדורה ראשונה

מחיר פתיחה: $200

עמלת בית המכירות: 22%

נמכר: $260
00
ימים
00
שעות
00
דקות
00
שניות
ימים
שעות
דקות
שניות
19.04.2023, 19:00

TEMOIGNAGES. DE DEPORTES POLITIQUES EN ALLEMAGNE LES CAMPS D'EXTERMINATION. "עדויות". לקט מוקדם של עדויות אסירים ששרדו ממחנות המוות אושוויץ, בוכנוואלד, דכאו, ברגן בלזן, מחנה הנשים רוונסבורק, ואחרים, מלוות בתצלומים קשים ממחנות המוות.
העדויות נאספו בימים הראשונים של שחרור המחנות, והן נחשבות לאחת החשיפות המוקדמות ביותר שהתפרסמו, ואשר תיארו לפרטים את תהליך השמדת היהודים במחנות. הוצאת Liberation פריז, יוני 1945. צרפתית.

בין היתר האסירים מפרטים על מיון היהודים בדרנסי לשם שילוחם למחנות המוות, האופן בו דחסו הנאצים את היהודים לתוך הרכבות הצפופות אשר הובילו למחנות המוות תוך כדי רמיסת החלשים אשר נפלו והתעלפו ברכבת. אסיר שהיה על רכבת שילוח כזאת מתאר: "כמה מאתנו מתחילים לצרוח מתוך שגעון, שומרי האס אס פורקים כמה צרורות של תת מקלעים לתוך הקרונות כדי להחזיר את הסדר על כנו... חלק מהנוסעים מתאבדים באמצעים פרימיטיבים שהסתירו בתיקיהם... כשהערב מגיע והרכבת יוצאת לדרך כמעט שליש מהאסירים כבר נמצאים מתים על רצפתה"... אסיר אחר מספר על הגעת הרכבת למחנה והירידה ממנה תוך כדי הכאות בלתי פוסקות כפי שנהגו האסירים שכבר היו במחנה לראות: "הצלחנו לראות את זה עשרים פעם, שלושים פעם, זה חזר על עצמו כמעט ללא שינויים, מ 1942 ועד השחרור. הפעם האחרונה היתה ביולי 1944, היא נקראה "שיירת המוות". אסיר אחר מתאר לפרטים את עבודות הכפייה בדכאו ובבוכנוואלד, ואסיר נוסף מתאר לפרטים את זוועות אושוויץ. חבר מועצת עיריית פריז לשעבר שעדותו מופיע בעילום שם מסביר: "הכלל של האס אס היה לנצל את כוח גופינו בעבודות הכפייה שלהם ולתת לנו למות לאחר מכן... הפחד כבש את האסיר מהשיחה הראשונה בבוקר, הייסורים דבקו בבשרינו, בלילה מתעוררים מהכאב המציק, והגרוע מכל הרעב...רשעות ללא שום סיבה...".

מופיעה עדות של גברת פרנקל ששהתה במחנה הנשים רוונסבורק במשך תשעה חודשים, ומתארת כיצד בהגיעה למחנה קצין אס אס שחרר לקראתה את הכלב שלו, כשבדקו במסמכיה גילו שהיא רופאה במקצועה ובזכות זה שרדה את התופת, היא מתארת את הניסויים בבני אדם שנעשו במחנה, ואת המשרפות שפעלו בו החל מינואר 1945, את האופן המחריד בו רצחו הנאצים את ילדי המחנה, ועוד. אסיר נוסף מתאר כיצד פעל תא הגזים בבירקנאו, ועוד. את החוברת חותם המו"ל במשפט: "זה יהיה עונשה הנצחי של גרמניה, שכאשר יאמר לתפארתה בטהובן, מוצארט, גתה ובאך, קול שבור לב שלא ניתן יהיה להשתיק יענה: אושוויץ! בוכנוואלד! דורה! בלזן!"...

הדוח מלווה בתצלומים נדירים (מרביתם קשים לצפייה) ביניהם של: ילדים בדרך לשילוחם למחנות המוות, אסירים כפי שנמצאו במחנות ביום השחרור, ניצולים מוזלמנים, ערימות של גופות הנספים, תצלום נדיר של ניצול שנפטר דקות בודדות לאחר שצולם ביום השחרור, תצלום של אירמה גרזה [ Irma grese 'הכלבה מאושוויץ' - פושעת המלחמה הנאצית הנודעת לשמצה אשר באכזריותה כחלק מתפקידה כמפקחת על 30,000 נשים יהודיות באושוויץ הפכה לסמל הרוע הנאצי, לאחר המלחמה נידונה למוות במשפטי בלזן, והוצאה להורג ב 1945], ועוד.

מהפרסומים הראשונים של זוועות הנאצים מיד בתום מלחמת העולם השנייה. נדיר. איננו מופיע בספריה הלאומית.

32 עמ'. מצב טוב מאד.

פריטים נוספים

שאל על פריט