מכירה 22 /
פריט 167

167 מ-

255

167

פרסום נדיר - איחוד הקהילות היהודיות ברומניה - תצלומים נדירים של יהדות רומניה בעת איחוד הקהילות, בוקרשט 1949 - מהדורה יחידה

מחיר פתיחה: $200

עמלת בית המכירות: 23%

נמכר: $260
00
ימים
00
שעות
00
דקות
00
שניות
ימים
שעות
דקות
שניות
04.09.2023, 19:00

Desbaterile şedinţei plenare lărgite din 11 Iulie 1949 FEDERAŢIA COMUNITĂŢILOR EVREIEŞTI DIN ROMÂNIA REPULICA POPULARA ROMANA - הדיונים של ישיבת המליאה המורחבת ב-11 ביולי 1949 - פדרציה של קהילות יהודיות מרומניה, הרפובליקה העממית של רומניה - תמליל הדיונים וההחלטות מישיבת המליאה שהתקיימה החל מה 11 ביולי 1949, אשר כללו פרק היסטורי בתולדות הפדרציה של הקהילות היהודיות ברומניה - איחוד ארגוני הקהילות היהודיות ברומניה יהודים וספרדים לכלל גוף אחד - "המועצה העליונה", וכינון סדר חדש עבור יהדות רומניה. בוקרשט 1949 - מלווה בתצלומים נדירים גדולים נפתחים, של יהדות רומניה על גבי לוחות נפתחים גדולים - בחלקם עבודת פוטו מונטאז' מרשימה.

פרסום נדיר בעקבות החוק הרומני שחוקק ב 4 באוגוסט 1948 אשר העמיד את כל הקבוצות הדתיות במדינה על בסיס שיוויוני. עם הקמת ה"דמוקרטיה העממית" ברומניה כל המוסדות היהודים - בתי ספר, בתי חולים, אכסניות, קנטינות, מרפאות ותחנות שיקום הפכו כולן ל"מוסדות מדינה" באופן שהנטל הכספי עבר מכתפיהן של הקהילות, למדינה הרומנית, ותפקידה של הפדרציה אשר איחדה את כל הקהילות היהודיות ברומניה השתנה מגוף המטפל בגטו היהודי פנימה, לגוף המתאם בין צרכי הקהילה היהודית לממשלה הרומנית. בעקבות זאת אוחדו כל ארגוני היהודים במדינה תחת הנהגת גוף אחד "המועצה העליונה", ופורסם תקנון אחיד לכולן.
החוברת כוללות תמליל מלא של הדיונים וההחלטות אשר התקיימו ביולי 1949 במסגרתן אוחדו הקהילות היהודיות תחת אותו גוף, וכן תמליל מלא של הטלגרמות בהן נכתבו התקנות וההחלטות. כמו כן כוללת החוברת נתונים מספריים מדוייקים העוסקים ביהדות רומניה בכל שטחי החיים - חלוקה לאזורים, תחומי עיסוק, מעמד כלכלי, מוסדות ציבוריים, בתי הכנסת, בתי המחסה, ועוד.

לצורך החוברת הוכנו במיוחד 11 לוחות תצלומים גדולים נפתחים נפתחים לגודל 38x33 ס"מ כל אחד, המתעדים את מכלול ההווייה היהודית ברומניה. כל לוח מורכב ממספר תצלומים שבחלקם עבודת פוטומונטאז איכותית. בלוחות, תצלומים של מוסדות התרבות היהודיים (מתוארים ברומנית וביידיש), בתי הכנסת ברומניה, מקוואות, בתי עלמין יהודיים, התיאטרון היהודי, בתי הספר העבריים ותצלומים של תלמידים במוסדות בהם למדו בשפת היידיש ב"רפובליקה העממית של רומניה", סדנאות יהודיות ללימודי אמנות ומקצועות, עיתונות יהודית בשפת היידיש, אתרי נופש יהודיים, בתי חולים ומכוני ספא והבראה, בתי אבות, ועוד.

פדרציית הקהילות היהודיות של רומניה (Federaţia Comunităţilor Evreieşti din România) הוא הגוף המאגד את יהדות רומניה על פלגיה ומייצג אותה כלפי השלטון ברומניה, וכן מטפל ביחסי יהדות רומניה עם גופים אחרים. כנס היסוד של הפדרציה שכללה את קהילות טרנסילבניה, באנאט, בוקובינה, ובסרביה התקיים בשנת 1936 בו נבחר הנשיא הראשון של הפדרציה הנדבן ואיש ההון זיגמונד בירמן. בשנים 1951-1948 עמד בראשה הפרופ' מקסימיליאן פופר Maximilian Popper. בחודש אוגוסט 1949 בצו ממשלתי אוחדו כל ארגוני הקהילות האוטונומיים שהיו קיימים עד אז (של הממלכה הישנה), של היהודים הספרדים ואלו של האשכנזים, כולל הנאולוגים, ה"אורתודוקסים" מטרנסילבניה ושאר החרדים, לתוך מסגרת אחת בהנהלתו של ועד יחיד המורכב מהיושב ראש לאון שטרן וסגני היושב ראש פיליפ סטופלר.

נדיר ביותר. עותק אחד בלבד מופיע בקטלוג הספריות העולמי world cat - בספריה הלאומית בירושלים.

96 [40] עמ' + 11 לוחות תצלומים מקופלים נפתחים לגודל 38x33 ס"מ בקירוב. 22 ס"מ. קרעים קלים בשולי חלק מלוחות התצלומים. מצב כללי טוב.

פריטים נוספים

שאל על פריט