מכירה 05 /
פריט 27

27 מ-

310

27

קריקטורות אנטישמיות שהוכנו לקראת התערוכה 'היהודי וצרפת', ראשית שנות ה־40

מחיר פתיחה: $120

נמכר: $130
00
ימים
00
שעות
00
דקות
00
שניות
ימים
שעות
דקות
שניות
01.04.2020, 19:00

lE CHANCRE...qui a ronge la france הוצאת INSTITUT DES QUESTIONS JUIVES [המכון לחקר השאלה היהודית]. סיפור בהמשכים מלווה בקריקטורות אנטישמיות שהוכן לקראת התערוכה האנטישמית 'היהודי וצרפת', חתום בלוח APIS.

בעמוד השער צויר יהודי בצורת עכביש האוחז בזרועותיו את מחלקות המדינה השונות של צרפת: ספורט, תיאטרון, צבא, עיתונות, דואר ועוד. בסיפור המורכב מ 12 קריקטורות אנטישמיות ופותח במשפט: depuis 100 ans le juif pouilleux venant de son ghetto natal envahit la france [במשך 100 שנה פלש היהודי הבזוי מגטו מולדתו לצרפת], עם איור של משפחה יהודית טיפוסית בהגיעה לצרפת בפנים מעוותות עם אף ארוך, מתאר הכותב כיצד על ידי החלפת זהויות שונות השתלטו היהודים על כל שטחי הכלכלה, השלטון, והתרבות הצרפתית, ומסיק את המסקנה שהרשויות הצרפתיות, עליהן לחוקק חוקים אשר יוציאו את היהודי מהקהילה הבינלאומית, ושרק בגירושם של היהודים משטחה של צרפת תבוא רווחה לאומה הצרפתית.

המכון לחקר השאלה היהודית (ה IEQJ) הינו ארגון שנוסד בפריז תחת הכיבוש הנאצי בזמן מלחמת העולם השניה, במימון ותיפעול של משרד התעמולה הגרמני. רעיון הקמת המכון עלה במאי 1941, והוא נועד לעודד תעמולה אנטי-יהודית בפרסומים חזותיים בצרפת ולהוקיע את חוסר המעש של הרשויות הצרפתיות באשר להפעלת הצעדים נגד היהודים. פעילויות המכון, בראשותם של רנה ז'ראר ושל יורש תפקידו פול סזיל, הוכוונו לתעמולה אנטי-יהודית כוללת, ל'אריזציה' בתחומי הכלכלה והתרבות, וכן להלשנות על היהודים, למסירת מידע עליהם ולהסגרתם. הפעולה האנטישמית המשמעותית ביותר של המכון היתה הפקת תערוכת 'היהודי וצרפת' שנפתחה ב-5 בספטמבר 1941 בארמון ברליץ בפריס. מטרת התערוכה היתה להראות לציבור באופן חזותי את התפקיד ההרסני והרה-האסון שמילאו יהודים ו'מתייהדים' בתולדות צרפת. בתערוכה בפריס ביקרו כ 500,000 איש. ב-1942 הועברה התערוכה לבורדו. נוסף על התערוכה הקדיש המכון מרץ וכסף רב לפרסום ולהפצה של פרסומים אנטי-יהודיים, בייחוד הדו-ירחון 'Bulletin Le' ו-'Jaune Cahier Le', 'שנערכו במתכונת ’דר שטירמר‘ של יוליוס שטריכר. ביוני 1943 חדל המכון מלפעול.

מקור: נקנה בשנות ה־50 במכירה של 'פריטים שאין להם דורש' באופנבך, מהעיזבון שנתגלה לאחר השואה בידי יחידת ה MFA&A של צבא ארצות הברית בהונגן שליד גיסן (שם נמצאו בין היתר רבים מדברי הדפוס היהודים שנבזזו בידי הנאצים בזמן המלחמה).

[12] עמ', מצב טוב מאד.

פריטים נוספים

שאל על פריט