מכירה 23 /
פריט 100

100 מ-

250

100

שלושה מכשירי מדידה לקביעת סיווג גזעי. גרמניה הנאצית, שנות ה־30

מחיר פתיחה: $1,000

עמלת בית המכירות: 23%

נמכר: $6,000
00
ימים
00
שעות
00
דקות
00
שניות
ימים
שעות
דקות
שניות
02.12.2023, 19:00

שלושה מכשירי מדידה (קליבר - Caliper) שהיו בשימוש בגרמניה הנאצית, לקביעת סיווג גזעי יהודי באמצעות מדידת הגולגולת, הסנטר, האף, והאוזניים - על פי תורת הגזע הנאצית. אקט הגזע המזעזע מבית מדרשו של הנס גינתר. גרמניה הנאצית, שנות ה־30. נדיר.

שלושה מכשירים אשר עוצבו בידי מדעני הגזע הנאצים ואשר נועדו למדידת רוחב הגולגולת, רוחב הסנטר, אורך האף, לשם קביעת זהותו הגזעית של הנבדק - יהודי - שמי או איננו, על פי העקרונות שניסח התאורטיקן הנס גינתר (Gunther). המדידות האנתרופומטריות בוצעו על ידי הנאצים במחנות ריכוז, בשטחים הכבושים, בכפרים בגרמניה, ובמעבדות מקומיות. החל משנת 1934 מדדו הנאצים את ראשיהם של הגרמנים על מנת לסנן את המועמדים לשורות האס אס, ובהמשך נעשו המדידות על מנת לקבוע מיהו יהודי במקרים שהנשוא הנבדק הופיע ללא תעודות מזהות, או שלא היה שום נתון אודות אבותיו הביולוגים. המדידות היו האופן בו קיימו הנאצים הלכה למעשה את תכניתם הגזענית לבנייתה של אירופה מחדש על ידי הרחקת הרכיבים הגזעיים הזרים אותם כינו "מחריבי התרבות" שאינם חלק מהעם הגרמני לפי הגדרתו החדשה "יוצרי התרבות". מדידת הראשים אף נעשתה בבתי הספר הגרמנים והיא נועדה ליצור אצל התלמידים את השאיפה הספונטנית "להראות נורדים לחלוטין". הבדיקה בפועל נעשתה על פי שיטה שפיתח קצין האס אס האנתרופולוג ברונו ק. שולץ, והיא כללה בחינה של עשרים ואחד מדדים גופניים - ביניהם: צורת הראש, צורת הפנים, גשר האף, צורת השיער, צבע השיער, צבע העיניים, צבע העור, וכדו'. כאשר לכל אחד מהם ניתנו מידות מדויקות (אשר הוכחו כהמצאה מוחלטת לאחר המלחמה שאיננה עומדת במבחן המציאות), וכן מידות היחס ביניהם על פיהם נקבע מוצאו הגזעי של הנבדק.

בספר "בית הספר ברייך השלישי" בתרגומו של זאב ורדי (תל אביב 1997) בפרק "גזענות וחינוך למוות" מובאות כמה עובדות מאלפות אודות יהודים שלמדו בבתי ספר כלליים בגרמניה הנאצית בשנות ה־30 - כיצד במסגרת לימוד כיתתית נתבקשו לעמוד בפני מדידות מסוג זה. וכן בספרו של Hans Christian Harten: Rassenhygiene als Erziehungsideologie des Dritten ברלין 2006 - מופיעות מובאות רבות מספרי הלימוד הנאצים בהם הופיעו התרשימים השונים למדידת חלקי הפנים.

עם החרפת הצעדים האנטישמים בגרמניה היו יהודים שהצליחו לחמוק משיוכם הגזעי בטענה כי אביהם החוקי איננו אביהם הביולוגי. במקרים כאלה הוזמנו הנבדק, אביו ואמו למכון האנתרופולוגי לשם בדיקת גזע. האנתרופולוג היה אוסף את המדדים הגופניים של כל הנבדקים - הכוללים את מבנה הפנים - הראש, העיניים, האוזניים, השפתיים, והסנטר, צבע השיער והעיניים, סוג הדם, ותבנית טביעת האצבעות. בסיום הבדיקה העריך האנתרופולוג את הסבירות שהאב החוקי הינו האב הביולוגי או שאינו. אחד המקרים המזעזעים ביותר בהם השתמשו האנטרופולוגים הנאצים במדידת פנים ובבדיקות דם של יהודים היה תיעוד קלסתרי פנים של יהודים, צוענים, ואסירי מלחמה סובייטים כדי לשמר ולתעד אותם לדורות הבאים לפני הכחדתם. ממש כך. בחודש ספטמבר 1939 אנתרופולוגים מטעם מוזיאון הטבע בווינה ערכו מחקר שכלל מדידות, צילומים והכנה של קלסתרי פנים של אסירים יהודים מאושוויץ למטרה זו. המטרה היתה לאתר מרכיבים גופניים משותפים ולקשור בין תכונות "שליליות" לאותם המרכיבים. האנתרופולוגים שערכו את הבדיקה בררו מראש את אותם נבדקים שהיו להם צורות פנים התואמות את הסטריאוטיפ התרבותי הרווח במטרה לאשש את התפיסות האנטישמיות שעמדו בבסיס מחקרים אלו.

לצד קביעת סיווגו הגזעי של הנבדק היתה לעצם המדידה מטרה נוספת - להפיץ את תורת הגזע הנאצית כמדע מוחלט, שהרי ניתן כביכול להגיע על פי מדדים מדויקים למוצאו הגזעי של הנבדק, וכן לשם השפלתו של הנבדק שעובדת היותו יהודי "הוכחה" מבחינה מדעית. מטרת האס אס אשר פיתח שיטה לסינון גזעי והכשיר כח אדם לכך היתה ניסיון להרחיב את כוחו ואת סמכויותיו ולתבוע בעלות בלעדית על החלטות בתחום ניהול האוכלוסין, ניסיון להעביר את תורת הגזע הנאצית מ"תאוריה" ל"הלכה למעשה", על מנת לשלוט שלטון בלעדי בסינון האוכלוסייה.

ספרות:
Andrew Zimmerman בספרו Anti-Semitism as Skill.

וגם: גרט פלטנר ותלמידיו, בית הספר ברייך השלישי: גזענות וחינוך למוות בתרגומו של זאב ורדי, תל אביב 1997.

וגם: Hans Heinze - Rasse und Erbe, Haalle 1934.

המכשירים שלפנינו נלקחו בסתר ממעבדת גזע גרמנית בברלין בידי נער יהודי מצד אביו שעבד באותו בנין תחת זהות בדויה, והוסתרו בזמן המלחמה אצל אחיינו לבית משפחת אוסטרמן שהתגורר ברחוב לוונצוף, והובאו לארץ לאחר המלחמה.
מכשירי מדידה דוגמת אלו שלפנינו מופיעים בתערוכת הקבע של מוזאון יד ושם בירושלים.

אורך: 24 ס"מ, 19 ס"מ, 12 ס"מ בהתאמה. סימני חלודה. מצב טוב.

פריטים נוספים

שאל על פריט