מכירה 21 /
פריט 163

163 מ-

250

163

שני תצלומים נדירים מגימנסיה "תרבות" ברובנה

מחיר פתיחה: $150

עמלת בית המכירות: 22%

00
ימים
00
שעות
00
דקות
00
שניות
ימים
שעות
דקות
שניות
08.05.2023, 19:00

שני תצלומים נדירים המתעדים אירועים היסטוריים בגימנסיה "תרבות" ברובנה בין שתי מלחמות העולם.

תצלום בו נראה רבי אהרון הכהן רפפורט קובע את המזוזה בפתח בנין הגימנסיה החדש, 8 באוקטובר 1933. הגימנסיה עברה למשכנה החדש ברחוב "הדיוויזיה ה 13" ערב שנת הלימודים תרצ"ד. היה זה יום חג בעיר והמון אדם התכנס במקום. רבי אהרן הכהן רפופורט פעיל ציוני נלהב וממקימי בנין הגימנסיה במשכנה החדש, עסק בסחר יערות וזמן מה היה שותפו עסקי של ח.נ.ביאליק. הרב רפפורט נספה בשואה. התצלום מחולק מאחור לשימוש כגלויה. חתום בחותמת דיו של צלמניה מקומית "Alfa" גודל: 9x14 ס"מ.

תצלום קבוצתי של מורי ובוגרי גימנסיה "תרבות", מחזור 1935-1936. בתצלום נראים בין היתר: שלישי מימין המורה שטיף, חמישי ברקובסקי, שישי מנהלה של הגימנסיה ד"ר יששכר רייס, שביעית גב' אקסלבירד מורה למלאכת יד, תשיעי קרוליק. מיד עם הסיפוח הסובייטי ב 1939 הגימנסיה גוועה ולמעשה חדלה מלהתקיים גימנסיה עברית. שפות הלימוד היו מעתה יידיש ורוסית. ד"ר רייס עקר עם משפחתו ללבוב עיר הולדתו ושם נספה בשואה. התצלום מתואר מאחור בעיפרון, ומחולק לשימוש כגלויה. חתום בחותמת דיו של צלמניה מקומית "Alfa" גודל: 9x14 ס"מ. סדקים קלים. קרע בחלקו העליון של התצלום.

"תרבות" הייתה רשת בתי ספר עבריים ציוניים, שפעלה בארצות מזרח אירופה ובייחוד בליטא ובפולין בתקופה שבין שתי מלחמות העולם. מקורו של בית הספר העברי היה ברשת בתי הספר של ה"השכלה" היהודית במזרח אירופה, ומאוחר יותר בחדרים המתוקנים שהפעילו חובבי ציון ברוסיה של שלהי המאה ה-19. החדרים המתוקנים היו, למעשה, חדרים מודרניים יותר, פתוחים לגישות חדשות, ובעלי צביון לאומי ופיקוח ציבורי. השואה, שהכחידה את רובה של יהדות פולין, הביאה גם קץ לרשת תרבות. בספרו האוטוביוגרפי של עמוס עוז "סיפור על אהבה וחושך" מתוארת רציחתם של תלמידי הגימנסיה "תרבות" ומוריהם בעיר רובנו בחבל ווהלין על ידי הנאצים.

פריטים נוספים

שאל על פריט