מכירה 05 /
פריט 73

73 מ-

310

73

'ששון ושמחה בכל הארץ, מדינה עברית עלייה חופשית' - יומנו האישי של העיתונאי יונה כהן בשנת תש"ח 1948

מחיר פתיחה: $150

נמכר: $150
00
ימים
00
שעות
00
דקות
00
שניות
ימים
שעות
דקות
שניות
01.04.2020, 19:00

יומן אישי בכתב ידו של העיתונאי והסופר יונה כהן שנכתב על לוח לשנת 1947-8. בדפי היומן מתאר כהן את המאורעות ההיסטורים של שנת תש"ח בעת התרחשותם. בתיאוריו מתייחס כהן הן להתרחשויות המדיניות והן להתרחשויות היומיומיות הכוללות אזעקות בערי ישראל, התנפלויות ערבים, חגיגות כ"ט בנובמבר, תפיסה של אנשי אצ"ל ולח"י, ועוד. היומן שלפנינו שמש לימים מקור לספרו של כהן 'ירושלים במצור'. מסמך מצמרר, היסטורי, וחשוב מאין כמותו.

כך למשל אנו מוצאים בין דפי היומן: ב 28 בספטמבר 1947 כתב כהן: 'מעפילי אף על פי גורשו לקפריסין נהרג יהודי על ידי החיילים'. ביום למחרת כתב: 'אזעקה בירושלים פצצה בלא נזק באזור הבטחון ברחביה'. ב 17 באוקטובר מתאר כהן הפצצות של האצ"ל, כמו"כ מתאר כהן את ביקורו של הנציב העליון בגליל, אזעקות שוא רבות, פצצה בקונסוליה האמריקאית, הנרי וואלאס ליד הכותל, פסק דין של שלשה מגבעת שאול - 10 שנים לכהן וגולן, התנפלויות של ערבים במקומות שונים, נהרג היהודי שלום גורביץ', ב 18 בנובמבר כותב כהן ביומנו: "רצח 5 ילדים וילדות ברעננה על ידי חיילים, עוצר בירושלים, יריות בליל שבת, ליל יריות על ביתנו חגי 23",

ב 28 בנובמבר כותב כהן: 'הלילה חכינו להחלטת האו"ם', ב 29 בנובמבר כתב:
'במוצאי שבת בשעה 12:30 בלילה נודע על החלטת האו"ם 33 בעד החלוקה והקמת מדינה יהודית, 12 נגד', וממשיך לתאר את החגיגות:
'ב 2 בלילה חזרתי משמעון הצדיק, ירושלים - עיר סואנת מלאה שמחה, שותים 'לחיים', רוקדים, קופצים על מכוניות משוריינות, ששון ושמחה בכל הארץ, מדינה עברית עלייה חופשית', ביום למחרת הוא מתאר: 'נרצחו 7 יהודים בדרך לתל אביב ליד לוד, איומי הערבים'.

כמו"כ מתאר כהן את עבודתו כעיתונאי בימים הגורליים: 'הצופה ירושלים, הוצאה מיוחדת. עבדתי כל הלילה והוצאתי בדפוס 'ארץ ישראל', ומוסיף לתאר את האירועים השוטפים: 'הרוגים בתל אביב, בחיפה רגימות אבנים בכל הבתים'. בסוף היומן מופיעות רשימות שונות, אף הן בכתב ידו של כהן.

יונה כהן [1920-1996] עיתונאי, סופר, ושליח המוסדות הלאומיים בענייני חינוך ועלייה למדינות סוריה, איראן, לוב, תוניסיה, אלג'יריה ומדינות שונות באירופה. נולד בצפון עיראק, בכפר קטן הסמוך לבירת מחוז נינוה - מוסול. בהיותו כבן חצי שנה עלתה משפחתו לישראל, והתיישבה בשכונת נחלת שמעון שבירושלים. כהן התחנך ולמד בתלמוד תורה 'מזרחי', ובישיבת פורת יוסף. עם ייסוד תנועת בני עקיבא, הצטרף כהן ליחיאל אליאש, וכיהן כאחד מהמדריכים הראשונים. בהיותו כבן 18, נוסד עיתון "הצופה" וכהן החל לעבוד בו כעיתונאי. בימי מלחמת העצמאות שימש ככתב העיתון בירושלים הנצורה. לאחר המלחמה ועד סוף ימיו שימש ככתב העיתון בכנסת. בעבודתו זאת ליווה משלחות רשמיות של הכנסת, למדינות שונות בעולם, ובמסגרת אחד מהמסעות הנ"ל העניק לחוסיין מלך ירדן, את תרגומו האנגלי של ספרו 'ירושלים במצור' - דפי היומן שלפנינו אשר כעיתונאי בתוקף תפקידו ליווה את אירועי תש"ח בירושלים. במקביל לעיסוקיו כעיתונאי שירת, בתקופות של טרום המדינה וראשיתה, כשליח עלייה בסוריה שם הקים תנועות נוער.

לוח יומן בהוצאת 'מפעל התורה'. יומן שלם עב כרס. מצב טוב מאד.

פריטים נוספים

שאל על פריט