מכירה 21 /
פריט 166

166 מ-

250

166

אוסף תצלומים של בני נוער עבריים במזריטש - תצלומים קבוצתיים רבים, שנות ה־20

מחיר פתיחה: $300

עמלת בית המכירות: 22%

נמכר: $380
00
ימים
00
שעות
00
דקות
00
שניות
ימים
שעות
דקות
שניות
08.05.2023, 19:00

אוסף מיוחד של 33 תצלומים של בני נוער עבריים במז'ריטש, מתוכם 22 תצלומים קבוצתיים עם הקדשות וברכות ביידיש ובעברית בגבם (ראה להלן). הקדשות רבות מחניכיה וחברותיה של בלומה רוטלמן, אשר סיימה את מסלול ההכשרה בתנועת "השומר הצעיר" לקראת עלותה לארץ ישראל. מזריטש, שנות ה־20.

בין התצלומים:

תצלום קבוצתי של בנות קבוצת "כוכבים" עם הקדשה בגבו: "לזכרון נצח לראש קבוצתנו פרח רוטלמן מאת קבוצת "ככבים" 30/12/1926.

תצלום קבוצתי של "ראש קבוצת מינדל פרינקל" עם קבוצת "שמחות" - בגב התצלום הקדשה לבלומה העולה לארץ ישראל: "חזקי אחות בלומה! הנני נותנת לך את תמונת קבוצתי, ומבקשת אני אותך לזכור לפעמים אותי אשר הריני תלמיד נכונה למלא את מצות הראשים! חזק ואמץ! שנת תרפ"ח" [1928].

תצלום של נערה יהודיה תלמידה בבית הספר "תרבות" המקומי, בגבו הקדשה לבלומה בעברית.

תצלום קבוצתי של חברי קבוצת "פשפשים", בגבו הקדשה בעברית "להאחות רויטלמן" בעלותה לארץ ישראל, 1927.

תצלום קבוצתי של "מנהלי הקן" על רקע שלט עם כרזה גדולה בעברית מתוארכת "תרצ"ב" [1932].

תצלום קבוצתי של ילדים, בגבו הקדשה מגדליהו ברויימאן ויצחק גלזר: "למזכרת נצח אנחנו נותנים לך את תמונתנו... תעשי חיל בנסיעתך... בארצנו הקדושה" - חשון תרפ"ו 1926.

תצלום של קבוצת "אמיצי לב", בגבו הקדשה "לראש גדודנו בלומה רויטלמן אחות ראש גדוד, חזק! אחיך הקטנים מברכים אותך שתזכי לשמוח אתנו על נשף בארצנו, חזק ואמץ קבוצת "אמיצי לב" ט"ו בשבט תרפ"ז [1927].

תצלום של אסתר פינקלשטיין ופינקע וויינער - 1914.

תצלום של דוד ליבייץ וחבר נוסף - בגבו הקדשה: "למזכרת נצח לחברה בלומה מאת דוד לייביץ".

תצלום מרגש של בלומה רוטלמן וחברותיה רוקדות "הורה" לקראת עזיבתה ועלייתה ארצה.

תצלומים נוספים של בני נוער עבריים עם הקדשות קצרות בגבם, תצלום של כפי הנראה פנים בית הספר "תרבות", ועוד.

בלומה רוטלמן, בת למשפחה חסידית, חברת תנועת 'השומר הצעיר' שכמה וכמה תצלומים באוסף שלפנינו הוקדשו לה בעלותה לארץ ישראל היתה אחת הבנות שעברה את מסלול ה"הכשרה" במלואו נעשתה "ראש גדוד", ובסופו עלתה לארץ ישראל, כמוה ידוע על עוד שתיים שעברו מסלול דומה - חיה ליסק ומלכה אייזנברג. בדברים שכתבה בלומה עצמה בתארה את ימיה בעיירה מזריטש היא כותבת: "אנחנו חברי תנועות נוער הכשרנו את עצמנו לחלוציות, ציונות, לעלייה לארץ לחיי עבודה ויצירה בה. מזריץ לכשלעצמה היתה אהובה על כולנו... כי נמשכנו לטבע וליופי, למרחב ולאור, ובכל זאת ראינו את עיירתנו כמקום ארעי בשבילנו, ראינו את עתידנו בארץ הנכספת...". (ראה פריט הבא).

בין שתי מלחמות העולם העיירה מזריטש מנתה כ 3000 יהודים, והתקיימה בה תנועה ערה של ארגונים ציוניים, ופעלו בה קינים שונים של 'השומר הצעיר" וקבוצות נוספות. בתום מלחמת העולם הראשונה ארגון "בני ציון" איגד תחתיו את מרבית הנוער המז'ריטשאי - הארגון עסק בלימוד השפה העברית, ובקריאת ספרות ציוניות הקשורה בעלייה לארץ ישראל, ובפעילות חברתית בחיק הטבע. בהמשך התארגנו בה אגודות "צעירי ציון" ו"ופעלי ציון", וכן "פרייהייט" הסתדרות הנוער "גורדוניה", קבוצת הכשרה "קדימה", קן של תנועת בית"ר, ואחרות. הגדולה שבתנועות הציוניות במזריטש היתה השומר הצעיר, ובמרוצת שנות ה־20 מאות בני נוער התחנכו על ברכיה. בתנועת השומר הצעיר הקפידו על השפה העברית, עד כי במשך הזמן העברית הפכה לשפה המדוברת גם בבית הספר. במקביל התקיימו בה חברת סיוע רבות כגון: ועד לטיפול ביתומים, הכנסת אורחים, חברת לינת הצדק, גמילות חסדים, ועוד.

ראה גם פריט הבא.

עשרים וחמשה תצלומים בגודל 9x14 ס"מ. שבעה תצלומים בגודל 9x7 ס"מ. מצב כללי טוב מאד.

פריטים נוספים

שאל על פריט