מכירה 20 /
פריט 104

104 מ-

236

104

אושוויץ, בוכנוואלד, ברגן, דורה. פריז 1945. מהדורה ראשונה

מחיר פתיחה: $200

עמלת בית המכירות: 22%

נמכר: $240
00
ימים
00
שעות
00
דקות
00
שניות
ימים
שעות
דקות
שניות
19.04.2023, 19:00

Auschwitz Buchenwald Bergen Dora - חוברת נדירה ובה 40 רישומים של סצינות קשות ממחנות המוות מאת אסיר מחנות המוות לאון דלארבר [LEON DELARBRE] אשר איירם בזמן שהיה אסיר, במסתור, תוך סיכון חייו אינספור פעמים. הוצאת MICHAEL DE ROMILLY, פריז 1945 - מהדורה ראשונה.

עבודותיו של דלארבר מתארות אירועים קשים במחנה אשר הוא עצמו היה נוכח בהם בזמן ההתרחשות. דלארבר צייר במחנה תוך סיכון חייו אינספור פעמים בידיעה שאם יתפס, הדבר עלול לעלות לו בחייו. הוא צייר בלילות במקום מסתור בשכיבה, או לעתים מוסתר על ידי אסירים שעמדו מולו על מנת להצניע את עבודתו. כמובן שבמחנה לא היה נייר זמין לאסירים. דלארבר חיפש ומצא כי רצועות נייר מקיפות את צינורות האסבסט של המחנה, הוא תלש מהם פיסות נייר קטנות, צייר את ציוריו, והחביא אותם במקומות שונים במחנה, כשהוא מעבירם ממקום למקום במשך חודשים לבל ימצאו בידי חיילי האס אס. הרישומים כולם מתוארים ומתוארכים בידי דלארבר, והוא אף ציין ליד כל אחד את גודלו המקורי. בזמן השחרור, כשאסירים רבים תרו אחר דבר מה לאכול על מנת להפיג את רעבונם המר, תשומת לבו של דלארבר היתה נתונה לדבר אחד - שימור הרישומים. הוא אסף אותם ממקומות המחבוא במחנה, הכניס אותם אל מתחת לבגדו ועלה על עגלת מסע להוציאם ולהרחיקם למקום מבטחים במהירות האפשרית, וכך למעשה הם נשמרו לדורות. בשובו לפריז לאחר המלחמה רישומיו נרכשו על ידי המוזאון לאמנות מודרנית. שניים מרישומיו מופיעים בתערוכת הקבע בבוכנוואלד.

ברישומים: קבוצת אסירים במסדר לפני היציאה למנהרה לעבודות כפייה [ינואר 1945], דיוקנם של אסירים במחנה אושוויץ [מאי 1944], הפשטת בגדי האסירים בהגיעם למחנה בדרך ל'חיטוי' [בוכנוואלד 1944], אסירים מובלים בעגלת עץ, חבר שהתמוטט במהלך מסדר [דורה, דצמבר 1944], הובלת שלדי אדם לקרימטוריום [דורה 1945], פניו של אסיר שהשתגע [בוכנוואלד 1944], גופות אסירים שנתגלו עם בוקר [דורה, מרץ 1945], נידונים למוות בתליה, פנוי גופות, וסצינות נוספות רבות אשר קשה לתארן. בפתח הספר דיוקן עצמי של המחבר שצייר בהשתחררו מן המחנה ב 29 באפריל 1945.

האמן ליאון דלארבר (1889-1974) צייר צרפתי. החל את דרכו כאומן בבית הספר לאומניות בפריז. בהמשך אצר את מחלקת האומנות במוזאון הצרפתי בבלפור. הצטרף להתנגדות הצרפתית ב -1941. לאחר שנתפס הוחזק בכמה מחנות ריכוז. רישומיו אשר נעשו בחשאי על פיסות נייר אקראיות במהלך עבודתו במחנה כיצרן נשק הינם מהעבודות החשובות שנעשו בזמן מלחמת העולם השניה. רישומיו נחשבים לאמינים ומדויקים, למרות העובדה כי צוירו בתנאי גוף קשים. על אף מצבו הגופני הקשה הצליח להבריח את רישומיו ולהעבירם עמו למחנה ברגן בלזן שם שוחרר על ידי בעלות הברית. לאחר המלחמה שב לעבודתו במוזאון 'אקול דה בוז' הצרפתי.

XII, 40 עמ'. מצב טוב מאד.

פריטים נוספים

שאל על פריט