מכירה 22 /
פריט 127

127 מ-

255

127

איך להודיע למיליוני ילדי אמריקה על אודות רצח העם היהודי... - גיליונות "עובדות ודעות" - ידיעות על השמדת יהדות אירופה - 1942-1943

מחיר פתיחה: $200

עמלת בית המכירות: 23%

נמכר: $200
00
ימים
00
שעות
00
דקות
00
שניות
ימים
שעות
דקות
שניות
04.09.2023, 19:00

חמשה גיליונות של הירחון פאקטן און מיינונגען - "עובדות ודעות" - בטאונם של אנשי ועדי העובדים היהודים באמריקה. ניו יורק 1943 - 1942. יידיש. דיווחים שוטפים ומפורטים על ביצוע "הפתרון הסופי" ועל רצח עם שמתבצע על ידי הנאצים בזמן התרחשותו, זעקה וקריאה לעזרה לנשיא רוזוולט ולמעצמות העולם לעצור את רצח העם היהודי בזמן השיא של פעילות מחנות המוות. הדפסת סטנסיל. יידיש. נדיר ביותר.

גיליון 13: דצמבר 1942

גיליון 14: ינואר 1943

גיליון 17: אפריל 1943

גיליון 19: יוני 1943

גיליון 20: יולי 1943

הגיליון מיום 13 בדצמבר 1942 מוקדש כולו לסקירה על רצח העם היהודי באירופה, וקריאה להצלה בכל דרך אפשרית. בעמוד השער שכותרתו: "אבל ומחאה הפגנות לזכר הטבח הנאצי בעם היהודי" , מפרט הכותב: "החודש האחרון היה העצוב ביותר בהיסטוריה היהודית. הידיעה על השמדת מספר רב של יהודים באירופה המתבצעת על ידי הנאצים הרעידה את הקהילה היהודית כמו רעידת אדמה. יחד עם הידיעה על מעשי הטבח היו נקודות מפנה. תחושות חוסר אונים. מה ניתן לעשות כדי לעצור את הרוצחים?... נערכו פגישות עם ארגוני המורים שבהן הועלו השאלות על האבל בבתי הספר, וכן על איך להודיע למיליוני ילדי אמריקה על אודות רצח העם היהודי...".
עוד מדווח העיתון כי משלחת של אישיים יהודים הגיעה לנשיא רוזוולט לביקור חירום עם תזכיר בו נכתב: "היהודים הם היחידים שסובלים מערבוב הדם והדמעות הנאצים, בגלל שהם חסרי הגנה היטלר פשוט דן אותם להשמדה מוחלטת בדם קר... בשיטתיות אכזרית.. . אנו בטוחים שתמצא את הדרך להגיע לגרמניה הנאצית להזהיר את הרוצחים בכל הדרגות שכולם ישאו באחריות לעם היהודי...". כמו"כ העיתון מדווח כי רווזלט קיבל את המשלחת ברצינות והבטיח למנות ועדה שתעבוד בשיתוף עם האו"ם לאסוף במהירות האפשרית את כל העובדות על רציחות העם היהודי בידי הנאצים, והבטיח כי הממשלה האמריקאית תעשה כל שביכולתה להציל את מה שניתן להציל, ולהטיל אחריות על הפושעים ביום הדין.

בהמשך מופיעה פנייה רשמית של ארגון הפועלים באמריקה לקונגרס שהתקיים באותה העת באנגליה: "זה כבר לא שאלה של מאות הרוגים שנטבחו, לנגד עיננו זה קורה, חיסול אומה שלמה שהנאצים הגדירו כקורבן שלהם... למען קברי האחים שבהם נמצאות גופותיהן הנכות של מיליוני עמנו, גברים ונשים, צעירים וזקנים אנו מרכינים את ראשנו עמוקות... עזרו לנו להציל את עמנו... יידעו את התליינים הנאצים בצורה חד משמעית שהם יצטרכו לענות על פשעיהם נגד היהודים נגד עמים אחרים!" . בהמשך אותו גיליון תחת הכותרת: "דיווחים על מעשי הטבח", מדווח על הוראת הימלר על גירוש יהודים מאירופה עד סוף השנה, על רצח יהודים בגז, על כך שהנאצים משתמשים בגופות היהודים להכנת סבון, על יחידות נאציות מיוחדות שתפקידן הוא רצח יהודים, על 250,000 היהודים שגורשו מורשה, על משלוח של יהודים למחנות בקרונות בקר. תחת הכותרת "ילדים ומורים התאחדו במוות" מדווח על טבח מחריד של 250 ילדים מבית יתומים בורשה, וכן פרטים מספריים על כמה יהודים נרצחו מכל קהילה על פי דיווחים רשמיים של ממשלת פולין, כאשר הסיכום הוא: "שני מיליון יהודים הושמדו, וחמשה מיליון נמצאים בסכנת השמדה".

בהמשך מדווח על האיום הנאצי בארצות המזרח, על גלי ההגירה הגדולים של יהודים המגיעים לאמריקה והטיפול בהם, על האנטישמיות בצרפת של וישי, על מצבם של הפליטים היהודים בברית המועצות, ועוד.
יתר הגיליונות מדווחים אף הם כל העת על ההתרחשויות הקשות באירופה, על התארגנויות להצלה ולסיוע, על ההשתדלות מול ממשלות בעלות הברית להפסיק את טבח העם היהודי, ועוד.

נדיר. למיטב ידיעתנו מעולם לא הופיעו גיליונות "פאקטן און מיינונגען" במכירות פומביות.

חמשה גיליונות שלמים. כתמים בחלק מהדפים. מצב כללי טוב.

פריטים נוספים

שאל על פריט