מכירה 25 /
פריט 192

192 מ-

271

192

גוסטב מורצינק - מכתבים מתחת לעץ התות זקסנהאוזן - דכאו - רומא, 1946 - מהדורה ראשונה

מחיר פתיחה: $200

עמלת בית המכירות: 23%

נמכר: $200
00
ימים
00
שעות
00
דקות
00
שניות
ימים
שעות
דקות
שניות
08.04.2024, 19:00

Listy spod morwy : Sachsenhausen - Dachau - מכתבים מתחת לעץ התות: זקסנהאוזן - דכאו, מאת האסיר Morcinek Gustaw. הוצאת Biblioteka Bia ego Or a. רומא, 1946, חלק שני. פולנית.

"כאן, האדם הפך לחיה ניצודה, המונחה רק על ידי אינסטינקט. מי שנמצא עם ספר נענש בתלייה על עמוד או בקבלת 25 מלקות כפולות. ההוצאות להורג בוצעו ע"י אנשי ס"ס. איש מהם לא הסתיר את העובדה שהוא נהנה מאוד מתפקיד זה... צרחות, אחר כך יללות, זיעה זלגה במורד הפנים המעוותות, הנשימות פסקו, ו"אנשי האס-אס" הסתובבו בין הקורבנות, חבטו את המייללים בפניהם, משכו אותם ברגליהם, בעטו בהם או הכו אותם בחזה... לאחר שעה של עינויים כאלה הורדו האסירים מהעמדה. ולרוב הם נפלו על הרצפה, בלי יכולת לקום או לעמוד. ואז ל"אנשי האס-אס" היה משחק חדש, הם בעטו וחבטו את הנידון כל כך הרבה זמן שהוא נאלץ לזחול ממקום ההוצאה להורג על ארבע...
או שני מענים "ירוקים" היו תופסים את הקורבן ברגליו וטובלים אותו בחבית מלאה במים. כאן האפקט היה פחות מפתה עבורם, כי הוא היה מורכב רק מלראות את הקורבן בועט ברגליו. זה לא היה מרגש אותם כמו מראה של בן אדם נופל לתהום...".

יומן מרטיט של אסיר ממחנות דכאו וזקסנהאוזן אשר שהה בהם במשך כל שנות המלחמה, ושרד. תיאור יומיומי של אינספור הזוועות שביצעו הנאצים במחנה והמאבק להישרדות של האסירים עד ליום שחרור המחנה. בספר קטעים רבים קשים לקריאה בהם מפרט גוסטב את האופנים השונים של ההתעללות הקשה שביצעו הנאצים באסירים באופן חסר מעצורים, התעללות שהביאה למספר מעונים ונרצחים בלתי נתפס. מחבר הספר, היה סופר מפורסם לפני המלחמה (ראה להלן) והדבר ניכר בספרו זה בדיוק ובאיכות התיאורים, באופן המרתק והישיר בו הספר נכתב. הוא לא עשה "הנחה" לנאצים, ותיאר את הסצינות הקשות ביותר בדיוק כפי שהתרחשו.

גוסטב מורצ'ינק Gustaw Morcinek [1891-1963] סופר פולני נודע. נחשב לאחד הסופרים החשובים משלזיה. בתקופת בין המלחמות פרסם מורצ'ינק מאמרים רבים בעיתוני שלזיה שונים. הוא כתב את ספריו החשובים ביותר בסוף שנות ה-20 ותחילת שנות ה-30 והפך לפרוזאיסט הבולט היחיד בשפה הפולנית של שלזיה בתקופת בין המלחמות. גוסטב חזר לפולין זמן קצר לפני פרוץ מלחמת העולם השנייה. הוא נעצר על ידי הגסטפו ב-6 בספטמבר 1939, ונכלא בתחילה עם ולדיסלב דבוראצ'ק ושאר האנשים השייכים לאינטלקטואלים הפולנים משלזיה. גוסטב בילה את כל המלחמה במחנות הריכוז הנאצים סקרוצ'וביץ', זקסנהאוזן ודכאו. הסיבה לכאורה שניתנה למעצרו הייתה "פעילותו האנטי-גרמנית" לפני המלחמה והעובדה שכינה כלב באחד מהרומנים שלו ("Wyrąbany chodnik") בשם "ביסמרק". מאז שחרורו ועד לנובמבר 1946, התגורר מורצ'ינק בצרפת, איטליה ובלגיה ושיתף פעולה עם עיתונאים מהגרים פולנים שם. מורצ'ינק חידש את כתיבתו והמשיך להתרכז בנושאים הקשורים בשלזיה אך הרחיב את היקפו לספרים לילדים ולנושאים נוספים.

נדיר ביותר. איננו מופיע בקטלוג הספריות העולמי world cat.

124 עמ'. כתמים קלים בכריכה. מצב טוב מאד.

פריטים נוספים

שאל על פריט