מכירה 24 /
פריט 169

169 מ-

256

169

גיליון הוועלט-שפיגעל - חאג' אמין אל חוסייני. ינואר 1939

מחיר פתיחה: $120

עמלת בית המכירות: 23%

00
ימים
00
שעות
00
דקות
00
שניות
ימים
שעות
דקות
שניות
29.01.2024, 07:00

גיליון העיתון וועלט שפיגעל - "מראה עולם", מיום 19 בינואר 1939, כותרתו: "ענגלישע פרויען גרייטען זיך דינען זייער פאטערלנד" - "נשים אנגליות מתכוננות לשרת את מולדתן". עיתון יהודי שיצא בורשה - חודשים ספורים לפני פלישת גרמניה הנאצית לפולין והקמת גטו ורשה. בגיליון, כתבה מרכזית על דמותו של המופתי הירושלמי חאג' אמין אל חוסייני - מהגיליונות האחרונים שיצאו לאור על ידי המערכת.

בגיליון זה כתבה גדולה על דמותו של המופתי הירושלמי חאג' אמין אל חוסייני, על חלקו בפרעות הערבים בארץ ישראל ועל שיתוף הפעולה שלו עם מדינות הציר באירופה חודשים ספורים לפני פרוץ מלחמת העולם השנייה. הקשרים של אל חוסייני עם גרמניה הנאצית החלו מיד עם עלייתה לשלטון. ב-31 במרץ 1933. חודשיים לאחר מינויו של אדולף היטלר לקנצלר גרמניה, ביקר המופתי את הקונסול הגרמני החדש, ד"ר היינריך וולף (דיפלומט גרמני) (Heinrich Wolff) בלשכתו בירושלים, והיה הראשון לברכו בבואו. במברק ששלח באותו היום אל משרד החוץ, מסר הקונסול כי אל-חוסייני אמר לו ש"המוסלמים בתוך פלסטין ומחוצה לה מקדמים בברכה את המשטר החדש בגרמניה ומייחלים להתפשטות שיטת הממשל הפשיסטית, האנטי דמוקרטית, גם לארצות אחרות". אל-חוסייני ניהל בעיראק תעמולה למען מדינות הציר, בה תוארה גרמניה "כמגינת העולם המוסלמי" והיטלר הוצג כ"מגן האסלאם, אשר שם לעצמו מטרה להקים פדרציה ערבית חופשית מעול הבריטים". כתבה אחרת עוסקת בכוונות האימפריאליות של היטלר באירופה ובתכנית של בעלות הברית לקראת פרוץ מלחמת העולם השנייה.

עיתון היידיש "וועלט-שפיגל" יצא לאור בוורשה, פולין, בין השנים 1924 עד 1939. זה היה אחד מעיתוני היידיש הפופולריים ביותר בפולין, עם תפוצה של למעלה מ-100,000 עותקים. העיתון סקר מגוון רחב של נושאים, כולל חדשות, פוליטיקה, תרבות וחברה, תוך שהוא מתמקד בעניינים יהודיים, ולעתים קרובות מתח ביקורת על יחסה של ממשלת פולין לאזרחיה היהודים. הוולט-שפיגל נסגר על ידי הנאצים ב-1939, זמן קצר לאחר פרוץ מלחמת העולם השנייה. רבים מעיתונאים ועורכי העיתון נהרגו במהלך השואה.

20 עמ'. 36 ס"מ. מצב טוב.

פריטים נוספים

שאל על פריט