מכירה 20 /
פריט 91

91 מ-

236

91

זה היה אושוויץ. ורשה, 1946 - מהדורה שנייה עם הוספות ותצלומים

מחיר פתיחה: $300

עמלת בית המכירות: 22%

נמכר: $320
00
ימים
00
שעות
00
דקות
00
שניות
ימים
שעות
דקות
שניות
19.04.2023, 19:00

To jest Oświęcim - זה היה אושוויץ. מאת ד"ר פיליפ פרידמן. הוצאת KSIAZKA, ורשה 1946 - מהדורה שנייה ומורחבת בה הוסיף המחבר עדויות שלא הופיעו במהדורה הראשונה, וכן תצלומים קשים ממחנה אושוויץ שלא הופיעו במהדורה הראשונה (ראה פריט קודם). כמו"כ במהדורה זו הקדמה מאת נשיא המועצה הלאומית של פולין ד"ר Waclawa Barcikoskiego, בה הוא כותב אודות העיוות שבאידאולוגיה הנאצית אשר הביאה לאסון הגדול בהיסטוריה האנושית. חותמות דיו של "ההתאחדות הפולנית של האסירים הפוליטים". פולנית.

פרסום מוקדם במטרה ליידע את דעת הקהל העולמית על זוועות אושוויץ. מבוסס על ידיעות שדלפו מאזורי הכיבוש הנאצים בזמן המלחמה מפיהם של אסירים ואנשים שהיו עדים לזוועות שהתרחשו באושוויץ, והיה להם את האומץ לספר אותם בחוץ בזמן שהתרחשו. הכותב הציב לעצמו מטרה לקחת את שלל העדויות שהתפרסמו בזמן המלחמה, כל אחת מנוקדת מבט סובייקטיבית של האדם, ולאחדם לכלל חיבור אחד הכולל את התמונה המלאה העולה מכולם גם יחד. מטרת הספר היתה לשמש חומר אשר יביא להרשעתם של פושעי המלחמה הנאצים שנתפסו לאחר המלחמה והועמדו למשפט.

הכותב עצמו שימש כחבר בוועדה הראשית לחקירת פשעי גרמניה בפולין, ובמסגרת עבודתו הוא נטל חלק בלקיחת עדויות מאסירים שניצלו מאושוויץ בחודשים מרץ - אפריל 1945 - ביניהם האסירים ד"ר אוטו וולקן, ד"ר יעקב גורדון, וחנה קמפל. כמו"כ להשלמת התמונה השתמש המחבר בחומרים מהארכיון הועדה ההיסטורית היהודית המרכזית בפולין אשר כלל עדויות רבות של אסירים, וכן בחומרים שנאספו בידי ועדת החקירה הסוביטית על הפשעים שבוצעו באושוויץ (מסקנות הועדה פורסמו ב 7 במאי 1945).

במהדורה זו שהיא כאמור השנייה, נוספו בסוף הספר 14 עמודי תצלומים - מראות קשים ממחנה אושוויץ המתעדים את הקורבנות לאחר שהוצאו להורג, פרטי לבוש שהיו שייכים לנספים ונמצאו במחנה, הקרימטוריום, מתקנים במחנה, ועוד. כמו"כ כאן מרחיב המחבר על התהליך בו התקבלו האסירים באושוויץ ותהליך ההשמדה החל מההוצאה להורג הראשונה שבוצעה במחנה בקיץ 1941, אשר הפתיעה את האסירים עצמם, ידיעות אודות חברת J. A. Topf and Sons אשר בנתה את המשרפות במחנה, רשימה מפורטת של שמות האסירים שניסו לברוח מאושוויץ ומה עלה בגורלו של כל אחד מהם, וכן נוספו במהדורה זו עדויות אסירים מפורטות נוספות שהתקבלו לאחר הדפסת המהדורה הראשונה, מסמכים סודיים של פקודות הנאצים במחנה שנמצאו לאחר הדפסת המהדורה הראשונה, שירים וקטעי קריאה שנכתבו במחנה בידי אסירים אותם נהגו לשיר במחנה מתוארכים, ידיעות שהתקבלו מהאופן בו שוחרר המחנה, ועוד.

המחבר ד"ר פיליפ פרידמן [1901-1960] היה היסטוריון יהודי פולני. לאחר נפילת פולין בראשית מלחמת העולם השנייה והכיבוש הנאצי של לבוב, הסתתר מחוץ לגטו לאורך כל שנות המלחמה. הוא שרד את המלחמה אך איבד את אשתו ואת בתו. לאחר השחרור שימש כמנהל הוועדה המרכזית להיסטוריה יהודית אשר עסקה באיסוף נתונים על פשעי מלחמה נאצים. מחקרו זה נחשב לחלוצי ולמקיף מבין הפרסומים שיצאו על אושוויץ עד ימינו אנו, והוא הראשון שראה אור מחיבוריו של שלו עצמו. פרידמן העיד במשפטי נירנברג. אחרי המלחמה עבר לגור בארה"ב שם לימד בקולומביה.

ראה גם פריט קודם.

308 [18] עמ'. כריכת קרטון ישנה. מצב טוב - טוב מאד.

פריטים נוספים

שאל על פריט