מכירה 20 /
פריט 67

67 מ-

236

67

טופס רישום לאנשי מקצועות הבריאות – גטו ורשה – פולין, 1941

מחיר פתיחה: $150

עמלת בית המכירות: 22%

נמכר: $150
00
ימים
00
שעות
00
דקות
00
שניות
ימים
שעות
דקות
שניות
19.04.2023, 19:00

Fragebogen zur erstmaligen Meldung der Heilberuf - "שאלון לרישום ראשון למקצוע הרפואה" - חותמת "JUDE" - יהודי . גטו ורשה, מרץ 1941. גרמנית.

טופס רישום לאנשי מקצועות הבריאות, על שם אידל הלסבאנד Halcband Idel - טכנאי שיניים. בראשו חותמת "JUDE" בין שני מגיני דוד, ותמונת הפספורט של אידל. בטופס התבקש איש הרפואה היהודי למלא את פרטי האזרחות, שמות ההורים והסבים, שם הנעורים (בטופס שלפנינו מופיע שם הנעורים Knoploch) האם הוא עוסק במקצועות נוספים, שם נעוריה של האשה, האם השתתף במלחמת העולם הראשונה, באיזה מוסד למד את מקצוע הרפואה, האם השתייך בשלב כלשהוא לוורמאכט הפולני, ועוד.
הטופס שלפנינו נחתם בורשה, ב 28 באפריל 1941 בזמן שהרעב והצפיפות בגטו הגיעו לשיא מאז הקמתו. בחודש מרץ אותה שנה הובאו 150,000 יהודים נוספים אל תוככי הגטו, ומחלת הטיפוס השתוללה במלוא עוצמתה. הנאצים ידעו שיש בכח הרופאים היהודיים לצמצם את ממדי המחלה, והפעילו מערכת בקרה משומנת לאתר את מספר הרופאים היהודים ואת טיב עבודתם, ולשלחם באופן ממוקד החוצה אל מחנות המוות. על פי תיעוד גרמני, באוקטובר 1941 מגיפת הטיפוס היתה כבר בשיאה. קצין הרפואה הראשי בממשל הכיבוש הגרמני בפולין, ד"ר ג'וסט וולבאום, הופיע לפני יותר מ-100 רופאים צבאיים ואמר להם: "היהודים הם נשאים ומפיצי טיפוס. הדרך היחידה לפתור את הבעיה היא להמית את כל תושבי הגטו על ידי הרעבה או לירות בהם. יש לנו אחריות אחת ויחידה עבור אנשינו: לפעול כדי שלא יידבקו, יחלו ויסכנו חייהם בגלל הטפילים הללו". קהל שומעיו קם על רגליו והריע לו ממושכות. זמן קצר לאחר אותה התכנסות, הורה ראש האס אס, גנרל היידריך, "אדריכל הפתרון הסופי", לרופא האס אס הראשי, להוציא לפועל את חיסול יהודי הגטו. (למרות זאת יש לציין כי ד"ר הירשפלד ורופאים יהודים לצידו קיימו מאות הרצאות בסתר לציבור הרחב, העבירו קורסים מקצועיים מהירים בנושאי היגיינה ותברואה, שיתפו בידע ובניסיון שלהם, הקימו מעין אוניברסיטה רפואית מחתרתית כדי לאמן ולהדריך צעירים שהתכוונו ללמוד רפואה ובכך הצליחו לצמצם את התפשטות המחלה בגטו בחודשי החורף).

טופס מקופל, [3] עמ', 32 ס"מ. סימני קיפול. קרעים קלים לאורך סימני הקיפול. מצב טוב.

פריטים נוספים

שאל על פריט