מכירה 18 /
פריט 87

87 מ-

255

87

טרזין - 'המבצר הקטן' - פרסום מוקדם על זוועות מחנה המוות טרזיינשטט. צ'כיה, 1946

מחיר פתיחה: $200

עמלת בית המכירות: 22%

נמכר: $220
00
ימים
00
שעות
00
דקות
00
שניות
ימים
שעות
דקות
שניות
05.12.2022, 19:00

KALVARIE CESKEHO NARODA Mala pevnost TEREZIN - 'המבצר הקטן' של טרזין מאת F.K. Dubensky, צ'כית - 12/5/1946. פרסום נדיר ומוקדם החושף את זוועות 'גטו טרזיינשטט' - המבצר הצ'כי אשר שימש כמחנה ריכוז ליהודי בוהמיה ומוראביה וליהודי מרכז אירופה ומערבה בזמן הכיבוש הנאצי במהלך מלחמת העולם השנייה. יצא לאור שנה בדיוק לאחר שחרור המחנה. תיאור מצמרר אשר נלקט מעשרות ניצולים ואנשים אשר הכירו את המחנה ואת הנעשה בו, ולצדו תצלומים של מראות קשים מתוך המחנה, ומהימים בהם שוחרר. עיצוב העטיפה בה נראה אסיר שב לחיים על רקע להבות אש, ושמותם של מחנות המוות הנאצים נעשה בידי מ. מירקוביץ. נדיר.

הכותב מציין כי איש אינו יודע להעריך את המספר המדוייק של הניספים במחנה שכן בשנת 1940 נסגרו סופית שערי המחנה. בעיירה טרזין היו קיימים בניינים למגורים, אך עם הפיכתה למחנה לא הורשו משפחות יהודיות להתגורר בהם. העוברים ושבים מבחוץ יכלו רק להבחין בגדר התיל, בעמדות השמירה, ולשמוע את היריות, והחומר הכתוב המפרט את תכנית ההשמדה נשרף בידי הנאצים. תנאי המחיה בטרזיינשטט היו קשים ביותר. (כיום ידוע כי המקום, שהיה בעבר עיירה בה התגוררו 7,000 צ'כים בלבד, אכלס למעלה מ-50,000 יהודים. השיא היה בספטמבר 1942, עם כ-58,000 אסירים, עם מזון דל ביותר. בשנת 1942 לבדה מתו מרעב קרוב ל-16,000 איש). הכותב מתאר בהרחבה את ההוצאות להורג ההמוניות שביצעו הנאצים לקראת סוף המלחמה בספטמבר 1945, כאשר הנאצים הבינו שתבוסתם קריבה, חודש בלבד לפני שחרור המחנה.

בין התצלומים הנדירים שנחשפו לראשונה בפרסום זה (חלקם צולמו בידי K. Sanda בזמן השחרור): תא המוות בחצר הרביעית של המבצר הקטן בטרזין, שבויים שמתו ברעב מוטלים ברכבת אשר פינתה אותה מן המחנה לצד שבויים חיים, גופות, בור ענק בו הוטלו 601 גופות בידי הגרמנים, ארגזים מלאים אפר הניספים אשר הושלכו לנהר אווראה הסמוך למחנה, אתר ההוצאה להורג בטרזין החל מה 6 במאי 1945, מבקרים מזועזעים שהגיעו למחנה לאחר שחרורו, הורים מחפשים את ילדיהם לאחר המלחמה במגרש המחנה, אחים מחפשים את בני משפחתם אם נותרו בחיים בחצר הרביעית של המבצר הקטן, קבר אחים בו נמצאו 572 קורבנות לאחר המלחמה, ראשי הממשל הצ'כי מבקרים במחנה לאחר שחרורו, תצלום של מפקד המחנה היינריך יוקל לאחר המלחמה לאחר שנתפס ולפני הוצאתו להורג. הכותב מתאר אותו כאדם האכזרי ביותר בטרזין שרבבות הוצאו להורג בפקודתו וכותב באותה העת כי: "חיה זו ממתינה למשפט על מעשיה האכזריים" (בשלבים האחרונים של מלחמת העולם השנייה ברח יוקל מטרזינשטט לאופנבך, שם הסתתר בבית אחותו. הוא נתפס ונעצר על ידי חיילים אמריקאים בינואר 1946 והועבר לרשויות צ'כוסלובקיה, שהביאו אותו לדין בגין פשעי מלחמה ופשעים נגד האנושות. בית משפט בליטומיץ' גזר עליו מוות, כולל בגין תקיפה ורצח אסירים. הוא הוצא להורג בתלייה ב- 26 באוקטובר 1946). בספר מובא אף תיאור מפורט של טקסי הזיכרון שנעשו במחנה בתום המלחמה בעת קבורת הנספים.

הכנסות הספר הוקדשו כולם לטובת בניהם היתומים של האסירים שניספו בטרזין.

[40] עמ'. 21 ס"מ. מצב טוב.

פריטים נוספים

שאל על פריט