מכירה 21 /
פריט 140

140 מ-

250

140

למדו עברית! אוסף חוברות ללימוד עברית לילדים בטריפולי - אזכורים למצבה הקשה של יהדות אירופה. טריפולי, 1934 - 1933

מחיר פתיחה: $200

עמלת בית המכירות: 22%

נמכר: $200
00
ימים
00
שעות
00
דקות
00
שניות
ימים
שעות
דקות
שניות
08.05.2023, 19:00

למדו עברית! חוברות ללימוד עברית לילדים בטריפולי - לוב, שבועון בהוצאת ההסתדרות הציונית בטריפוליטניה, מחלקת החינוך "בן יהודה", טריפולי, אוסף 35 גיליונות רצופים מס' 9-44, של כמעט שנה שלמה, החל מט' אלול תרצ"ג 23/08/1933 עד י' בסיון תרצ"ד 24/05/1934. איזכורים למצבה הקשה של יהדות אירופה עם עליית הנאצים לשלטון. הדפסה בדיו כחולה עם איורים.

אוסף נדיר של גיליונות ללמוד עברית לילדים בטריפולי - בעמודי החוברות השונות מלים בעברית מנוקדת לצד תרגומם בערבית-עברית, איטלקית, ואיטלקית מדוברת. כמו"כ מופיעים סיפורים קצרים בעברית מנוקדת, קטעים מחז"ל והמדרשים, תרגילי לשון, פתגמים, תשבצים, חידות, לוח שנה, ועוד.
בין היתר ניתן למצוא טקסטים מעניינים של קטעי קריאה בנושאים ציוניים: "בעירנו ברחוב הרצל...", "אבא נסע כמו תייר לארץ ישראל...", "תחת הנהלת לשכת המסחר והתעשיה נעשה יריד גדול בעירנו...", "מטרת בן יהודה היא להפיץ את השפה העברית...", "העליה לארץ ישראל תהיה באב, כי אז הימים יפים...", ועוד.
החל מגיליון 39 שיצא בחודש אפריל 1934, ועם הגיע השמועות על גורלה המר של יהדות אירופה, החלו להופיע בגיליונות קטעים המשלבים את האירועים הקשים: "פליט אחד בא שלשום מגרמניה ושמו יוסף הוא היה פנקסן אצל סוחר גרמני. קמצן גדול היה אדונו ורע רוח, כאשר היה כותב לפניו היה רועד מפחד פן יטעה אפילו טעות קטנה... ובפרט כאשר היה הכרוז לרדוף [ב]פראות את היהודים בגרמניה. הוא לא התייאש וביקש לנסוע... הוא נסע לו מגרמניה לצרפת, ומשם עבר דרך ספרד ויבוא למארוק (מרוקו)... ובדעתו לנסוע למזרח, לארץ אבותיו היקרה, ארץ ישראל הקדושה". בגיליון אחד מופיע קטע: "הלילה ראיתי גרמני אחד נודד ברחובות העיר בלתי לדעת לאן יפנה... בימים האחרונים ישראל בגרמניה אינם יודעים מנוחה, צרותיהם רבו לאין מספר, ורבים מהם עזבו את הארץ ומבטחני שבקרוב עוד יהודים רבים יעזבו אותה...".

לאחר התבססות התנועה הציונית בלוב בשלהי שנות ה-20 של המאה ה-20, שנמשכה חמש שנים, הצליחה "ההסתדרות הציונית הטריפוליטנית", בראשית שנות השלושים לייסד את אגודת "בן-יהודה" (ע"ש אלעזר בן יהודה), שהחלה בפעילות ציונית ענפה: החדרת השפה העברית, עפ"י הסיסמא "עברי דבר עברית"; בנוסף להוצאה לאור של השבועון שלפנינו "למדו עברית" עסקה האגודה בהעלאת מחזות בעברית בנושאים תנכיים ולאומיים; לימוד עברית למבוגרים; פתיחת ספריה עברית ענפה; ארגון משחקי ספורט; קיום אספות ועצרות בהדרת עם; עריכת טקסים ומסיבות בכל חג דתי ולאומי; אסוף כספים ושקילת השקל להסתדרות הציונית ולקרן הקיימת לישראל. גולת הכותרת בפעילותה של "בן-יהודה" הייתה הקמת בית-ספר עברי "התקווה" לילדי ישראל בחינם (בחשוון תרצ"ב בשלהי 1931), בהנהלתו של עמישדי גוויטע.

35 גיליונות אגודים. 22 ס"מ. ללא כריכה. בחלק מהגיליונות כתמים, וקרעים. סימני עש קלים בשוליים הפנימיים של חלק מהגיליונות. מצב כללי בינוני.

פריטים נוספים

שאל על פריט