מכירה 24 /
פריט 152

152 מ-

256

152

משטרת דנמרק מאחורי תיל - דוח על כליאת המשטרה הדנית במחנות הריכוז הגרמניים 1944-45

מחיר פתיחה: $150

עמלת בית המכירות: 23%

נמכר: $280
00
ימים
00
שעות
00
דקות
00
שניות
ימים
שעות
דקות
שניות
29.01.2024, 07:00

Dansk Politi bag Pigtraad - משטרת דנמרק מאחורי תיל - דוח על כליאת המשטרה הדנית במחנות הריכוז הגרמניים 1944-45, מאת Poul Bennit - שוטר דני שבעצמו נכלא במחנות המוות. הוצאת Skandinavisk bogforlag, Odense דנמרק [1945]. דנית.

דוח מפורט על גורלם המר של שוטרים במשטרה הדנית בזמן מלחמת העולם השנייה אשר נתפסו בידי האס אס והושלכו למחנות המוות, מאת אסיר לשעבר בבוכנוואלד - שוטר במשטרה הדנית. תיעוד חי של האירועים בזה אחר זה. "השוטר הדני שכתב את הספר הזה חווה בעצמו את יחסם הנורא של הגרמנים לאסירים, ואין זה מוגזם כלל לתאר את התנהגות הסוהרים הגרמנים כחייתית" נכתב. במשך רוב מלחמת העולם השנייה, הייתה דנמרק כבושה על ידי גרמניה הנאצית. עם כיבושה ב-9 באפריל 1940 היתה דעתם של כמה פוליטיקאים שהמשטרה הדנית צריכה לשתף פעולה עם חיילי הכיבוש הגרמניים. ראש המחלקה במשרד החוץ, נילס סווננינגסן, סבר באופן אישי שהצד הדני צריך לעמוד בדרישה. עם זאת, הייתה התנגדות לכך, בין היתר, מצד ארגוני המשטרה. במשך שנות המלחמה היחסים בין המשטרה הדנית לאס אס היו מורכבים, ונתונים בין שתי העמדות - שיתוף פעולה עם הכובש הנאצי מזה, והתנגדות מזה כשאיומים חוזרים ונשנים הושמעו כנגד שוטרים מצד כוחות האס אס הכובשים. בשנת 1944 מנתה המשטרה הדנית כ 10,000 איש. מתוכם, 1,960 נתפסו באשמת קשירת קשר נגד גרמניה הנאצית. החשודים נתפסו, ובשלב הראשון הושמו האסירים במחנה הריכוז נוינגמה שליד המבורג, בהמשך חלקם הועברו לשטטהוף, אולם במשך הזמן הארוך ביותר, השוטרים שהו במחנה בוכנוולד. בין היתר מתאר פול את גורלם של היהודים במחנה: "היהודים במחנה היו כלואים במחלקה מופרדת מאתנו בגדר תיל, והתייחסו אליהם גרוע יותר מבעלי חיים... היהודים שימשו בעיקר לעבודות כפייה מחוץ למחנה, והיה מחזה עצוב לראות אותם חוזרים ממשלוח עבודה שכזה, מורעבים ומותשים, לבושים רק בזוג מכנסיים דקים וז'קט מפוספס כמעט פיג'מה... הם הובלו על קרונות רכבת פתוחים בקור החורף לעתים קרובות במשך כמה ימים. כאשר שילוח כזה חזר למחנה והוצב בתור כדי לקבל את חצי ליטר המרק שלהם... כמה מהם נופלים מתים לפני שהגיעו למרק, איש לא עזר לאומללים הללו, איש לא יכול או העז".
השוטרים הדנים הועברו מנויאנגמה לבוכנוולד בשתי קבוצות, בהתאמה ב-29 בספטמבר 1944 וב-6 באוקטובר 1944 על גבי קרונות בקר. פול מתעד את האופן בו תפסו חיילי האס אס את השוטרים הדנים, את קורות השוטרים הדנים במחנות אלה, העינויים, והמוות במחנות, התנאים הסניטריים האיומים, הרעב, הצפיפות הנוראית, מחלת הדזינטריה שהשתוללה במחנה, וכן האופן בו ניצלו חלקם לקראת סוף המלחמה.

188 עמ'. 22 ס"מ. כיפוף קל בשדרה. מצב טוב - טוב מאד.

פריטים נוספים

שאל על פריט