מכירה 20 /
פריט 37

37 מ-

236

37

סודות בית הקברות היהודי בפראג – פראג, 1942

מחיר פתיחה: $150

עמלת בית המכירות: 22%

נמכר: $160
00
ימים
00
שעות
00
דקות
00
שניות
ימים
שעות
דקות
שניות
19.04.2023, 19:00

Tajemství židovského hřbitova v Praze, סודות בית הקברות היהודי בפראג מאת ג'ון רטקליף - John Retcliffe שם העט של הרמן גדשה (Hermann Goedsche). הוצאת ORBIS, פראג, 1942. צ'כית.

עלילה אנטישמית אודות קנוניה סודית של 12 נציגי שבטי-ישראל, אשר נפגשים בבית העלמין העתיק של פראג ליד קברו של המהר"ל, כדי לתכנן את מזימתם להשתלט על העולם. כל ראש שבט מגיע מעיר אחרת באירופה - בודפשט, קרקוב, ליסבון, פריז, לונדון, פראג, ועוד. ראשי השבטים מחלקים ביניהם מראש את הרכוש העולמי כולו בין כל שבט ושבט, ואף נוקטים בשמות משפחה של יהודים עשירים ברחבי העולם שעתידים לזכות בשלל, ולהוות משקל מרכזי בפעולה. המחבר שם בפיהם של ראשי השבטים משפטים כגון: "כל העסקים הרווחים חייבים להיות בידינו, הסחר באלכוהול, שמן, צמר ותבואה, חקלאות...". וכן: "יש לייצר גישה פנימה לכל משרדי המדינה... עלינו להיכנס לכל המשרות בהן יש השפעה אמיתית...". הכותב מתאר לפרטים את "תכנית" המזימה להפיל את המדינות מבחינה כלכלית ולהעביר את רכושן ליהודים. כמו"כ חלק מהתכנית הוא לערער את תוקף הכנסייה הנוצרית. לאחר שהשבטים מגלים כי שומר בית הקברות שמע את תכניתם הם נמלטים במהירות דרך גדר בית הקברות.

במבוא למהדורה זו כותב המו"ל כי המקור אזל מחנויות הספרים, וכי זוהי הוצאה מיוחדת היוצאת בעקבות מידע רב שהצטבר אודות מקום המפגש של השבטים בבית הקברות היהודי בפראג. לצורך זה, בסוף הספר הוא צירף לוחות תצלומים של פסל המהר"ל שיצר לדיסלב שלון בבית עיריית פראג והוצב שם משנת 1917, שער הכניסה לבית העירייה היהודי בפראג עם מגן דוד בראשו, מצבת המהר"ל מפראג, וכן תצלומים שונים של מצבות יהודים מפורסמים מנהיגי קהילות פראג לדורותיהן בבית העלמין בפראג, בעיקר מהמאה ה־17. ולבסוף תצלום מהתקופה של יהודי פראג בטלאי צהוב, כדי לחבר את העלילה הקדומה לזמן בו היא פורסמה כעת בעיצומה של מלחמת העולם השנייה, על מנת לחזק את הנרטיב האנטישמי בהווה.

המחבר הרמן גודשה - סופר גרמני אנטישמי מפורסם [1815-1878] אשר חיבר את העלילה האנטישמית במקור הגרמני תחת השם "ביאריץ" (Biaritz, ברלין 1868). חיבורו שימש בסיס לחיבור האנטישמי "הפרוטוקולים של זקני ציון". עד למלחמת העולם הראשונה לא היו לחיבורו מהלכים נרחבים, אולם לאחר המהפכה ברוסיה ותבוסתה של גרמניה זכה כתב - הפלסתר לתפוצה גדולה ולתרגומים ללשונות אין ספור. בגרמניה היה הספר לאחד החיבורים המרכזיים בו השתמשו הנאצים להכשיר את דעת הקהל הגרמנית לבידול חד מהיהודים ולשנאתם.

39 עמ', [28 לוחות-תמונה], 19.5 ס"מ. מצב טוב.

פריטים נוספים

שאל על פריט