מכירה 20 /
פריט 89

89 מ-

236

89

סט שלם של לוחות מבחן כתמי הדיו של רורשאך - מהדורה ראשונה

מחיר פתיחה: $200

עמלת בית המכירות: 22%

נמכר: $280
00
ימים
00
שעות
00
דקות
00
שניות
ימים
שעות
דקות
שניות
19.04.2023, 19:00

PSYCHO DIAGNOSTIK - PSYCHO DIAGNOSTICS - סט שלם בן 10 לוחות הפסיכו-איבחונים המציגים את כתמי הדיו של רורשאך. בלוחות המבחן של רורשאך השתמשו בין היתר, פסיכולוגים לבדיקת מצבם הפסיכוטי של הפושעים הנאצים במשפטי נירנברג - מהדורה ראשונה, 1921 - קופסת קרטון מקורית.

הרמן רורשאך [1884-1922] פסיכואנליטיקאי ופסיכיאטר שווייצרי, שדגל בהגותו של אבי הפסיכואנליזה זיגמונד פרויד. נודע בעיקר בזכות מבחן כתמי הדיו שפיתח, הקרוי על שמו. במסגרת לימודיו, רורשאך למד מפסיכיאטרים בולטים באותה תקופה, כמו אויגן בלוילר, שלימד גם את קרל גוסטב יונג. תוכן השיעורים באוניברסיטה הזכירו לרורשאך את "כתמי" הדיו שצייר בילדותו. הוא תהה מדוע אנשים שלהם הראה את הכתמים רואים דברים שונים באותו הכתם. עוד כשהיה סטודנט, רורשאך הציג את כתמי הדיו שצייר לילדים שלמדו במסגרת בית-ספרית, ניתח וחקר את הדברים שאמרו, ובכך שיער כי מהתגובות לכתמים ניתן לבחון את התפקוד הרגשי ואף את מאפייני האישיות של אותו אדם. "מבחן כתמי הדיו של רורשאך" אותו פיתח, נחשב לפורץ דרך בתחום הפסיכולוגיה. פסיכולוגים רבים מעבירים אותו במסגרת אבחון פסיכולוגי לנבדקים ומטופלים, על מנת לקבל רקע על מצבם הרגשי.

שימוש מפורסם מאוד במבחן רורשאך נעשה במשפטי נירנברג, בעקבות קריאת קבוצה של פרופסורים ידועי שם מארצות הברית, אשר ייצגו קבוצה מגוונת של התאגדויות מקצועיות, לערוך במהלך תקופת המאסר של הנידונים מחקר על מוחותיהם של המנהיגים הנאצים. לצורך אבחונים אלו נשלח דוקטור דגלס קלי, שהיה פסיכיאטר ראשי בבית חולים צבאי של ארצות הברית ומומחה למבחני רורשך. הוא ערך לאסירים הנאצים מספר פעמים מבחנים אלו על מנת לעמוד על טיבם של אותם פושעי מלחמה ולתת הערכה פסיכולוגית לגביהם. קלי הגיע למסקנה כי הפושעים הנאצים נמצאים על קצה אחד של רצף ההתנהגות האנושית.
לימים הוטל ספק באמינות של מבחן רורשאך ופסיכולוגים רבים טענו כי תוצאותיו מוטות לפי הכרות הבוחן את הנבחן.

10 לוחות קרטון עבים. על כל אחד מהם כתם דיו בצורה שונה ובגוונים שונים. קופסת קרטון מקורית, מחוזקת בנייר דבק. מצב כללי טוב.

פריטים נוספים

מחיר פתיחה: $150

שאל על פריט